UTM چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

UTM چیست

آیا می دانید کدام کمپین بازاریابی آنلاین بیشترین میزان بازدید و تجارت را به وب سایت شما سوق می دهد؟ ممکن است شما به گزارش هایی که گوگل آنالیتکس به شما می دهد، توجه داشته باشید. اما اینکه ترافیک پس از برگزار شدن کمپین ها از کجا آمده اند را نیز می دانید؟ به همین دلیل است که باید از UTM ها استفاده نمایید. UTM چیست؟ چرا باید از UTM استفاده کنیم؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا با یکدیگر به بررسی این موضوعات بپردازیم.

UTM چیست؟

کدام شبکه اجتماعی در حال حاضر بیشترین بازدید کننده را به وب سایت شما وارد می کند؟ ترافیک هایی که از سمت ایمیل می آیند، چقدر است؟ اگر از این جزئیات خبر ندارید و نمی دانید که چه خبر است، اشکال ندارد. اما اگر می خواهید به این سوال در کسری از ثانیه جواب دهید، باید از UTM استفاده نمایید.
می توانید همه آن ها را ردیابی کنید و می توانید به صورت رایگان این کار را انجام دهید: همه آنچه شما نیاز دارید Google Analytics و استفاده از کد پیوند UTM است.

همان طور که می دانید، برای همه کسانی که در دنیای وب فعالیت می کنند، بسیار مهم است که از خروجی نتایج کاری که انجام می دهند، اطمینان حاصل نمایند. درواقع آن ها باید بدانند که استراتژی های پیاده سازی شده، آن ها را به اهدافی که مد نظر داشتند، رسانده است یا خیر! از این رو است که باید از ابزارهایی که این امکان را فراهم می کنند، استفاده نمود. یو تی ام، همان چیزی است که به دنبالش هستید!

UTM چیست

 

کد UTM چیست و چرا از اهمیت بالایی برخوردار است؟

"UTM" مخفف "ماژول ردیابی Urchin" است. شرکت نرم افزاری Urchin در سال 2005 توسط گوگل خریداری شد و نرم افزار آن ها زمینه را برای آنچه اکنون به عنوان Google Analytics می شناسیم، فراهم کرد.
کدهای UTM بیت متنی هستند که می توانید به پیوندی اضافه کنید که می خواهید درباره ترافیک ورودی آن اطلاعات به دست آورید. کد UTM به Google Analytics (و همچنین سایر ابزارهای تجزیه و تحلیل) اطلاعات بیشتری در مورد هر پیوند می دهد.

چرا UTM ها مهم هستند؟

اگر وقت زیادی را در شبکه های اجتماعی می گذرانید، ممکن است روزانه صدها پیوند جدید در آن ها منتشر کنید. کدهای UTM به شما کمک می کنند تا عملکرد هر یک از آن پیوندها را ردیابی کنید تا بتوانید ببینید ترافیک وب سایت شما از کجا ناشی می شود.
درواقع با کدهای UTM است که شما متوجه می شوید کدام یک از شبکه های اجتماعی بیشترین نتیجه را برای شما داشته اند. به همین دلیل می توانید وقت و انرژی خود را براساس نتایج به دست آمده برای کسب بازدیدکننده بیشتر برنامه ریزی کنید.

می توانید از متغیرهای UTM در پیوندها برای ردیابی اطلاعات عمومی، مانند میزان ترافیکی که از شبکه های اجتماعی دریافت می کنید، استفاده نمایید..
روش های بسیار زیادی برای ردیابی لینک ها به کمک کدهای UTM وجود دارد.
و خبر خوب: اگر اکنون به یک روش استراتژیک برای تحلیل پیوندهای خود بسنده کنید، در آینده در وقت خود صرفه جویی خواهید کرد و دردسر کمتری خواهید کشید.

3 سوال اساسی که کدهای UTM می تواند پاسخ دهد

وقتی درج کدهای UTM در پیوندهای مد نظرتان پایان یافت، آن پیوندها می توانند به شما کمک کنند تا به برخی از سوالات مهم و اساسی خود در خصوص ترافیک ورودی به وب سایتتان پاسخ دهید:

  • ترافیک از کجا به وب سایت می آید؟
  • ترافیک  چگونه به وب سایت دسترسی پیدا کرده است ؟
  • کاربران چرا به وب سایت من می آیند؟

اساسا، کدهای UTM داستان چگونگی مراجعه بازدیدکنندگان به وب شما را بیان می کنند. این اطلاعات با استفاده سه یا چهار عنصر، تحت عنوان پارامترهای UTM به دست می آیند.

