توضیحات متا سایت ؛ برای کدام صفحات متا دیسکریپشن بنویسیم؟

توضیحات متا

فاکتورهای مختلفی برای تاثیرگذاری روی وضعیت سئو سایت وجود دارند. متا دیسکریپشن ها هنوز هم می توانند مهم باشند، اما این بدان معنی نیست که تمامی صفحات وب سایت باید یک متادیسکریپشن داشته باشند. پس توضیحات متا برای کدام صفحات باید نوشته شوند؟ وضعیت صفحات بدون توضیحات متا چگونه است؟ کدام صفحات از سایت به توضیحات متا نیاز دارند؟ در این مطلب به بررسی تمامی این موضوعات خواهیم پرداخت.

آیا نوشتن متا دیسکریپشن الزامی است؟

در بسیاری از مقالات مربوط به سئو به بررسی توضیحات متا، از اندازه گرفته تا محتوا و استفاده از کلمات کلیدی در آن، پرداخته اند.
حال سوال این است که آیا توضیحات متا هنوز مهم هستند؟ آیا نحوه نوشتن متادیسکریپشن می تواند روی سئو تاثیر بگذارد؟ ممکن است از ابزارهای مختلفی برای بررسی وضعیت سئو سایت خود استفاده کرده باشید و همه چیز خوب به نظر برسد. اما ممکن است این هشدار را دریافت کرده باشید که صدها و یا اصلا هزاران صفحه از وب سایت شما فاقد توضیحات متا هستند.
آیا لازم به دستپاچه شدن هست؟ شاید برنامه ای برای اضافه کردن و نوشتن متادیسکریپشن بچینید. بهتر است کمی دست نگه دارید. برخی از صفحات وب سایت واقعا نیازی به توضیحات متا ندارند.

نوشتن متا دیسکریپشن

 

برای کدام صفحات باید توضیحات متا بنویسیم؟

صفحه نخست یا صفحه خانه


صفحه اصلی شما حتما مهم ترین صفحه وب سایت شما است، بنابراین صفحه اصلی شایسته نوشتن یک توصیف متا عالی است.
بسیاری از صفحات اصلی ماهیت ناوبری دارند و از تصویر و طراحی بیشتری برخوردار هستند و متن پاراگراف کمتری در مقایسه با سایر صفحات موجود در سایت دارند. این یعنی نیاز آن ها به توضیحات متا بیشتر از سایر صفحات است.
توضیحات متا صفحه اصلی فرصتی است تا درک درستی از کسب و کار خود به موتور جست و جو ارائه دهید.

صفحات محصول و کتگوری ها

اگر وب سایتی فروشگاهی دارید، صفحات محصول و دسته بندی ها مهم ترین صفحات سایت شما برای تامین نیاز مشتری هستند. این ها دقیقا به همین منظور پدید آمده اند تا مشتری و کاربر را هدایت به انجام اقدامی کنند. به همین دلیل ارزش این را دارند تا برای نوشتن توضیحات متای این صفحات وقت بگذارید.  

محتوایی که در گوگل مشاهده می شود

اگر وب سایت شما دارای 2000 پست وبلاگ قدیمی است، اما فقط 10٪ بالاترین میزان بازدید قابل توجهی دارند، تلاش خود را بر روی آن محتواها متمرکز کنید.

بهبود توصیف متا برای محتوای قدیمی که رتبه ای ندارد (و هرگز در وضعیت فعلی رتبه خوبی دریافت نمی کنند) به هیچ وجه باعث بهبود بازدید سایت شما نمی شود؛ اگرچه ممکن است ابزار SEO شما چیز دیگری بگوید !
به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم به نوشتن متادیسکریپشن برای صفحاتی بپردازید که بازدیدهای زیادی دارند.

صفحاتی که به طور ارگانیک در گوگل نمایش داده می شوند اما فاقد متن هستند

بسیاری از صفحات وب که درون آن ها ویدئو، ابزارک ها و برنامه های دانلودی قرار گرفته، اغلب فاقد متن بوده و لذا گوگل نمی تواند متنی توصیفی برای آن ها نمایش دهد.
به همین ترتیب، برای صفحات منابع و سایر صفحاتی که اساسا تنها لیستی از پیوندها هستند، گوگل چیزی به عنوان متادیسکریپشن در متن نمی بیند.
در این موارد، باید مطمئن باشید که توصیفات متا در این صفحات برای موتورهای جست و جو نوشته شده است. در این مطلب نکته ای طلایی وجود دارد؛ هرچه طول محتوایی در یک صفحه کمتر باشد، توضیحات متا از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد.

