تگ canonical چیست + کاربرد تگ کنونیکال

تگ کنونیکال چیست
2 نظر یکشنبه, 11/05/1399 - 12:55

تگ canonical چیست + کاربرد تگ کنونیکال

هیچ کس روبه رو شدن با محتوای تکراری را دوست ندارد، خزنده های موتورهای جست و جو هم همین طور! به همین دلیل است که وجود محتواهای تکراری و مشابه در صفحات یک سایت، می تواند تاثیر سوئی روی سئو داشته باشد. تگ canonical به این منظور تعریف شده است. تگ canonical چیست و تگ کنونیکال چه کاربردی دارد؟ در این مطلب به طور مفصل با این تگ آشنا خواهید شد.

تگ canonical چیست ؟

تگ canonical چیست ؟ تگ کنونیکال (با نام مستعار "rel canonical") روشی است که به موتورهای جستجو می گوید که یک URL خاص نمایانگر نسخه اصلی یک صفحه است. استفاده از این برچسب یا همان تگ می تواند از بروز مشکلات جدی برای یک وب سایت جلوگیری کند.

به طور عملی در پاسخ به پرسش تگ canonical چیست باید بگوییم که ، تگ کنونیکال به موتورهای جستجو می گوید که کدام نسخه از URL را می خواهید در نتایج جستجو نشان دهد.
به زبان ساده، تگ canonical به موتورهای جست و جو می گوید که چه صفحه ای را باید در نتایج جستجو نمایش دهد. این بدان معنی است که اگر دو صفحه با محتوای تکراری در سایت خود ایجاد کرده اید، می توانید به اضافه کردن این تگ، موتور جست و جو را از نسخه اصلی و نسخه تکراری مطلع سازید.

به عنوان مثال فرض کنید صفحه A و B در وب سایت ایجاد کرده که دارای محتوای تکراری یا بسیار مشابه هستند. شما می خواهید صفحه A به عنوان صفحه اصلی باشد و می خواهید به موتورهای جست و جو اطلاع دهید که صفحه B کپی است و نباید در نتایج جستجو ظاهر شود تا همه ترافیک و جستجوگرها به صفحه A منتقل گردد. از همین رو باید تگ canonical به صفحه B اضافه شود تا روال توسط خزنده ها طی گردد.

اکنون که می دانیم تگ canonical چیست ، بهتر است با اهمیت آن نیز آشنا شویم:

چرا استفاده از تگ canonical مهم است

چرا استفاده از تگ canonical مهم است؟

ایجاد محتوای تکراری موضوعی پیچیده ای نیست، اما هنگامی که موتورهای جستجو بسیاری از URL ها را با محتوای یکسان (یا کاملا مشابه) پیدا می کنند، می تواند باعث ایجاد تعدادی از مشکلات مربوز به سئو شود.

اول آنکه، اگر خزنده های موتورهای جست و جو بیش از حد محتوای تکراری را بیابند، ممکن است شانس کراول شدن محتواهای منحصر به فرد خود در وب سایت را از دست بدهید.
دوک آنکه، تکثیر محتواهای تکراری می تواند توانایی رتبه بندی شما در صفحه نتایج گوگل را پایین آورد. سرانجام حتی اگر محتوای شما در صفحه نتایج رتبه بگیرد، موتورهای جستجو ممکن است URL اشتباه را به عنوان "صفحه فرود اصلی" انتخاب کنند. استفاده از canonicalization به شما کمک می کند محتوای تکراری خود را کنترل کنید.

یو آر ال ها چگونه دچار مشکل می شوند؟

ممکن است فکر کنید چرا اصلا کسی باید صفحه تکراری ایجاد کند و یا به اشتباه تصور کنید که canonicalization چیزی نیست که بابت آن نگران باشید. اما حقیقت این است که موتورهای جست و جو مانند کاربران دوست دارند تا یک صفحه را به عنوان صفحه اصلی در نظر بگیرند. اگرچه که برای موتورهای جست و جو، هر یو آر ال می تواند یک صفحه منحصر به فرد باشد.
به عنوان مثال، خزنده های جستجوگر ممکن است به تمام روش های زیر به صفحه اصلی شما دسترسی پیدا کنند:

  1.      http://www.example.com
  2.      https://www.example.com
  3.      http://example.com
  4.      http://example.com/index.php
  5.      http: //example.com/index.php

از نظر کاربر، همه این URL ها نمایانگر یک صفحه واحد هستند. اگرچه برای یک خزنده موتور جست و جو، هر یک از این URL ها یک "صفحه" منحصر به فرد محسوب می شود. حتی در این مثال محدود، می توانیم ببینیم که پنج نسخه از یک صفحه اصلی نمایش داده می شود. اکنون می توانید دریابید که این تغییرات کوچک می تواند مشکلات بزرگی را برای وب سایت به همراه داشته باشد.
سیستم های مدرن مدیریت محتوای (CMS) و وب سایت های پویا و کد محور، می توانند بر وخامت این موضوع بیفزایند. گاهی این وب سایت ها به طور خودکار برچسب هایی را اضافه می کنند، مسیرهای مختلفی تعریف می کنند و ... که به این صورت می توانید هزاران url تکراری داشته باشید که حتی متوجه آن نباشید.

