در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که باشگاه مشتریان چیست و به چه نحو میتواند بر بهبود شرایط کسب و کار اثرگذار باشد و به چه دلیل توجه به باشگاه مشتریان برای یک بیزنس فعال و موفق لازم و ضروری است.
باشگاه مشتریان چیست؟
در تمام کسب و کارهای مختلف و در سطح جهانی، شیوههای جذب مشتری فاکتورهایی حیاطی و حائز اهمیت محسوب میشوند که بهبود آنها میتواند راندمان فروش و رونق تجارت را به میزان قابل توجهی ارتقا بخشد. جذب کردن مشتریهای جدید گاها از حفظ مشتری های قدیمی و ثابت و جلب رضایت آنها دشوارتر است و ممکن است شرکت را متحمل هزینه های زیادی کند. یکی از بهترین و موثرترین روش ها برای حفظ و راضی نگه داشتن مشتریهای قدیمی و جذب مشتریهای جدید، ایجاد باشگاهی تحت عنوان باشگاه مشتریان است که میتوان به واسطه کارکرد این باشگاه و ارائه خدمات مختلف، میزان عرضه و تقاضا را ارتقا بخشید و در منتهای این مراتب، شاهد افزایش تعداد مشتریها و در نتیجه بالا رفتن میزان فروش بود. به همین دلیل است که تیم مشاورهای کمپانیها و شرکتهای بزرگ و معتبر، همواره با متودهای کارساز و نتیجهبخش به دنبال تقویت اهرمهایی هستند که بتوان با کمک گرفتن از آنها تعداد مشتریها را افزایش داد و به این وسیله سبب ترقی تجارت شد.
باشگاه مشتریان باعث افزایش تمایل خریداران به استفاده و رجوع مجدد به سایتها و درگاه هایی می شود که قبلا هم برای خرید به آنها مراجعه کرده بودند. مثلا در باشگاه مشتریان از جانب این سایتها پیشنهادات و هدایای مختلف عرضه میشود؛ به این صورت که این سایتها برای حفظ مشتریان خود و جذب مشتریهای جدید، فروش محصولات خود را شامل تخفیفاتی وسوسهانگیز و قابل توجه میکنند، محصولات جدید خود را با بهترین و آسانترین روش به دست مشتریان میرسانند، محصولات قدیمی خود را با چندین درصد تخفیف می فروشند و گاها نیز هدیههای جذاب و پرکاربردی را به مشتریان خود ارائه میکنند و قرعه کشیهای بزرگی با مبالغ بالا برای برای کسانی که از محصولی خاص استقبال کردهاند به راه میاندازند. همه این آپشنها جزء ویژگیهای شرکت و سایتی است که دورنمایی کامل و روشن از شرایط تجاری خود ترسیم کرده و به خوبی میداند تمام هزینه و سرمایهای که صرف انجام چنین تبلیغاتی شده است، در روند کار با افزایش تعداد مشتری و فروش دوباره به چرخه سوددهی باز خواهد گشت.
چگونه میتوان عضو باشگاه مشتریان شد؟
کسانی که قصد عضویت در باشگاه مشتریان شرکتی را دارند باید برای این کار مراحلی را طی کنند. ابتدا لازم است اطلاعات شخصی مانند آدرس ایمیل و نام کاربری خود را در سایت باشگاه درج نمایند و پس از انجام این کار از طرف شرکت شناسه یا کدی به آنها اختصاص داده میشود و گاها نیز ممکن است کارت عضویتی به این کاربران تعلق بگیرد که نشان دهنده این است که از این پس آنها عضو ثابتی از باشگاه مشتریان این شرکت هستند و مطمئنا با عضویت در این باشگاه بین آنها و مشتریان دیگری که به عضویت باشگاه در نیامدهاند، تفاوتهایی وجود دارد و این اعضا از آپشنهای متنوعی برخوردار خواهند شد. اعضای باشگاه مشتریان میتوانند در زمان خرید کردن از این شرکت از کارت عضویت یا شناسه مخصوص خود استفاده نمایند.