برای کدام صفحات توضیحات متا بنویسیم؟

 

 

همه صفحات سایت به یک اندازه ارزش سئویی ندارند

وب سایت های بزرگ معمولا هزاران یا میلیون ها صفحه دارند که همه آن صفحات هرگز حجم قابل توجهی از ترافیک جستجوی طبیعی را در اختیار ندارند. به این فکر کنید که چند بازدید کننده ارگانیک به آن صفحات می رسانید؟

نوشتن متادیسکریپشن در صفحاتی که هیچ پتانسیلی برای دریافت رتبه خوب ندارند، اتلاف وقت است. اجازه ندهید که مشاور یا مجموعه ابزارهای مختلف شما را فریب دهند. شما در هر صفحه ای به شرح متا نیاز ندارید.
به یاد داشته باشید که تمام صفحات نیاز به بررسی دارند. اما ننوشتن متادیسکریپشن به مراتب بهتر از نوشتن یک متادیسکریپشن ضعیف است.
هنگام بررسی سایت از نظر توضیحات متا، بین صفحاتی که به آن ها نیاز هست و نیست، حتما تفاوت قائل شوید و تنها به تقویت و بررسی موارد ضروری بپردازید.

تکلیف صفحات فاقد توضیحات متا چیست؟

الزام کردن گوگل برای ایجاد اسنیپت و توضیحات متا اغلب کار خوبی است. توضیحات متای شما که با کلیدواژه های مختلف پر شده اند، به همان اندازه که می توانند به دیده شدن در صفحات SERP کنند، می توانند به عاملی برای دور کردن کاربر از آن صفحه نیز منجر شوند.

هرچه بیشتر در توضیحات متا توضیح دهید، آن جذابیت پنهان شده در صفحه را می گیرید. برای کاربران خوب است اما شانس کلیک شدن را از دست می دهید.
شاید شما توضیحات مختلفی را در آن صفحه ارائه کرده باشید اما در توصیفات متا، تمامی آن موضوعات را پوشش نداده اید. به همین جهت کاربر ممکن است به این سبب مطلب شما را بی ارتباط با آنچه که جست و جو می کند، بیابد. در صورتی که شما به اندازه کافی آن موضوع را در صفحه مربوطه بررسی کرده و تنها به دلیل محدودیت کاراکتر، از پوشش آن واژه های کلیدی، معذور بوده اید.
به همین جهت است که اجبار گوگل به ساخت اسنیپت، در این هنگام می تواند گزینه بهتری باشد. زیرا گوگل سعی دارد تا مرتبط ترین مطالب را به کاربران نمایش دهد.

سخن پایانی

گوگل تقریبا همیشه توضیحات متا خود را می نویسد، حتی اگر یک توضیحات متا برای مطلب خود ارائه داده باشید. در مطالعه Yoast در خصوص تغییرات اعمال شده گوگل برای تغییر طول متادیسکریپشن ها، نشان داده شد که در دو سوم موارد، گوگل از کلمات پاراگراف اول محتوای صفحه استفاده می کند تا توضیح متا ایجاد کند.

اگر هدف شما واقعا ساخت توضیحات متای فوق العاده و تاثیرگذار است، بهتر است به جای صرف زمان روی نوشتن توضیحات متا، برای بهینه سازی پاراگراف اول محتوای خود، وقت صرف کنید.
اکنون می دانید که نوشتن توضیحات متا برای تمامی صفحات ضروری نیست و گاهی می توان این کار را به خود گوگل سپرد. آنچه که همیشه اهمیت دارد، توجه به تولید محتوا است. پس بهتر است برای این موضوع وقت صرف کنید و روی آن تمرکز نمایید.

مطالب مرتبط
سئو ویدئو چیست

ویدئوها می توانند به یک ابزار خوب برای بازاریابی و تعامل با کاربران تبدیل شوند. فرمت های مختلفی از ویدئوها وجود دارد و شما می توانید آن ها را در…

0 نظر 1400-05-11
اشتباهات لینک سازی

یکی از رایج ترین نکات سئو که همه متخصصان بر آن تاکید دارند، دریافت بک لینک و جلوگیری از اشتباهات معمول در ایجاد لینک سازی است. همان طور که می دانید،…

0 نظر 1400-05-10
جست و جوی معنایی چیست؟

فناوری موتورهای جستجو تکامل یافته است ، بنابراین جست و جوی معنایی برای SEO ضروری است. بیاموزید چیست ، چرا مهم است و چگونه برای آن بهینه سازی کنید.…

0 نظر 1400-05-08
مراحل نوشتن محتوای کاربرپسند

احتمالا شما تنها برای سرگرمی در حال نوشتن محتوای جدید برای وب سایت خود نیستید. درواقع هر فردی از تولید محتوا هدفی را دنبال می کند و برای تامین آن…

0 نظر 1400-05-06
ux چیست؟

از اصطلاحات رایجی که در طراحی سایت و دانش سئو بسیار کاربردی و نام‌ آشنا است، می‌ توان به ux اشاره نمود. پس از توضیحاتی که در مقاله قبل درخصوص آشنایی…

0 نظر 1400-05-04
ارسال دیدگاه