همان طور که می دانید، هر صفحه ای در یک وب سایت، آدرس ویژه ای دارد که این آدرس ها تحت عنوان یو آر ال شناخته می شوند. بدون تردید انتخاب یک یو آر ال مناسب برای هر صفحه، می تواند به بهینه شدن آن کمک شایانی کند. اما همیشه سوالی که مطرح می شود این است: چگونه url بنویسیم؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا با شیوه ساخت url بهینه آشنا شوید.
چگونه url بنویسیم؟
چگونه url بنویسیم؟ پاسخ به این پرسش می تواند شما را در دستیابی به یک وب سایت بهینه شده یاری نماید. حقیقت این است که برای بسیاری از افراد، URL آدرس های بی نتیجه ای برای صفحات وب هستند، به زبان ساده تر آن ها به شیوه ساخت url بهینه اهمیت چندانی نمی دهند. اما حقیقت این است که نحوه ساختار URL ها در SEO مهم است.
شاید اهمیت آن ها از عناصری مانند عنوان و تگ ها کمتر باشد اما URL ها می توانند ابزاری قدرتمند برای دستیابی به موفقیت در SEO تلقی شوند. در نهایت باید به این پرسش می رسیم که چگونه url بنویسیم؟
شیوه ساخت url بهینه
استاندارد را رعایت کنید
اکثر سرورها با URL های مختلط مشکلی ندارند. اما در هر صورت خوب است تا یو آر ال های خود را استاندارد نگه دارید. یو آر ال ها معمولا با حروف کوچک مانند " http://rbp.ir/how-to-increase-site-traffic" نوشته می شوند. اما در مقابل، حروف مخلوط " How-To-Increase-Site-Traffic " یا با با حروف بزرگ " HOW-TO-INCREAE-SITE-TRAFFIC " نیز نوشته می شوند.
یکی از بهترین اقدامات از شیوه ساخت url بهینه این است که استاندارد را رعایت کنید و یو آر ال ها را با حروف کوچک بنویسید. این همان چیزی است که کاربران انتظار دارند، چرا که خوانش آن آسان تر است.
همچنین خوب است بدانید که استاندارد نگه داشتن URL های به جلوگیری از خطاهای پیوند در سایت و از خارج از سایت نیز کمک می کند.
از خط تیره ها استفاده کنید
برای نوشتن یو آر ال های بهینه، همیشه از خط تیره ها استفاده کنید و نه آندراسکورها (آندرلاین). زیرا هنگام انتشار URL به عنوان پیوند، آندرلاین ها دیده نخواهند شد و عملا چیزی شبیه به یک لینک دیده نمی شود.
کلمه کلیدی را در یو آر ال کتگوری قرار دهید
استفاده از کلمه کلیدی کمتر مرتبط در کتگوری ها، اشتباه رایجی است اغلب انجام داده می شود. گاهی اوقات دریافت بازدید از یک کلمه کلیدی، لزوما به دلیل محتویات آن صفحه نیست. بلکه نام دسته بندی و کتگوری هایی که در یو آر ال نمایش داده می شود توصیف آن چیزی خواهد بود که درون صفحه است.
به همین دلیل در صورتی که کاربر در کلیک کردن تردید دارد، با دیدن کلمه کلیدی مرتبط در یو آر ال در بخش دسته بندی، تمایل بیشتری به کلیک و مطالعه آن محتوا را دارد.
از قراردادن کلمات اضافی خودداری نمایید
گاهی اوقات برخی از سیستم های مدیریت محتوا، به طور خودکار، ساختاری را برای url ها تعریف می کنند. حتما با یو آر ال های بسیار شلوغ و طولانی مواجه شده اید. یکی از اصول شیوه ساخت url بهینه این است که از قرار داد کلمات اضافی در یو آر ال خودداری نمایید.
هنگامی که شما بخش های زیادی را در یو آر ال می گنجانید، درواقع پیرو ساختاری اشتباه هستید. با استفاده از کلمات مناسب کاربران را به آنچه که نیاز دارند، راهنمایی کنید.
از تاریخ در url ها استفاده نکنید
اگر قرار است مطلبی منتشر کنید که در آن به معرفی بهترین اپ های سال 2021 می پردازید، بهتر است از درج تاریخ در یو ار ال خودداری نمایید. به جای اینکار، شما می توانید برای به روز نگه داشتن آن مقاله، محتوا را به روز رسانی کرده و عنوان را تغییر دهید.
پس به جای ساخت یو آر ال "/best-app-2021/" بنویسید: "best-app/". به همین سادگی!
یو آر ال انگلیسی بسازیم یا فارسی؟
درست است که تا به اینجای مطلب، درباره شیوه ساخت url بهینه سخن گفتیم، اما نکته ای باقی می ماند: یو آر ال انگلیسی بسازیم یا فارسی؟
در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که ساخت url انگلیسی، برای یک وب سایت بهتر است. اما چرا؟ دلایل زیر به شما کمک می کنند تا با قاطعیت در این مسیر گام بردارید:
تایپ آدرس انگلیسی راحت تر است
به خاطر سپردن و تایپ یک یو آر ال استاندارد، کوتاه و انگلیسی به مراتب آسان تر از یو آر ال های فارسی است. برخلاف تصورات، تایپ یو آر ال های فارسی دشوار است و افرادی که می خواهند به سرعت به آدرسی دسترسی پیدا کنند، تمایل دارند تا آدرس ها انگلیسی باشند.
سرعت ایندکس آدرس های انگلیسی بالاتر است
اگر می خواهید صفحات وب سایت شما به سرعت ایندکس شوند، بهتر است یو آر ال ها را انگلیسی بسازید. گرچه نامحسوس، اما سرور به یو آر ال های انگلیسی با سرعت بیشتری پاسخ می دهد.
کاربرپسندتر خواهد بود
کافی است یک آدرس فارسی را به اشتراک بگذارید، خواهید دید که یو آر ال های فارسی در چند خط و به صورت کدگذاری شده نمایش داده می شوند. به این صورت کاربران نمی توانند از محتویات صفحه آگاهی بیابند، لذا نرخ کلیک کاهش خواهد یافت.
سخن پایانی
استفاده صحیح از URL ها می تواند به بهبود نرخ کلیک در هر کجا که لینک ها به اشتراک گذاشته شوند، کمک کند. کوتاه و استاندارد نگه داشتن url ها از آن ها، آدرس های کاربرپسندتری می سازد که اشتراک گذاری را نیز جذاب تر می کند.
اگر یو ار ال های استاندار بسازید، به کاربران کمک خواهید نمود که با اشتراک آن ها، بتوانند به راحتی آدرس را ببینند و از محتویات آن آگاه شوند.
قدرت این موارد را دست کم نگیرید، چرا که به راحتی می توانند در رتبه بندی تاثیر بگذارند. زیرا همان طور که می دانید، موتورهای جست و جویی مانند گوگل، به انتظارات کاربران از یک وب سایت، اهمیت زیادی می دهند.
متاسفانه برخی از افراد، شیوه ساخت url بهینه را نادیده می گیرند، اما این پیوندها می توانند در ایجاد یک معامله خوب و صحیح سئو، تاثیر گذاشته و کمک زیادی به رتبه بندی صفحات یک وب کنند.