اسکیما چیست؟ چنانچه بخواهید سایت خود را به هریک از موتورهای جست و جو مانند گوگل بشناسانید، لازم است از علامت گذاری اسکیما بهره بگیرید. به کمک اسکیما می توان توضیحاتی را درباره درون مایه، جزئیات، هدف و مقصود سایت ارائه داد. این کار باعث می شود به دقت و سرعت و اندازه گیری موتورهای جست وجو برای بررسی و تحلیل اطلاعات و داده های متنوع کمک شود.
اسکیما چیست؟
تصور کنید می خواهید برای خانواده درباره یک سایت آموزشی توضیحاتی را ارائه کنید؛ دراین صورت شما نیاز به اطلاعاتی دارید که بتوان از آن، نوع خدمات این سایت، درون مایه و محتوا و مرجع آن را استخراج کرد. این موضوع در مورد گوگل نیز مصداق دارد و اگر گوگل بخواهد سایتی را بشناسد تا بتواند به هنگام نیاز محتوای این سایت را در اختیار کاربر هدف قرار دهد، باید اطلاعاتی از این سایت که به وسیله اسکیماها نشانه گذاری شده اند را در دست داشته باشد.
باتوجه به توضیحات ارائه شده می توان گفت اسکیماها رشته ای از اطلاعات و داداههای کلیدی هستند که طراحان سایت آن ها را می نویسند تا جست و جوگرهای اینترنتی بتوانند با تحلیل این نشانه ها بهتر و دقیق تر مقصود و هدف سایت و محتواهای داخل آن را شناسایی کنند و در نتیجه جست و جوی کاربران، اطلاعات این سایت را در اختیارشان قرار دهند. در واقع روش استفاده از اسکیما، علامت گذاری پیج های مختلف یک سایت است برای موتور جست و جویی که کاربران برای به دست آوردن اطلاعات مورد نظر خود از آنها استفاده می کنند.
برای استفاده از اسکیماها در روند شناسایی سایت باید از ضوابط و شاخصه های خاصی پیروی شود. این مقاله نیز به قصد ارائه اطلاعاتی درباره چگونگی استفاده درست از اسکیماها نوشته شده است تا بتوانید به پاسخ سوالاتی که حول محور این موضوع دارید برسید.
دلیل گسترش استفاده از اسکیماها چیست؟
تااینجا حتما متوجه شده اید که استفاده از علامتگذاریهای صحیح به وسیله اسکیماها مزیتهای زیادی برای عملکرد جست و جوگرها و اخذ نتیجه مطلوب برای کاربران را دارد. وب سایت اسکیما از سال 2011 همکاری خود را با شرکت های گوگل، یاهو و بینگ آغاز کرد و از همین سال است که نام اسکیما شناخته شده است. اسکیماها فضای نشانه گذاری و علامت سازی ها را به فضایی واحد و یک دست تبدیل می کند. نحوه ساخت این علامت های کلیدی به نحوی است که به شکلی برجسته بتوانند توسط اکثر موتورهای جستوجو درک و شناسایی شود. این نشانه گذاری ها سبب می شود موتورهای جست و جو بتوانند با استفاده از آن ها مطالب مهم یک سایت را بشناسند و در هنگام لزوم این مطالب را از صفحات مختلف یک سایت بیرون کشیده و در اختیار کاربر قرار دهند.
اسکیما یک نوع علامت گذاری مفهومی تلقی میشود چراکه این نوع نشانهها، دادهها و دیتاهای مهمی را در کنار نتایج سایت در اختیار مخاطب قرار می دهند. این اطلاعات اضافی اما مهم باعث می شوند میزان استقبال از مطالب سایت با پیشرفت چشم گیری مواجه شود و شانس کلیک ها تا حدود 30 برابر افزایش یابد.
برای اینکه بتوانید کارایی استفاده از اسکیما را به صورت عینی مشاهده کنید و به درک بهتر و بیشتری دراینباره برسید میتوانید همین حالا در موتور جست و جوگر گوگل مطلبی را سرچ کنید و در ادامه خواهید دید که علاوه بر پرداختن به اصل موضوع اطلاعات اضافه تری در این مورد نیز ارائه خواهد شد. به عنوان مثال اگر در مورد شیئی مانند تلسکوپ سرچ کنید علاوه بر توضیح درباره نحوه کاربرد و ساختار و شرایط فیزیکی آن، اطلاعاتی نیز درباره تاریخ ساخت تلسکوپ و اولین سازنده آن و یا اینکه ابتدا چه زمان از آن استفاده شده نیز به دست خواهید آورد که تمام این اطلاعات اضافی و جامع به دلیل استفاده درست سایت از اسکیماهایی است که عمل نشانه گذاری مطالب را به خوبی انجام می دهند.
برای اینکه بتوانید به شیوه ای درست و کاربردی از اسکیماها در سایت خود استفاده کنید باید به شکل کاملا دقیق هر صفحه از سایت را به شکل مجزا نشانه گذاری نمایید.
چه سایت هایی می توانند از اسکیما استفاده کنند؟
استفاده از اسکیما برای همه سایت ها مجاز است و تمام وب سایت ها می توانند بدون وجود محدودیت از نشانه گذاری ها بهره بگیرند. توجه کنید که برای علامت گذاری صفحات سایت و استفاده از اسکیماها سایت شما با شناسه های اسکیما که به زبان HTML5 نگارش می شوند، همسو باشد و استفاده از این کدها سایت را با مشکل مواجه نکند.
کدهای اسکیما نیز مثل دیگر شناسه ها در میان محتوای سایت قرار دارند. کدهای اسکیما به شکل مستقیم در HTML ثبت شده اند تا موتورهای جست و جو با سهولت بیشتری بتوانند اطلاعت مختلف سایت را درک کنند و روند یافتن اطلاعات سخت و زمان گیر نشود.
همه سایت ها از جمله تمام سایت های آموزش مجازی، کسب و کارها و سایت های تجاری مختلف، سایت هایی که در زمینه تبلیغات فعالیت دارند، سایتهای منتشر کننده فیلم و کتاب و موسیقی با در دست داشتن کدها و شناسه های اختصاصی می توانند از تکنولوژی استفاده از اسکیماها بهره بگیرند. بنابراین زمینه و حیطه فعالیت سایت در ایجاد اسکیماها نقشی ندارد و به این ترتیب تمام سایت ها می توانند برای نشانه گذاری سایت خود از اسکیما استفاده کنند.
از کدهای اسکیما در چه قسمت هایی از سایت باید استفاده کرد؟
برای استفاده از اسکیما بهتر است آن بخش هایی از یک سایت را در نظر بگیرید که درکشان ممکن است برای جست و جوگر دیجیتال سخت باشد. همچنین باید از اسکیما در قسمت هایی استفاده نمود که از اهمیت و ارزش محتوایی بالاتری برخوردارند. عنوان صفحه، نام نویسنده، عکس ها، آخرین زمان ویرایش، نوع فرمت صفحه و تاریخ انتشار مقاله و مطلب را می توان چندی از این بخشها دانست.
اگر می خواهید بخش های دیگری از سایت خود را نیز به وسیله اسکیما نشانه گذاری کنید لازم است به وب سایت Schema.org مراجعه نموده و مطابق قوانین و استانداردهای معین، قسمت های دیگری از سایت خود را نیز شامل نشانه گذاریهای مناسب کنید تا گوگل بتواند بهتر به اطلاعات سایت شما احاطه داشته باشد.