داستان برند چیست و چه مزیت هایی دارد؟

داستان برند چیست؟

آیا تا به حال روایت های عجیب و غریبی از برند خود شنیده اید؟ مواردی گاه بسیار بی ربط به آنچه که هستید؟ اینجا است که اهمیت داستان برند برجسته می شود. اما داستان برند چیست؟ مزیت های داستان برند کدامند؟ در این مطلب به طور مفصل به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

داستان برند چیست؟

داستان برند چیست؟ بسیاری از کاربران فکر می کنند که داستان برند چیزی است که یک تیم بازاریابی در یک جلسه بازاریابی تهیه می کنند. آن ها کاملا در اشتباه نیستند، داستان برند واقعیتی است که می تواند با روایت داستانی گفته شود.

داستان برند روایتی منسجم است که حقایق و احساساتی که توسط برند شما ایجاد می شود را بیان می کند. برخلاف تبلیغات سنتی که تنها نام برند را تکرار می کنند، در داستان برند، واکنشی احساسی در افراد القا خواهد کرد.
مواردی که می توانند برند شما را تحت تأثیر قرار دهند شامل محصول، قیمت، تاریخچه، کیفیت، بازاریابی، تجربه در فروشگاه، هدف، ارزش ها، موقعیت مکانی و مهم ترین چیزهایی است که دیگران درباره شما می گویند.
این داستان ها وجود دارند؛ چه بخواهید و چه نه! کافی است به یک فروشگاه کوچک در یک شهر فکر کنید، این فروشگاه هم روایتی دارد بدون آنکه برای آن تلاش ویژه ای کرده باشد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که مردم با توجه به همین داستان ها فروشگاه های مطلوب خود را انتخاب می کنند.

اگرچه داستان سرایی برند از مدت ها قبل وجود داشته است، اما برجستگی آن مستقیما با ظهور رسانه ها و شبکه های اجتماعی در ارتباط است. شبکه های اجتماعی این امکان را فراهم کرده اند که داستان برند به سرعت گوش به گوش برسد.

تبلیغات سنتی مبتنی بر جریان اطلاعاتی یک طرفه بود: از برند به مصرف کننده. اکنون، یک برند با کاربران خود صحبت می کند. این روزها دیگر تبلیغات شما لزوما به دست آژانس های بزرگ نیست، بلکه این فالوورهای شما هستند که می توانند تبلیغات را به صورت خودجوش انجام می شوند.

صدای شما و مأموریت مهم است. اگرچه نمی توانید همه موارد مربوط به داستان برند خود را کنترل کنید، اما می توانید آن را هدایت نمایید و ترکیبی جذب بسازید.
داستان را واقعی و ارزش ها را معتبر سازید. با این کار آنچه که کسب و کار شما به واقعیت انجام می دهد را خواهید گفت و می توانید تعاملی احساسی با کاربران خود داشته باشید. به علاوه، با تعریف داستان برند، می توانید برند خود را با داستان همسو کنید.

مزیت های داستان برند

 

مزیت های داستان برند

داستان برند باعث برجستگی شما می شود

چه چیزی شما را منحصر به فرد می کند؟ این می تواند طراحی محصول یا ویژگی های خاص خدمات شما باشد. به یک دلیل متفاوت هستید و افراد می خواهند بدانند که آن چیست.
شاید برایتان عجیب باشد، اما داستان برند عنصری جدایی ناپذیر از کسب و کارتان است و افراد می خواهند بدانند که برند شما چگونه به وجود آمده است، مسیر رشد را چگونه پشت سر گذاشته اید و هدف شما چیست.
اگر می توانید از طریق محتوا مواردی را که شما را منحصر به فرد می کند، به طور فعال آن را مورد توجه قرار دهید. به این صورت می توانید از رقبای خود برتری یابید. این یکی از مهم ترین مزیت های داستان برند است.

این کار کسب و کارتان را انسانی می کند

افراد دوست دارند با دیگران در تعامل باشند. هر برندی هم متشکل از افراد مختلف است. با کنار زدن این پرده و تعرفی داستان برند، شما می توانید شناخت خود را برای کاربرانتان آسان نمایید. از همه مهم تر، شما می توانید به این صورت اعتماد آن ها را جلب کنید.
متاسفانه، بسیاری از برندها قصه گویی خود را بر روی ویژگی های محصول متمرکز می کنند و فرصت عظیم تاثیرگذاری را از دست می دهند. به اشتراک گذاری داستان برند بهترین راه برای رفع این شکاف، نشان دادن شفافیت و ایجاد روابط اصیل تر با کاربران است.

