هدف جستجو چیست؟ اهمیت search intent در سئو کدام است؟

هدف جستجو چیست

هدف جستجو چیست و چرا در سئو مهم است؟ این روزها تجربه کاربری موضوع مهمی در سئو است که توجه ویژه ای به آن می شود. چرا که گوگل در آپدیت های جدید خود رضایت کاربر را ملاک مهمی برای رتبه بندی وب سایت ها قرار می دهد. از این رو است که search intent باید به رویکردی جدی در سئو تبدیل شود. اما هدف جستجو چیست؟ اهمیت search intent در سئو کدام است؟ در ادامه به این پرسش ها پاسخ خواهیم داد.

هدف جستجو چیست؟

هدف جستجو چیست؟ Search intent  (همچنین به عنوان " هدف جستجو" نیز شناخته می شود) به معنی هدف اصلی یک کاربر هنگام تایپ کردن یک پرسش در موتور جستجو است. انواع متداول Search Intent شامل اطلاعات، تجاری، مکانی و تراکنشی است.

به عنوان مثال، شما می خواهید یک کلم پیچ برای شام بپزید. گرسنه هستید و می خواهید یک غذای خوشمزه آن هم سریع تهیه نمایید. بنابراین به گوگل مراجعه می کنید و "طرز تهیه سریع کلم پیچ" را جست و جو می کنید.    
اولین نتیجه ای که روی آن کلیک می کنید در ابتدا خوب به نظر می رسد. اما به سرعت متوجه می شوید که دستور غذا بیش از یک ساعت طول می کشد. بنابراین به سرعت از آن صفحه خارج می شویدوبه سراغ گزینه بعدی در صفحه نتایج جست و جو می روید تا چیز دیگری پیدا کنید.

دفعه بعدی آنچیزی که مد نظرتان است را پیدا می کنید که احتمالا دستورالعملی است که از ابتدا تا انتهای آن 10 دقیقه طول می کشد. این دقیقا همان چیزی است که شما به دنبال آن هستید.
اگر تعدادی از افرادی که " طرز تهیه سریع کلم پیچ " را جست و جو می کنند همان احساس مشابه را داشته باشند، این نتیجه باعث افزایش قابل توجه رتبه آن صفحه خواهد شد.

اهمیت هدف جستجو در سئو

 

چرا هدف جستجو مهم است؟

به زبان ساده: ارضای رضایت جستجو در نهایت هدف شماره 1 گوگل است. بنابراین اگر امروز می خواهید با سئو و بازاریابی محتوا موفق شوید، هدف جستجو یا search intent باید قسمت بزرگی از رویکرد شما باشد.
در حقیقت، جدیدترین نسخه گوگل برای رتبه بندی، به هدف جستجو یا همان Search intent مرتبط است.

به عبارت دیگر: لینک دادن و سایر سیگنال های رتبه بندی سنتی گوگل هنوز مهم هستند. اما اگر صفحه شما Search Intent را برآورده نمی کند، رتبه مطلوبی کسب نخواهد کرد.
هرچقدر که محتوای شما عالی نوشته شده باشد، اما اگر نتواند هدف کاربر قرار گیرد، نمی تواند رتبه و جایگاه مد نظر را در صفحات نتیج موتور جست و جوگر گوگل را کسب نماید.

بهترین روش ها برای اجرای هدف جستجو

کشف هدف جستجو

پیش از شروع به نوشتن یک مقاله، به کلمات کلیدی هدف جست و جو خود نگاهی بیندازید. همان طور که گفته شد، 99٪ از کلمات جستجو تحت 4 دسته مختلف قرار می گیرند: اطلاعات، تجاری، مکانی و تراکنشی.
شما باید محتوا را بر اساس آنچه که کاربر مد نظر دارد تهیه کنید. به عنوان مثال، اگر کاربری به دنبال ابزاری برای چک کردن بک لینک است، نباید به صفحه ای هدایت شود که درباره چگونگی دریافت بک لینک توضیح می دهد.

صفحه را برای تجربه کاربر بهینه سازی کنید

ممکن است از خود بپرسید گوگل از کجا می داند که یک صفحه مناسب برای Search Intent است؟ گوکل نحوه تعامل افراد با SERP را بررسی می کند.
به عبارت دیگر، گوگل می تواند بفهمد آیا افراد نتیجه جستجوی خاصی را دوست ندارند یا خیر. اگر ربات های گوگل دریابند که نتیجه برای کاربران مطلوب نیست، رتبه و جایگاه آن صفحه را در SERP کاهش خواهد داد.
به طور خاص، گوگل نمی خواهد افراد را در حالت پوگو استیکینگ در صفحات نتیجه جست و جو ببیند.
در عوض می خواهد کاربران بتوانند در سریع ترین زمان ممکن پاسخ سوالات خود را دریافت کنند. به همین دلیل، وقتی صحبت از SEO در سال 2021 می شود، تجربه کاربری بسیار اهمیت میابد.
این چند نکته را مد نظر قرار دهید تا اطمینان حاصل کنید که کاربران تجربه خوبی از خوانش محتوای شما دارند:

