بازاریابی عصبی چیست و چه کاربردی دارد؟

نورومارکتینگ چیست

در گذشته، قبل از بازاریابی محتوا و شبکه های اجتماعی، ممکن بود رئیس شما، بودجه تبلیغات را افزایش داده و از شما بخواهد تا هرجا که ممکن است، تبلیغات دهید. اما امروز چالش برای بازاریابان متفاوت شده؛ اکنون می توان با هزینه کمتر نتایج بهترین کسب کرد. این کاری است که بازاریابی عصبی انجام می دهد.
بازاریابی عصبی چیست و چگونه می توان از آن در کسب و کار استفاده نمود؟ در ادامه خواهید خواند.

با استفاده از بازاریابی عصبی، می توانید در استراتژی های خود تجدید نظر کنید و بازاریابی هوشمندانه تری ایجاد نمایید که باعث افزایش اثربخشی تلاش های شما می شود. هدف از این کار این است که بفهمید چگونه مغز مشتری شما واقعا کار می کند و تأثیراتی که بازاریابی شما روی جمعیت مصرف کنندگان خواهد گذاشت، چگونه است.

بازاریابی عصبی چیست؟

بازاریابی عصبی حوزه جدیدی از بازاریابی است که از فناوری های پزشکی مانند تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) برای بررسی واکنش های مغز به محرک های بازاریابی استفاده می کند. محققان از fMRI برای اندازه گیری تغییرات فعالیت در قسمت هایی از مغز و یادگیری اینکه چرا مصرف کنندگان تصمیمی را می گیرند و اینکه چه بخشی از مغز به آن ها می گوید این کار را انجام دهند، استفاده می کنند.

پاسخ کلامی به این سوال که "آیا این محصول را دوست داری؟"، ممکن است همیشه پاسخ واقعی نباید. بازاریابی عصبی به بازاریابان کمک می کند تا محصولات و خدمات را به طور موثرتری طراحی کرده و کمپین های بازاریابی بهتری را خلق نمایند.
بازاریابی عصبی به بازاریاب می گوید که مشتری چه واکنشی نشان می دهد، هنگامی که رنگ بسته بندی محصولات چه باشد، صدای باز کردن بسته بندی محصول به چه صورت باشد یا هر ایده ای که روی واکنش مشتری تاثیر بگذارد.

بازاریابی عصبی کاربرد علوم اعصاب در بازاریابی است. بازاریابی عصبی شامل استفاده مستقیم از تصویربرداری مغز، اسکن یا سایر فناوری های اندازه گیری فعالیت مغز برای اندازه گیری پاسخ سوژه به محصولات خاص، بسته بندی، تبلیغات یا سایر عناصر بازاریابی است. در بعضی موارد، پاسخ های مغزی که با این تکنیک ها اندازه گیری می شوند ممکن است آگاهانه توسط فرد درک نشوند. از این رو، این داده ها آشکارتر از گزارشگری خود فرد در نظرسنجی ها، گروه های متمرکز و غیره است.

بازاریابی عصبی چیست؟

 

روش های اندازه گیری واکنش های مغزی در بازاریابی عصبی

دو روش اساسی برای ردیابی فعالیت مغزی در بازاریابی عصبی وجود دارد که هرکدام موافقان و مخالفان خود را دارند: تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) و الکتروانسفالوگرافی (EEG).

روش fMRI شامل استفاده از مگنت های قدرتمند برای ردیابی جریان خون مغز هنگام پاسخ دادن افراد به نشانه های صوتی و تصویری است. این به کارشناسان اجازه می دهد تا به قسمت عمیقی از مغز که به "مرکز لذت" معروف است، دسترسی پیدا کنند تا بدانند که افراد واقعا چگونه به هر محرکی پاسخ می دهند.
نقطه ضعف روش fMRI قیمت و سختی آن است. کار با تجهیزات بسیار گران است و افراد باید کاملا در یک ماشین بزرگ مستقر باشند.
از طرف دیگر ، EEG بسیار ارزان تر از fMRI است و با استفاده از یک درپوش الکترود متصل به پوست سر امکان انداه گیری محرک ها را فراهم می سازد.
این الکترودها امواج الکتریکی تولید شده توسط مغز را اندازه گیری می کنند و به محققان این امکان را می دهند تا احساسات غریزی مانند خشم، هیجان، غم و هوس را از طریق نوسانات فعالیت ردیابی کنند.

برندها چگونه  از بازاریابی عصبی استفاده کرده اند

شاید برایتان جالب باشد بدانید که برندها چگونه از بازایابی عصبی استفاده کرده اند و به چه صورت توانسته اند طرح های خود را تجدید و اصلاح نمایند.
به عنوان مثال، Frito-Lay، با استفاده از این روش دریافت که کیف های جدیدی برای بسته بندی محصولات خود استفاده نماید که تاثیر بیشتری روی مشتریان دارد.
در مورد دیگری، هیوندای از بازاریابی عصبی استفاده کرد. این کمپانی به سی شرکت کننده کلاه EEG دادد و از آن ها خواست یک نمونه اولیه اتومبیل را به مدت یک ساعت بررسی کنند.