وجود باشگاه مشتریان در روند تجارت و کسبوکار یک شرکت چه تاثیری دارد؟
کمپانیها و شرکتهایی که روشن نگر و دوراندیش هستند، به سوددهی بالا در مدت زمان اندک میاندیشند و به همین سبب در پی ایجاد فضایی هستند تا مشتریان به واسطه عضویت در آن از ایدههای آنها مطلع شوند و از محصولات آنها به سادهترین روش دیدن کنند. پس طراحی و ایجاد یک باشگاه برای گردهمآیی مشتریان میتواند برای عملی کردن این تفکرات بسیار کارساز باشد. مشتریان ثابت شرکتها بهطور پیوسته در این سایتها وقت میگذرانند و از جدیدترین اخبار و آگهیها و همچنین آخرین محصولات ارائه شده مطلع میشوند. آنها میتوانند کالاهای یک شرکت را به اطرافیان خود معرفی کنند و به همین واسطه باعث جذب تعداد بازدید از کالاها و بالا رفتن نرخ خریدوفروش شرکت شوند. ایجاد باشگاه مشتریان مزیتهای زیادی دارد که در ادامه به معرفی چندی از مهمترین عناوین آن می پردازیم:
مزایای باشگاه مشتریان
- مشتریان ثابتی که معمولا از این شرکتها خرید میکنند، هزینه بیشتری را بابت خرید کالاها میپردازند و به این واسطه میزان سود فروش افزایش مییابد.
- مشتریان ثابتی که از نحوه عملکرد و کیفیت محصولات شما رضایت دارند این کالاها و شرکت شما را به اطرافیان معرفی میکنند.
- ایجاد باشگاه مشتریان باعث میشود علاقمندان به خرید از محصولات شما، راحتتر و کمهزینهتر از محصولات و آپشنهای شرکت شما دیدن کنند و از اخبار جدید مطلع شوند و همین امر سبب رضایت بیشتر مشتریان و خرید بیشتر آنها می شود.
- ممکن است کسب و کاری که شما در آن فعالیت دارید به نحوی باشد که بسیاری از شرکتهای دیگر که در این حیطه فعال هستند نیز با شما در رقابت باشند و برندهای مختلفی برای ارائه محصولات مشابه کالاهای شما در اطرافتان وجود داشته باشد و به همین دلیل برای رقابتی موثر و کارساز لازم است علاوه بر ارتقای سطح کیفی محصولات خود، جنبه تبلیغات آن را نیز در نظر گرفته و بسیار نسبت به آن محتاط باشید.
- چنانچه مشتریان شما از محصولاتتان استفاده کنند و برای خرید مجدد این محصول دوباره به برند شما رجوع کنند یعنی نسبت به خرید محصولات شما رضایت دارند و به برند شما احساس وابستگی میکنند چون پیشنهادات کمپانیهای دیگر مبنی بر خرید محصولات از آنها حتی با قیمت پایینتر را نادیده گرفته و تنها به شرکت شما احساس علاقه و اطمینان دارند که در این صورت استفاده از مولفههای لازم برای حفظ این دسته از مشتریها بسیار ضروری به حساب میآید.
یک باشگاه مشتریان موفق چه خصوصیاتی دارد؟
- باید بدون توقف به کار خود ادامه دهد
- لازم است باشگاه مشتریان بدون هیچ توقفی به کار خود در حیطه جذب مشتری ادامه دهد و از انجام درست این کار شانه خالی نکند.
- باید آپشنهای ویژهای را در اختیار مشتریان ثابت و همیشگی قرار دهد
- به منظور جلب بیشتر رضایت مشتریان قدیمی، شرکت باید از طریق باشگاه مشتریان پاداشها و جوایز ویژهای را برای خریداران وفادار در نظر بگیرد تا میزان اشتیاق آنها به خرید بیشتر شود.
- برای خریدهای پیدرپی به مشتریان انگیزه بدهید.
- از طریق تبلیغات برجسته و کاربردی به مشتریان خود اطمینان بدهید که در پی ثبت هر خرید میتوانند از از ویژگیهای مثبتی مانند تخفیفات مناسب بهره بگیرند و ارائه خدمات فقط مختص دفعات اولیه خرید نیست و تمام خریدهای آنها را شامل میشود.
- ارتباط بهتر با مشتری خرید بیشتر را به ارمغان میآورد
- در طراحی باشگاه مشتریان به این نکته توجه کنید که نوع ارتباط شما با مشتری در سرنوشت خرید اثرگذار خواهد بود بنابراین جلوه تبلیغات و نوع تعامل میتواند کمک بسیار زیادی به فروش اجناس شما کند.
- نوع جوایزی که برای مشتریان در نظر گرفتهاید را معرفی کنید
- اگر مشتریان با جوایزی که برای خریدهای خاص در نظر گرفته اید آشنا شوند تمایل آنها به خرید و کسب این جوایز بیشتر خواهد شد.
سخن پایانی
همان طور که خواندید، ایجاد باشگاه مشتریان می تواند وفاداری در مشتریان شما را افزایش داده و خدمات بهتری را از شما دریافت کنند. به این ترتیب آن ها از کسب و کار شما به خوبی یاد خواهند کرد و همین امر می تواند نوعی بازاریابی برای کسب و کارتان تلقی شود.