  • محدود کردن پنجره های پاپ آپ: Google از پنجره های بازشو خوشش نمی آید، کاربران هم! بنابراین تا حد امکان لازم است که از قرار دادن پنجره های پاپ آپ در صفحه خودداری نمایید.
  • اندازه و شکل فونت: حتی اگر بهترین مطالب را برای پست های وبلاگ خود بنویسید، اگر خوانش آن ها برای کاربران جذاب نباشد، صفحه شما را ترک خواهند کرد و پوگو استیکینگ اتفاق خواهد افتاد.
  • از زیر تیترها استفاده کنید: هدف search intent رساندن سریع کاربر به نتیجه دلخواهش است. این بدان معنی است که گاهی کاربر نمی خواهد واژه به واژه محتوا را بخواند. به همین  دلیل لازم است که از زیرتیترها در صفحه استفاده نمایید تا کاربر سریع تر به هدف خود برسد.
  • از فیلم ها و تصاویر استفاده کنید: این باعث می شود محتوای شما برای کاربر راحت تر قابل درک باشد. به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم از فیلم ها و تصاویر در محتوای متنی خود استفاده نمایید.
  • به Google Analytics نگاه کنید: گوگل آنالیتیکس می تواند اطلاعات مختلفی را در اختیارتان قرار دهد. به کمک این ابزار می توانید CTR را بهبود بخشید.
چگونه search intent را اجرا کنیم

محتوای قدیمی را بهتر کنید

آیا در سایت خود صفحه ای دارید که "باید" رتبه خوبی دریافت می کرده اما اینچنین نیست؟  در این صورت، احتمالا شما با مشکل Search Intent مواجه هستید. بنابراین روند را به محتوای جدیدی که منتشر می کنید، محدود نکنید.
در واقع ، بازگشت و بهینه سازی مجدد محتوای قدیمی برای هدف جستجو یا Search Intent یکی از سریع ترین راه ها برای کسب بازدید بیشتر ارگانیک به وب سایت است.
برای بهبود محتوای قدیمی، روی سوالاتی که کاربران می پرسند تمرکز کرده و سعی کنید با توجه به محتوا، به آن ها پاسخ دهید و محتوای قدیمی را کامل تر کنید.

صفحات تجاری خود را بهینه کنید

برخی از صفحات که برای فروش محصول و یا خدماتی هستند، نباید به صفحات وبلاگی که متنی طولانی دارد، تبدیل شود. درواقع شما باید این صفحه را مطابق با هدف جستجو بهینه کنید.
کاربری که قصد خرید کفش دارد، دوست دارد اطلاعات و قیمت در خصوص آن کفش را در اختیار بگیرد نه اینکه مقاله ای راجع به آن بخواند. پس بهتر است تمام اطلاعاتی که او بدان نیاز دارد را همان ابتدا در اختیارش قرار دهید.

سخن پایانی

همان طور که بارها گفته شده است، این روزها گوگل به صفحات کاربر پسند که به سوالات کاربران پاسخ می دهد، رتبه بهتری اعطا می کند. پس بهتر است تمرکز ویژه ای روی search intent  داشته باشید تا بتوانید جایگاه خوبی در صفحات نتایج جست و جو کسب کنید.

 

مطالب مرتبط
چرا لینک های داخلی مهم هستند

همان طور که پیش تر گفتیم، اهمیت لینک های داخلی بر سئو قابل چشم پوشی نیست و  باید همواره به آن توجه نمود. اما لینک های داخلی به راستی چه کار مهمی…

0 نظر 1399-12-06
تاثیر تعداد واژه ها بر سئو

تا به امروز درباره تاثیر تعداد کلمات محتوا بر سئو زیاد شنیده ایم و بسیاری از افراد بر این باورند که هرچه محتوا طولانی تر باشد، شانس بیشتری برای…

0 نظر 1399-12-04
هدف جستجو چیست

هدف جستجو چیست و چرا در سئو مهم است؟ این روزها تجربه کاربری موضوع مهمی در سئو است که توجه ویژه ای به آن می شود. چرا که گوگل در آپدیت های جدید خود…

0 نظر 1399-12-03
رپورتاژ آگهی چیست

تا به امروز بارها درباره اهمیت تبلیغات سخن گفتیم و اکنون می دانیم که برای بهتر دیده شدن علاوه بر سئو نیاز به تبلیغات است. اما تبلیغاتی که برای یک وب…

0 نظر 1399-12-02
داستان برند چیست؟

آیا تا به حال روایت های عجیب و غریبی از برند خود شنیده اید؟ مواردی گاه بسیار بی ربط به آنچه که هستید؟ اینجا است که اهمیت داستان برند برجسته می شود.…

0 نظر 1399-11-30
ارسال دیدگاه