به شما کمک می کند کاربران هدف را جذب نمایید

بسیاری از کاربران شاهد خسارت هایی توسط شرکت های بزرگ بدون هیچ گونه پاسخگویی به آن ها بوده اند. به همین دلیل آن ها با برند هایی که شناختی از آن ها ندارند، ارتباط برقرار نمی کنند.
داستان برند به شما این امکان را می دهد که بیش از آنچه که انجام می دهید، با سایرین ارتباط برقرار کنید. هنگامی که ارزش های خود را بیان می کنید، درک آن را برای کاربران خود آسان خواهید کرد.

داستان برند


کمک می کند ارزش خود را بیان کنید

تجربه نشان داده است که برای برنده شدن در عرصه رقابت، دو راه وجود دارد: قیمت مناسب و ازشمندی!
رقابت بر سر قیمت از مدت ها پیش مهم بوده است. این مسابقه ای است که اغلب برخی از برندها نمی توانند در آن شرکت کرده و آن را اجرایی سازند؛ حتی اگر نخواهند.
از طرف دیگر رقابت بر سر ارزش می تواند شما را در بازی نگه دارد. به ارزشی که ارائه می دهید فکر کنید. مخاطبان شما قرار است چه چیزی را تجربه کنند؟ هنگامی که کاربران چیزی از شما می خرند، واقعا چه چیزی دریافت می کنند؟
به عنوان مثال اگر کسب و کار شما در حوزه پخت شیرینی است، لزومی ندارد که روی قیمت مانور ندهید، بلکه لذت بخش بودن طعم شیرینی ها می تواند مزیت رقابتی شما باشد.

نماینده های بیشتری خواهید داشت

این یک واقعیت محض است و تمام بازاریابان از آن بیزارند: شما نمی توانید تمامی داستان برند خود را کنترل کنید. به خصوص با ظهور شبکه های مجازی، تمامی اخبار به سرعت دست به دست می چرخد و افراد نظرهای مختلفی ارائه می کنند.

اگرچه ممکن است ناامیدکننده باشد، اما مهم است که مالکیت آنچه می توانید کنترل کنید را به دست آورید. اگر خود داستان برند خود را تبلیغ نکنید، این افراد و کاربران هستند که درباره شما روایت ها می گویند و این روایت ها می توانند بدتر از آن چیزی باشد که انتظار دارید.
ما در جهانی زندگی می کنیم که اینترنت دنیای ما را گرفته است. چه خوب و یا چه بد، روایت ها به سرعت دست به دست می چرخند. برای آنکه بتوانید آن طور که می خواهید به نظر برسید، لازم است که به داستان برند خود فکر کنید.

سخن پایانی

اکنون می دانید که مزیت های داستان برند بسیار مهم هستند و شما باید نقش آن را جدی بگیرید. در کنار استراتژی هایی که برای دیجیتال مارکتینگ انجام می دهید، حتما داستانی جذاب از برند خود طراحی کرده و آن را با کاربران خود به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط
چرا لینک های داخلی مهم هستند

همان طور که پیش تر گفتیم، اهمیت لینک های داخلی بر سئو قابل چشم پوشی نیست و  باید همواره به آن توجه نمود. اما لینک های داخلی به راستی چه کار مهمی…

0 نظر 1399-12-06
تاثیر تعداد واژه ها بر سئو

تا به امروز درباره تاثیر تعداد کلمات محتوا بر سئو زیاد شنیده ایم و بسیاری از افراد بر این باورند که هرچه محتوا طولانی تر باشد، شانس بیشتری برای…

0 نظر 1399-12-04
هدف جستجو چیست

هدف جستجو چیست و چرا در سئو مهم است؟ این روزها تجربه کاربری موضوع مهمی در سئو است که توجه ویژه ای به آن می شود. چرا که گوگل در آپدیت های جدید خود…

0 نظر 1399-12-03
رپورتاژ آگهی چیست

تا به امروز بارها درباره اهمیت تبلیغات سخن گفتیم و اکنون می دانیم که برای بهتر دیده شدن علاوه بر سئو نیاز به تبلیغات است. اما تبلیغاتی که برای یک وب…

0 نظر 1399-12-02
داستان برند چیست؟

آیا تا به حال روایت های عجیب و غریبی از برند خود شنیده اید؟ مواردی گاه بسیار بی ربط به آنچه که هستید؟ اینجا است که اهمیت داستان برند برجسته می شود.…

0 نظر 1399-11-30
ارسال دیدگاه