روش های استفاده از بازاریابی عصبی

راه هایی که امروز می توانید از بازاریابی عصبی استفاده کنید

از فونت های ساده استفاده نمایید

سال ها است که به بسیاری از ما گفته شده که "کارها را ساده انجام دهید". آزمایشاتی که هیونجین سانگ و نوربرت شوارتز در دانشگاه میشیگان انجام داده اند نشان می دهد که مصرف کنندگان واقعا تحت تأثیر سادگی و پیچیدگی ها قرار می گیرند.
اگر شما نیاز دارید که مشتری را متقاعد به انجام کاری کنید، بهتر است از پیچیدگی ها دور شوید و با یک فونت ساده، همه چیز را برای او خوانا کنید.
ناگفته نماند که لازم است این کار را برای تمام بخش های وب سایت، مانند وبلاگ، فرم ها، دستورالعمل ها و ... انجام دهید. هرچه انجام کار برای کاربر دشوارتر باشد، اصطکاک بیشتری ایجاد خواهید کرد که این اقدام به عمل را در آن ها کم می کند.

در بعضی قسمت ها سایر فونت ها را امتحان کنید

البته در این مورد باید دقت کافی داشته باشید. زیرا استفاده از فونت های دیگر به این معنی نیست که باید به سراغ فونت های پیچیده بروید. اما برای آنکه بتوانید آرم، شماره تلفن و یا آدرس را در ذهن کاربر پررنگ کنید، بهتر است که از فونت های دیگر استفاده نمایید.

اعتماد مشتریان را برانگیزید

جلب اعتماد مشتریان برای هر کسب و کاری بسیار اهمیت دارد. اگر می خواهید اعتماد ایجاد نمایید، به این چند مورد توجه کنید:

  • برای برخی از خدمات و محصولات، مدت تست محدود ایجاد کنید
  • اعتباراتی را برای مشتریان در نظر بگیرید
  • با آن ها رو راست باشید

لبخند را فراموش نکنید

برای تبلیغات همواره باید انسانی بودن آن را در نظر بگیرید. برای آنکه بتوانید تاثیر مثبتی روی مشتریان خود بگذارید، در هر مدل تبلیغی از واژه ها و تصاویر مثبت استفاده نمایید.
درک اساسی ترین ریشه های احساسات انسانی در درک رفتار خرید یک مصرف کننده حیاتی است. مواردی مانند ارائه یک نوشیدنی گرم در یک چشم انداز زیبا و نشستن روی صندلی نرم هنگام مذاکره گرفته تا استفاده از تصاویر در نوزادان در تبلیغات، همه تاکتیک هایی هستند که مغز ما ناخودآگاه به آن ها پاسخ می دهد.

سخن پایانی

همان طور که خواندید، روش های مختلفی برای بازاریابی و تبلیغات وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده نمایید. آگاهی از روش های بازاریابی که می تواند در تلاش های شما تاثیر بگذارد، بهترین راه برای کسب نتایج بهتر با هزینه کمتر خواهد بود.

مطالب مرتبط
ریدایرکت 302 چیست؟

ارور 302 یک کد وضعیت پاسخ به درخواست HTTP است که نشان می دهد منبع درخواستی به طور موقت به URI دیگری منتقل شده است. این کد را می توانیم یکی از رایج…

0 نظر 1400-01-26
ویژگی های صفحه تماس با ما

متأسفانه، اغلب موارد، صفحات تماس با ما، آخرین چیزی است که طراحان سایت به آن فکر می کنند و آن را به انتهای لیست اولویت های خود می فرستند. اما حقیقت…

0 نظر 1400-01-23
تایتل تگ چیست؟

تایتل تگ عنوان در بالاترین بخش یک صفحه وب قرار می گیرد. از نظر فنی، تایتل تگ در بالای یا زیر برچسب های META نوشته می شود، اما آنچه که اهمیت دارد این…

0 نظر 1400-01-21
ارور 404 وب سایت

ارور 404 چیست و چگونه آن را برطرف سازیم؟ خطای 404 کد وضعیت HTTP است. این کد یعنی صفحه ای از وب سایت که قصد دسترسی به آن را داشته اید، در سرور یافت…

0 نظر 1400-01-18
چت باکس

پاسخ سریع به مشتریان، نه تنها مشتریان بالقوه را راضی تر نگه می دارد، بلکه می تواند مشتریان جدید را نیز به همراهان همیشگی کسب و کار تبدیل کند. عقل…

0 نظر 1400-01-17
ارسال دیدگاه