  •  منبع
  • نوع رسانه
  • محتوا (اختیاری)
  • کمپین

به همین دلیل یک URL با پارامترهای UTM به این شکل است:


http://rbp.ir/email-courses/actionable-social-media-strategies/?utm_source=buffer&utm_medium=post-original&utm_content=-image&utm_campaign=25-social-media-strategies

البته، تایپ کردن این رشته طولانی از کاراکترها بسیار ترسناک است، بنابراین بیشتر افراد از تولیدکننده های کدهای URL استفاده می کنند. این ابزارهای عالی به شما امکان می دهند مقادیر مربوط به هر یک از این پارامترها را انتخاب کرده و سپس این رشته جادویی بزرگ را که اطلاعات زیادی به شما می دهند را بسازید. برخی از ابزارهای معروف برای ساخت UTM ها عبارتند از:

  • Google URL URL Builder
  • افزونه Effin Amazing’s Chrome

پارامترهای UTM، به نوبه خود، به Google Analytics می گویند که چگونه ترافیک ورودی وب سایت را مرتب کند. اگر در لینک ها، از کدهای UTM استفاده نمایید، به راحتی می توانید وضعیت آن پیوندها را در گوگل آنالیتیکس رصد کنید.

نحوه استفاده از کدهای UTM

نحوه استفاده از کدها و پارامترهای UTM در لینک های شبکه های اجتماعی خود

با استفاده از کدهای UTM، در تلاش هستیم تا Google Analytics به ما در مورد چگونگی ورود ترافیک شبکه های اجتماعی اطلاعاتی دهد. درواقع به این وسیله به سه پرسش زیر پاسخ خواهیم داد:

  • ترافیک از کجا به وب سایت می آید؟
  • ترافیک  چگونه به وب سایت دسترسی پیدا کرده است ؟
  • کاربران چرا به وب سایت من می آیند؟

خبر خوب این است که انتخاب پارامترهای UTM به همان سادگی پاسخ دادن به این سوالات برای هر لینکی است که منتشر می کنید.
برای کسب اطلاعات به گوگل آنتالیتیکس بروید. در گوگل آنالیتیکس به صورت پیش فرض، بخشی برای کمپین ها طراحی شده است. شما با ورود به این بخش می توانید تمامی پارامترها را که به صورت جدولی طراحی شده، ببینید.
برای دیدن گزارش، به بخش Acquisition رفته و سپس روی Campaign کلیک کرده و در نهایت  All campaigns را انتخاب کنید.

سخن پایانی

اکنون می دانید که کدهای UTM برای ردیابی ترافیک ورودی به وب سایت شما بسیار مهم هستند. شما به کمک این کدها هست که می توانید ببینید کمپین طراحی شده تا چه اندازه موفق بوده است. همچنین به این صورت می توانید بخش های بیشتری از کمپین شما که ورودی بیشتری دارد را شناسایی کرده و روی آن ها مانور بدهید.
به همین دلیل است که پیشنهاد می کنیم برای طراحی بازاریابی آنلاین و تبلیغات وب سایت، حتما از کدهای UTM استفاده نمایید تا بتوانید فعالیت های خود را به درستی تحلیل کنید.

 

مطالب مرتبط
لینک شکسته چیست

لینک شکسته چیست؟ تاثیر لینک شکسته بر سئو چگونه است؟ لینک‌ های شکسته لینک ‌هایی هستند که باز نمی‌ شوند یا به اصطلاح شکسته و خراب هستند. هنگام لینک…

0 نظر 1400-12-27
تکنیک های نوشتن محتوای رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی چه تاثیری بر مخاطب شما در دیجیتال مارکتینگ می‌گذارد؟ تولید محتوای رپورتاژ آگهی چگونه است؟ قطعا با آگهی‌ ها و تبلیغات مختلفی برخورد کرده‌…

0 نظر 1400-12-25
ترفندهای ساخت ایمیل فروش

نحوه نوشتن ایمیل فروش چگونه است؟ بازاریابی ایمیلی همچنان از جذابیت و کارایی بسیار بالایی برخوردار است و سطح اثرگذاری آن را می‌توان بسیار بیشتر از…

0 نظر 1400-12-24
حذف سایت از گوگل وب مستر

حذف سایت از گوگل وب مستر چگونه انجام می شود؟ تغییراتی که در سایت خود ایجاد می ‌کنید، می‌ تواند شامل تغییر در محتوای موجود در صفحات و شیوه آدرس دهی آن…

0 نظر 1400-12-23
dwell time چیست

به طور کلی مولفه‌ های زیادی وجود دارند که بر نتایج گوگل و سایر موتورهای جستجوگر در فضای وب اثرگذار هستند. اما برای آگاهی از نوع کارکرد فاکتورهای یاد…

0 نظر 1400-12-22
ارسال دیدگاه
logo-samandehi