ریدایرکت 301 چیست و چه کاربردی دارد؟

ریدایرکت 301 چیست

ریدایرکت 301 چیست و چه کاربردی دارد؟ حتما می دانید که سرور کدهای مختلفی را برای مرورگر ارسال می کند که هر یک از آن ها تعریف ویژه ای دارند. ریدایرکت 301 نیز از همین کدها است و برای اطلاع رسانی تغییر مسیر مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با کد 301 بیشتر آشنا شوید.

ریدایرکت 301 چیست؟

ریدایرکت 301 یک کد وضعیت است که یک سرور برای مرورگر شما ارسال می کند. این یکی از کدهای وضعیت احتمالی است که احتمالا درباره آن ها شنیده اید (از جمله 404 - Not Found ، 403 - Forbidden و ، 500 - خطای سرور). وقتی از یک صفحه وب بازدید می کنید و سرور صفحه را به طور معمول می فرستد، کد وضعیتی که به آن صفحه متصل می کند 200 است. این یعنی هیچ مشکلی وجود ندارد.
در خصوص ریدایرکت 301 به شما پیشنهاد می کنیم که به آن درست مانند فوروارد کردن یک ایمیل فکر کنید. وقتی محتوا را از یک URL خاص جدا کردید، هر کاربری که بخواهد از آن بازدید کند، با پیغام 404 رو به رو می شود.

برای بهبود گشت و گذار کاربران در وب سایت، می توانید از سرور بخواهید بازدیدها را از URL قدیمی به مکان جدید - خانه جدید محتوای شما - با استفاده از کد 301 هدایت کند.
اکنون، هنگامی که می خواهید از URL های قدیمی بازدید کنید، سرور کد وضعیت 301 - Permanently Moved را ارسال می کند و سپس شما را به مکان جدید منتقل می نماید.
این اتفاق آنقدر سریع رخ می دهد که شما به عنوان کاربر معمولا متوجه تغییر مسیر نمی شوید و به سادگی خود را در محتوای موردنظر می یابید. اما ممکن است گاهی متوجه شوید که یو آر ال قبلی با یو آر الی که به آن منتقل می شوید، متفاوت است. یا اینکه ممکن است پسوند مانند Ayima Redirect Path در یو آر ال دیده شود که شما از آن مطلع خواهید شد.

نقش کلیدی دیگری که ریدایرکت 301 بر عهده دارد، تاثیر آن بر روی سئو و موتورهای جست و جو است.  وجود کدهای وضعیت مفید که به درستی مکان انتقال محتوا را نشان می دهد، سبب می شود تا در فهرست ایندکس های گوگل و بینگ، به روز نگه داشته شوند.

اساسا، با ریدایرکت  301 به موتورهای جستجو اطلاع داده می شود که:

آن محتوای کاربر پسندی که در نتایج جست و جوی SERP وجود دارند، اکنون به آدرس جدید منتقل شده اند.

این یعنی گوگل کاربران را به آدرس جدید منتقل می کند. به همین دلیل است که ریدایرکت  301 برای سئو مهم است.

استفاده از کد 301

 

چه مواقعی از ریدایرکت 301 استفاده کنیم؟

تغییر URL

شاید URL اصلی شما ضعیف بهینه سازی شده باشد، یا شما در حال سازماندهی مجدد ساختار پوشه URL های وب سایت خود هستید. در این حالت می توانید از ریدایرکت 301 استفاده نمایید.

بازآفرینی محتوا

گاهی اوقات، ممکن است بخواهید محتوای قدیمی خود را در صفحه ای کاملا جدید به طور کامل بازسازی کنید. به عنوان مثال قصد دارید تا الگوی جدیدی را در صفحه وب سایت خود پیاده سازی کنید.
در این حالت، می توانید از کد 301 ریدایرکت استفاده کرده و یو آر ال های قدیمی را به آدرس جدید هدایت نمایید. البته پس از انجام این کار حتما صفحه قدیمی را لغو انتشار و بایگانی کنید.

تلفیق چندین محتوا

گاهی اوقات محتواهایی در یک صفحه وب سایت ایجاد می شوند که با کلمات کلیدی مشابهی بهینه شده اند و آن ها یک موضوع واحد را پوشش می دهند. در این حالت احتمالا تصمیم خواهید گرفت که آن ها را با هم تلفیق نمایید.
با این حال، شما نمی خواهید جایگاهی که در صفحات SERP کسب کرده اید را از دست دهید. به همین دلیل است که می توانید با کد 301 ریدایرکت، تمامی این صفحات قدیمی را، به یک صفحه جدید هدایت نمایید و محتوای تلفیقی داشته باشید.

