بازاریابی شبکه های اجتماعی ؛ همه آن چیزهایی که باید از SMM بدانید

بازاریابی شبکه های اجتماعی

تا به امروز درباره دیجیتال مارکتینگ و اهمیت آن بسیار شنیده ایم. اینکه هر کسب و کاری برای باقی ماندن در عرصه رقابت می بایست در تمامی فضاهایی که کاربران وجود دارند، دیده شوند. شبکه ها اجتماعی یکی از مهم ترین فضاهایی است که به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شوند. در میان مباحث مختلف بازاریابی آنلاین، بازاریابی شبکه های اجتماعی یکی از موضوعات مهم است.

در این مطلب ما قصد داریم شما را با این شیوه از بازاریابی و مزایای بازاریابی شبکه های اجتماعی آشنا نماییم. با ما همراه باشید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست ؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM) به استفاده از وب سایت های شبکه های اجتماعی و در کل پلتفرم های شبکه های اجتماعی به منظور بازاریابی برای محصولات و خدمات یک شرکت گفته می شود.

به زبانی دیگر بازاریابی رسانه های های اجتماعی نوعی بازاریابی اینترنتی است که از وب سایت های شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری برای بازاریابی استفاده می کنند. هدف SMM تولید محتوایی است که کاربران آن محتواها را با صفحات شبکه های اجتماعی خود با دیگران به اشتراک بگذارند و از این طریق صاحبان آن کسب و کار بتوانند به طیف گسترده تری از مخاطبان دسترسی پیدا کنند.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی راهی بسیار مناسب برای دستیابی به مشتریان جدید، تعامل با مشتریان موجود و ارتقا فرهنگ، پیاده سازی ماموریت برای کسب و کارهای مختلف است.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی که تحت عنوان "بازاریابی دیجیتال" و "بازاریابی الکترونیکی" نیز شناخته می شود، ابزارهای مختلفی را به منظور تجزیه و تحلیل داده های هدفمند در اختیار دیجیتال مارکترها قرار می دهد تا آن ها بتوانند موفقیت های خود را پیگیری نمایند.

بازاریابی رسانه های اجتماعی

 

استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی

استراتژی اصلی که در بازاریابی شبکه های اجتماعی استفاده می شود، تولید پیام و محتوایی است که کاربران آن ها را با خانواده، دوستان و همکاران خود به اشتراک می گذارند. این استراتژی بازاریابی متکی بر بازاریابی دهان به دهان است و مزایای زیادی را به همراه دارد.

یک اینکه به کمک این روش، پیام ها می توانند در شبکه های اجتماعی به راحتی دست به دست بچرخند و به دست کاربرانی برسد که مدیران و صاحبان کسب و کار، هیچ دسترسی به این کاربران ندارند.

دوم اینکه، اگر این پیام ها توسط فردی قابل اعتماد دیگر کاربران، برای آن ها ارسال شود، به راحتی به آن محصول و یا خدمات اطمینان می کنند.

استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی شامل ایجاد محتوای "بسیار جذاب" است، به این صورت که این محتواها بتوانند توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. پیام های تولید شده جذاب می توانند احتمال اقدام کاربر را برای خرید یک محصول و یا اشتراک گذاری آن با سایر مخاطبان بالا ببرد.

بازاریابی ویروسی از بهترین روش هایی است که در این سبک از تبلیغات کاربرد دارد. از سوی دیگر در این نوع از بازاریابی پیام ها می بایست به گونه ای طراحی شوند که میل کاربران برای شرکت در نظر دادن را بالا ببرد.


در حالی که بازاریابی در شبکه های اجتماعی می تواند مزایایی را به همراه داشته باشد، اما همچنین می تواند موانعی را ایجاد کند. به عنوان مثال، گاهی ممکن است که ویدئوهای ویروسی با محتواهای تخریب کننده در خصوص کالا و یا خدمات شرکتی در فضای مجازی بچرخد. در این صورت فارغ از درستی یا عدم صحت ادعای ویدئوی منتشر شده، مدیران شرکت باید پیامی را تنظیم کرده تا این ادعای دروغین را رد کنند. با این وجود ممکن است خریداران بسیاری را از دست بدهند.

