تعداد کلمات مناسب برای مقالات سایت چقدر است؟ هنگامی که صحبت از سئو سایت به میان می آید، سوالات مختلفی در ذهن همه کسانی که در حوزه کسب و کار آنلاین فعالیت می کنند، پیش می آید. از آنجایی که بخش عمده بار سئو را محتوا به دوش می کشد، تعداد کلمات مناسب برای مقالات وب سایت نیز اهمیت میابد. به راستی تعداد کلمات مقاله برای سئو چقدر باید باشد؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا در این بخش از وبلاگ بهمن پرداز با یکدیگر به بررسی این موضوع بپردازیم.
تعداد کلمات مناسب برای مقالات سایت
تعداد کلمات مناسب برای مقالات سایت چقدر است؟ نمی دانید که با چه تعداد کلمات مناسب برای مقالات سایت می توانید در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) رتبه بگیرید؟ همه می گویند: "بستگی دارد".
تعداد کلمات مناسب برای مقالات وب سایت به صنعتی که در آن هستید، قدرت دامنه، موضوعاتی که می نویسید، کیفیت و ارتباط مطالب بستگی دارد.
اما حقیقت این است که یک محتوای بسیار کوتاه (200-500 کلمه)، نمی تواند شما را در عرصه رقابت با غول های حوزه فعالیتتان قرار دهد (به خصوص که اگر اعتبار دامنهتان زیاد نباشد). محتوای طولانی این شانس را به شما می دهد تا شما با بخش های مختلف و جذاب نوشته خود، موتورهای جست و جو را وادار به ایندکس کردن کنید. آنچه که شما به آن نیاز دارید، نوشتن محتوایی دقیق، ساده و کاربرپسند است. این بهترین سلاحی است که می توانید از آن برای جنگ در این عرصه تنگاتنگ استفاده کنید. البته این تمام ماجرا نیست. اما آیا محتوای طولانی برای رسیدن به جایگاه برتر کافی است؟
آیا محتوای طولانی تر، جایگاه بهتری را نصیب شما می کند؟
احتمالا در توئیت ها و مطالب آموزشی مختلف خوانده اید که هرچه تعداد کلمات در یک صفحه بیشتر باشد، موتورهای جست و جو به آن صفحه اعتبار بیشتری می بخشند و رتبه آن صفحه را بالاتر می برد.
این مفهومی است که اغلب در توییتر یا انجمن ها دیده می شود اما بدون هیچ گونه مبنای واقعی! مطالعات بسیاری در زمینه بهترین تعداد کلمات مناسب برای مقالات وب سایت صورت گرفته است. یک مطالعه از Backlinko، که در آوریل 2020 منتشر شد، اظهار داشت که متوسط محتوا برای قرار گیری در صفحه اول گوگل 1447 کلمه است.
در وهله اول شاید فکر کنید که برای قرارگیری در صفحه اول، باید تمامی محتوای مقالات سایت شما، 1500 کلمه باشد. اما این چیزی نیست که مطالعات نشان می دهد و همه چیز به تعداد کلمات مناسب برای مقالات وب سایت برنمی گردد!
تعداد کلمات مقاله برای سئو چقدر باید باشد ؟
فاکتورهای زیادی وجود دارد که می تواند میزان و تعداد کلمات مقاله برای سئو را تعیین کند که البته همه آن ها مربوط به رتبه بندی در SERP نمی شود. آنچه که شما باید همواره به یاد داشته باشید این است که مقاله شما باید برای کمک به بازدید کننده انسان تهیه شود و نه برای ربات جست و جو!
تعداد کلمات مقاله برای سئو باید همان اندازه ای باشد که به کاربر هدف کمک می کند. این می تواند پاسخ به سوال باشد و یا توضیحی مفصل در خصوص مسئله ای خاص! حتی به سادگی می تواند محتوا در خصوص ارائه مشخصات یک محصول باشد!
شاید هنوز تعداد کلمات مقاله برای سئو برای شما سوال بی جوابی باشد، اما حقیقت این است تعداد کلمات مشخصی برای رتبه گیری در گوگل وجود ندارد. این تصور اشتباه است که شما با اضافه کردن محتواهای بیهوده برای افزایش تعداد کلمات، می توانید در جایگاه بهتری در نتایج موتور جست و جو قرار گیرید.