انتقال محتوا از یک دامنه به دامنه دیگر

اگر وب سایت خود را از یک دامنه به دامنه دیگر منتقل می کنید، بسیار مهم است که ریدایرکت 301 را برای تک به تک صفحات وب پیاده سازی نمایید.

برای یک سایت در حال انتقال به دامنه ای جدید بسیار لازم است تا به دقت از این کد استفاده نماید تا کاربران از مراجعه به صفحات مد نظرشان، ناامید نشوند.
هنگام اجرای تغییر مسیرهای 301 از یک دامنه به دامنه دیگر، باید یک چالش خاص را در خاطر داشته باشید: هدایت های شما باید از طریق URL اصلی انجام شود.

اشتباهات استفاده از کد 301

 

اشتباهات استفاده از کد 301

استفاده نکردن از کد 301 پس از ساخت صفحه جدید

پس از آنکه صفحه ای جدید و یا دامین جدید ساختید، لازم است که بالافاصله تغییر مسیرها را صورت دهید. در غیر این صورت تمامی ورودی ها و امتیازاتی که تا به امروز برای آن ها زحمت کشیده اید را از دست خواهید داد.

هدایت به صفحات منسوخ شده

اگر هدایت ها را به کمک پیوند از صفحات قدیمی وب سایت انجام دهید، تجربه کاربری بسیار بدی ایجاد کرده اید. همچنین نباید کد 301 را برای صفحات منسوخ شده استفاده نمایید. بهتر است محتواها را به روز نگه دارید تا برای کاربران خود تجربه ای فوق العاده از بازدید از وب سایتتان بسازید.

هدایت از یک صفحه به صفحه متفاوت از صفحه هدف

هدف از تغییر مسیر ارائه همان محتواهایی است که کاربران به دنبالش هستند، اما در آدرسی جدید. به همین دلیل هرگز نباید کاربران به به صفحاتی هدایت کنید که انتظارش را ندارند.

به عنوان مثال اگر کاربری مایل است تا مقاله ای در خصوص سئو کلاه سفید مطالعه نماید، نباید او را با استفاده از کد 301، به صفحه اصلی وب سایت هدایت کنید.

سخن پایانی

استفاده از ریدایرکت 301 برای حفظ سلامت وب سایت لازم است. هنگامی که یک وب سایت تغییر ساختاری می دهد، باید سیگنال هایی به موتورهای جست و جو ارسال شود تا کاربران همچنان بتوانند به آن صفحات از وب دسترسی داشته باشند. واضح است که این کدها می توانند حضور کاربران در صفحات وب را تضمین کنند.  
به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم این نکات را مد نظر قرار دهید تا کاربران خود را از دست نداده و تجربه کاربری خوبی ایجاد نمایید.

 

مطالب مرتبط
لینک شکسته چیست

لینک شکسته چیست؟ تاثیر لینک شکسته بر سئو چگونه است؟ لینک‌ های شکسته لینک ‌هایی هستند که باز نمی‌ شوند یا به اصطلاح شکسته و خراب هستند. هنگام لینک…

0 نظر 1400-12-27
تکنیک های نوشتن محتوای رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی چه تاثیری بر مخاطب شما در دیجیتال مارکتینگ می‌گذارد؟ تولید محتوای رپورتاژ آگهی چگونه است؟ قطعا با آگهی‌ ها و تبلیغات مختلفی برخورد کرده‌…

0 نظر 1400-12-25
ترفندهای ساخت ایمیل فروش

نحوه نوشتن ایمیل فروش چگونه است؟ بازاریابی ایمیلی همچنان از جذابیت و کارایی بسیار بالایی برخوردار است و سطح اثرگذاری آن را می‌توان بسیار بیشتر از…

0 نظر 1400-12-24
حذف سایت از گوگل وب مستر

حذف سایت از گوگل وب مستر چگونه انجام می شود؟ تغییراتی که در سایت خود ایجاد می ‌کنید، می‌ تواند شامل تغییر در محتوای موجود در صفحات و شیوه آدرس دهی آن…

0 نظر 1400-12-23
dwell time چیست

به طور کلی مولفه‌ های زیادی وجود دارند که بر نتایج گوگل و سایر موتورهای جستجوگر در فضای وب اثرگذار هستند. اما برای آگاهی از نوع کارکرد فاکتورهای یاد…

0 نظر 1400-12-22
ارسال دیدگاه
logo-samandehi