بازاریابی رسانه های اجتماعی

 

مزایای بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

همان طور که گفتیم، بازاریابی در شبکه های اجتماعی مزایای بسیاری را به همراه دارد که از جمله مزایای بازاریابی شبکه های اجتماعی می توانیم به موارد زیر اشاره نماییم:

  • افزایش آگاهی از برند شرکت
  • افزایش نرخ تبدیل
  • ایجاد سرنخ های جدید و باکیفیت
  • رصد رقبا، تحلیل آن ها و همچنین یادگیری از استراتژی های به کار گرفته شده توسط آن ها
  • امکان تعامل با مخاطبان با کاربران
  • استفاده از تکنیک های مختلف به منظور افزایش ترافیک وب سایت
  • ایجاد و افزایش وفاداری در مشتریان
  • کسب اطلاعات در خصوص مخاطبان و نحوه رفتار آن ها
  • ایجاد ارزش افزوده
  • بهبود وضعیت سئو و افزایش جایگاه رتبه در موتورهای جست و جو
  • کمک به بهبود اعتبار برند
  • اثربخشی خود در کنار صرف هزینه های کم تر
  • تبدیل شدن به قدرت در صنعت
  • رصد مخاطبان و رفتارشناسی آن ها
  • پشتیبانی راحت تر از مشتریان
  • ساخت برند انسانی

چرا از SMM استفاده می شود؟

هدف از استفاده از بازاریابی شبکه های اجتماعی، بهبود ارتباط با کاربران، افزایش آگاهی از برند و دستیابی به مشتریان بیشتر (بالقوه) است. بازاریابی شبکه های اجتماعی با ایجاد محتوای با کیفیتی که کاربران شبکه های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک می گذارند (از طریق انتقال اطلاعات به صورت الکترونیکی ، یعنی Electronic Word of Mouth یا eWoM) انجام می گردد.

هدف SMM دریافت بازخورد مستقیم از کاربران (یا مشتریان بالقوه) است، به طوری که صاحبان کسب و کار در لحظه بتوانند نظرات کاربران خود را در خصوص کالا و خدمات خود بشنوند.
با استفاده از امکان تعامل در شبکه های اجتماعی، مشتریان با پرسیدن سوال یا شکایت از فرصت شنیده شدن برخوردار می شوند.

در SMM مدیریت ارتباط با مشتری اجتماعی، Social CRM نام دارد که البته در صورت رضایت کاربران از محتوا، شرکت و خدمات ارائه شده، افزایش اعتبار و بازگشت سرمایه (ROI) را در پی خواهد داشت.
بازاریابی رسانه های اجتماعی بر اساس بهینه سازی رسانه های اجتماعی (SMO) عمل می کند، یعنی بهبود تصویر کلی شرکت در شبکه های اجتماعی.

همانند بهینه سازی موتور جستجو یا همان SEO، SMO بازدیدکنندگان جدید و منحصر به فردی را به وب سایت مورد نظر جذب می کند.

چرا موتورهای جست و جو به شبکه های اجتماعی اهمیت می دهند؟ واضح است. زیرا بسیاری از افراد از شبکه های اجتماعی خود برای جستجوی کالا و خدمات مورد نظر خود استفاده می کنند. همچنین آن ها با مشارکت و اشتراک گذاری پیوندها، می توانند شبکه های بسیار قدرتمندی ایجاد کنند.

سخن پایانی

با توجه به آنچه که در بالا گفته شد، بازاریابی در رسانه های اجتماعی عضوی جدانشدنی از بازاریابی دیجیتال است. برای بهتر دیده شدن از همین امروز استراتژی های مناسب را ترتیب داده و نسبت به اجرای آن ها اقدام نمایید.

 

مطالب مرتبط
لینک شکسته چیست

لینک شکسته چیست؟ تاثیر لینک شکسته بر سئو چگونه است؟ لینک‌ های شکسته لینک ‌هایی هستند که باز نمی‌ شوند یا به اصطلاح شکسته و خراب هستند. هنگام لینک…

0 نظر 1400-12-27
تکنیک های نوشتن محتوای رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی چه تاثیری بر مخاطب شما در دیجیتال مارکتینگ می‌گذارد؟ تولید محتوای رپورتاژ آگهی چگونه است؟ قطعا با آگهی‌ ها و تبلیغات مختلفی برخورد کرده‌…

0 نظر 1400-12-25
ترفندهای ساخت ایمیل فروش

نحوه نوشتن ایمیل فروش چگونه است؟ بازاریابی ایمیلی همچنان از جذابیت و کارایی بسیار بالایی برخوردار است و سطح اثرگذاری آن را می‌توان بسیار بیشتر از…

0 نظر 1400-12-24
حذف سایت از گوگل وب مستر

حذف سایت از گوگل وب مستر چگونه انجام می شود؟ تغییراتی که در سایت خود ایجاد می ‌کنید، می‌ تواند شامل تغییر در محتوای موجود در صفحات و شیوه آدرس دهی آن…

0 نظر 1400-12-23
dwell time چیست

به طور کلی مولفه‌ های زیادی وجود دارند که بر نتایج گوگل و سایر موتورهای جستجوگر در فضای وب اثرگذار هستند. اما برای آگاهی از نوع کارکرد فاکتورهای یاد…

0 نظر 1400-12-22
ارسال دیدگاه
logo-samandehi