موتورهای جستجو صفحاتی را در رتبه های برتر قرار می دهند که می توانند به بهترین شکل ممکن با مخاطب خود ارتباط برقرار کرده و محتوا درست براساس جست و جوی کاربر باشد.
کیفیت محتوا و نحوه پاسخگویی به نیاز کاربران، از تعداد کلماتی که در محتوا وجود دارد، اهمیت بیشتری خواهد داشت.
همبستگی و علت مهم تر از تعداد کلمات مقاله برای سئو
موضوعی که بسیاری از افراد را برای انتخاب تعداد کلمات مناسب برای سئو گیج می کند، همبستگی و علت است.
اگر به 5 صفحه برتر برای کلیدواژه مورد نظر خود بنگرید، خواهید دید که بیشتر آن ها، مقالات طولانی تهیه کرده اند. قابل درک است که فکر کنید این همان چیزی است که برای رسیدن به نتایج برتر نیاز دارید.
اما باز تاکید می کنیم که نباید اشتباه کنید. تعداد کلمات بیشتر به تنهایی نمی تواند عاملی برای قرارگیری در رتبه های برتر باشد. با این حال، محتوای طولانی، به طور غیر مستقیم می توانند رتبه خوبی کسب کنند و یا اینکه قابلیت لینک دهی بهتری داشته باشند.
اما آنچه که باید همواره در تولید محتوا مناسب سئو به آن توجه داشت، همبستگی محتوا است.
نیاز کاربر را برای تولید محتوای مناسب، هدف قرار دهید
قبل از آنکه شروع به نوشتن محتوا کنید، بهتر است نیاز کاربر را پیدا کنید. بیایید با یکدیگر صادق باشیم. اگر نیاز کاربر اطلاعات گرفتن در خصوص قیمت کالایی خاص است، نمی توانید محتوای 2000 کلمه ای برای او تولید کنید. پس بهتر است به جای مشغول کردن ذهنتان برای طولانی تر کردن مقاله، روی نیاز کاربر تمرکز کنید و تمامی اطلاعاتی که او می خواهد را در اختیارش قرار دهید.
توجه داشته باشید که شما برای کسب اعتبار از کاربر و از گوگل، باید روی کیفیت محتوا کار کنید و دقیقا همان چیزی را مطرح کنید که کاربر به آن دلیل به صفحه وب سایت شما آمده است.
تمامی مقالات طولانی جایگاه خوبی ندارند
شاید پیش تر اقدام به تولید محتوا طولانی کرده اید و متاسفانه نتوانسته اید نتایج دلخواه خود را کسب کنید! درست است؛ همان طور که گفتیم، ملاک رتبه بندی بهتر در گوگل، تعداد کلمات نیست.
برخی از افراد برای آنکه به مقاله ای 2000 کلمه ای برسند، بدون توجه به کاربر، با توضیحات اضافه و به اصطلاح آب بستن در محتوا، محتوایی خسته کننده، بی هدف و از هم گسیخته تولید می کنند.
خوب است بدانید که ربات های گوگل به اندازه کافی هوشمند هستند که بتوانند همبستگی یک متن و توضیحات اضافه و تکراری را تشخیص دهند. پس همان طور که گفتیم، باید تمرکز خود را روی کیفیت محتوا قرار دهید. هر محتوای طولانی اما بی کیفیتی نمی تواند در صفحات نتایج گوگل، رتبه بگیرد.
سخن پایانی
همان طور که خواندید، بهتر است به جای تمرکز روی تعداد کلمات مناسب برای مقالات سایت، بر کیفیت محتوا و نیاز کاربر توجه کنید. با توجه به آنچه که در اصول سئو 2021 گفتیم، گوگل این روزها بیشتر در دید کاربر می نشیند و همه چیز را از دید مخاطب بررسی می کند. پس بهتر است ماشینی بودن مقالات را کنار گذاشته و مطابق با میل کاربر، اقدام به تولید محتوا کنید.