کاربرد تگ کنونیکال

تگ کنونیکال چه کاربردی دارد؟

تگ کنونیکال چه کاربردی دارد؟ محتوای تکراری می تواند برای وب سایت دردسرساز باشد، اما بهتر است هنگام استفاده از تگ canonical به این نکته ها توجه کنید:

محتوای تکراری

این موضوعی است که همه درباره آن اتفاق نظر دارند. تگ کنونیکال چه کاربردی دارد؟ هر کجا محتوای تکراری در سایت خود دارید، باید تگ canonical به آن اضافه کنید.

محتوای مشابه

فرض کنید که شما یک فروشگاه اینترنتی با محصولات مشابه دارید که ممکن است تفاوت های جزئی بین آن ها وجود داشته باشد. به توصیه بسیاری از متخصصان سئو، بهتر است که شما از تگ های کنونیکال استفاده کنید. به این صورت به گوگل و سایر موتورهای جست و جو کمک می کنید تا روی صفحه اصلی محصول متمرکز شوند.
در این حالت آن صفحه ارزش بیشتری کسب کرده و احتمالا در صفحه نتایج رتبه بهتری کسب خواهد کرد. ضمن اینکه از سردرگمی خزنده های موتور جست و جو در این خصوص که کدام صفحه را نمایش دهند، جلوگیری خواهید نمود.

پارامترهای یو آر ال

گاهی اوقات به ساخت درست یو آر ال ها توجه لازم نمی شود. اما حقیقت این است که پارامترهای موجود در یو آر ال ها می توانند مشکلاتی را برای سئو سایت در پی داشته باشند. به همین دلیل لازم است که اگر یو آر ال های مشابه دارید، از تگ کنونیکال برای یو آر ال اصلی استفاده نمایید.

چگونه تگ canonical را اضافه کنیم؟

روش های مختلفی برای اضافه کردن تگ canonical وجود دارد. اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید، افزونه Yoast به راحتی به شما این امکان را می دهد تا این تگ را به صفحه مورد نظر خود بیفزایید.
در غیر این صورت، جایگاه اضافه کردن تگ canonical در قسمت head صفحه مد نظرتان است و باید آن را در کدهای HTML قرار دهید.

سخن پایانی

برای آنکه بهینه سازی وب سایت شما بدون هیچ مشکلی انجام شود، لازم است که تمامی این موارد را پیش از اقدام به انتشار محتوا و ساخت آن ها، در نظر بگیرید. البته بهترین کار این است که از متخصصان سئو در این رابطه کمک بگیرید. استفاده از خدمات سئو رایان بهمن پرداز این مسیر را برای شما هموار می سازد.

 

مطالب مرتبط
ریدایرکت 302 چیست؟

ارور 302 یک کد وضعیت پاسخ به درخواست HTTP است که نشان می دهد منبع درخواستی به طور موقت به URI دیگری منتقل شده است. این کد را می توانیم یکی از رایج…

0 نظر 1400-01-26
ویژگی های صفحه تماس با ما

متأسفانه، اغلب موارد، صفحات تماس با ما، آخرین چیزی است که طراحان سایت به آن فکر می کنند و آن را به انتهای لیست اولویت های خود می فرستند. اما حقیقت…

0 نظر 1400-01-23
تایتل تگ چیست؟

تایتل تگ عنوان در بالاترین بخش یک صفحه وب قرار می گیرد. از نظر فنی، تایتل تگ در بالای یا زیر برچسب های META نوشته می شود، اما آنچه که اهمیت دارد این…

0 نظر 1400-01-21
ارور 404 وب سایت

ارور 404 چیست و چگونه آن را برطرف سازیم؟ خطای 404 کد وضعیت HTTP است. این کد یعنی صفحه ای از وب سایت که قصد دسترسی به آن را داشته اید، در سرور یافت…

0 نظر 1400-01-18
چت باکس

پاسخ سریع به مشتریان، نه تنها مشتریان بالقوه را راضی تر نگه می دارد، بلکه می تواند مشتریان جدید را نیز به همراهان همیشگی کسب و کار تبدیل کند. عقل…

0 نظر 1400-01-17
ارسال دیدگاه