اگر مقاله اسکیما چیست را مطالعه کرده باشید، اکنون می دانید که این ابزار قدرتمند چیست و برای وب سایت چه فوایدی را به همراه خواهد داشت. در این مقاله به شرح و بررسی روش ها و ابزارهایی می پردازیم که با بهره گیری از آن ها می توان برای سایت اسکیما ساخت. بهترین ابزارهای ساخت اسکیما کدامند؟
ساخت اسکیما
همان طور که گفتیم، به روش اسکیما می توانید مطالب سایت خود را به جستجوگرهای مختلف بشناسانید و مقصود و محتوای سایت را به این جستجوگرها معرفی کنید تا مثلا موتور جستجویی مانند گوگل بتواند با سهولت بیشتر و ظرف مدت زمان کمتر دادههای سایت را بررسی کند و در زمان معین بتواند آن را در اختیار کاربران قرار دهد.
ابزارهای ساخت اسکیما
از JOSON-LD استفاده کنید
این اسکریپت به سئوکاران کمک میکند تا بتوانند به شیوه ای بهتر و کارآمدتر به سازمان دهی بخش های مختلف سایت بپردازند. برای اینکه بتوانید فضای سایت خود را با استانداردهای مشخص شده از سوی سایت اسکیما برای اسکیماگذاری تطابق دهید میتوانید از ابزار جاسون ال دی استفاده کنید. به کمک این ابزار رایگان، هم می توان روند استفاده از اسکیما را به آسان ترین شکل طی کرد و هم به برنامه نویسی پرداخت.
از میکرو دیتا استفاده کنید
میکرو دیتاها داده هایی کوچک هستند و در بخش های مختلف یک سایت از این ابزارها استفاده می شود. هر میکرو دیتا متشکل از سه تگ است که با وجود آن ها می توان یک قسمت از کد اسکیما را نوشت. به همین دلیل است که در دانش سئو استفاده از میکرو دیتاها بسیار پراهمیت است و با استفاده از آن میتوان محتوای کلی صفحات سایت و توضیحات اضافه تر را تعیین نمود.
از ابزارهای گوگل وب مستر استفاده کنید
تقریبا تمام طراحان سایت با کارایی این ابزار کارآمد آشنا هستند و به خصوصیات و نحوه عملکرد آن آگاهی دارند. دیتا هایلایتر را میتوان یکی از اساسیترین ابزارهای Google Webmaster Tools دانست.از دیتا هایلایتر می توان برای علامتگذاری انواع موضوعات سایت از قبیل اتفاقات، برنامه ها، مقاله ها، کتاب ها، فیلم ها و سرویس های دیگر استفاده نمود.
از GTM استفاده کنید
جی تی ام یا همان گوگل تگ منیجر را می توان از دیگر ابزارهای رایگان و کاربردی برای ایجاد اسکیمای مناسب در فضای سایت نام برد. با کمک این ابزار وب مسترها میتوانند شناسه های برنامه نویسی شده و تگهای مختلف را بر روی سایت یا اپلیکیشن های دیگر منیج کنند یا آن ها را آپلود نمایند و در صورت لزوم نیز به به روزرسانی آن ها بپردازند.
آیا لزومی بر استفاده از اسکیما در تمام بخشهای یک سایت وجود دارد؟
ایجاد اسکیما در صفحات مختلف یک سایت باید به صورت دستی انجام شود و از این رو روند نشانهگذاری کمی وقت گیر است. گرچه هیچ محدودیت و ممنوعیتی برای استفاده از اسکیما در بخشهای مختلف یک سایت وجود ندارد اما به دلیل زمان بر بودن ایجاد این نشانه ها بهتر است از اسکیما فقط برای بخش هایی از سایت که حائزاهمیت تر هستند یا قسمت هایی از آن که ممکن است درک و فهم آن برای موتورهای جستجو سختتر باشد استفاده شود.
چگونه از اسکیما برای نشانهگذاری سایت خود استفاده کنیم؟
برای ایجاد اسکیما در سایت خود میتونید از متخصصین برنامه نویسی استفاده کنید و این کار را به بهترین شکل و بدون ایجاد هیچگونه مشکل و ایراد انجام دهید اما توجه کنید که برای نشانیگذاری سایت ابزارهای مختلفی مانند ابزارهایی که به شما معرفی شد وجود دارند که با استفاده از آنها میتوانید خودتان صفر تا صد مراتب ایجاد اسکیما در سایت را با دقت و صرف زمان مناسب طی کنید و با کمی تلاش به نتیجه مطلوب دست یابید. البته در ابتدا باید پیش زمینه ای از دانش برنامه نویسی را در ذهن داشته باشید اما به طور کلی انجام این کار بدون تکیه بر تخصص یک برنامه نویس حرفه ای نیز غیرممکن و دور از ذهن نیست.
چه رابطهای میان فضای سئو و ایجاد اسکیما وجود دارد؟
باتوجه به مطلب عنوان شده میدانید که ایجاد اسکیما در سایت باعث میشود موتورهای جستجو بهتر محتوای سایت را درک کنند و این محتوا را در زمان مناسب به همراه اطلاعات اضافی در اختیار کاربرانی قرار دهند که در مورد موضوع خاصی در جستجوگر سرچ کردهاند. این اقدامات متناسب و مشابه همان اقداماتی است که در دانش سئوی سایت نیز از آن بهره گرفته می شود. پس میتوان گفت که استفاده از اسکیما باعث میشود روند سئوی سایت بهتر و کاربردی تر طی شود. البته لازم به ذکر است که استفاده از اسکیما در افزایش رنکینگ یک سایت تاثیر چندانی ندارد یا به عبارت دیگر تاثیر مستقیم ندارد اما میتواند سهولت تحلیل داده ها به وسیله گوگل یا ابزار دیگر جستجو را به ارمغان آورد.
در سئوی داخلی بیشتر گزینههایی قابل اهمیت هستند که بتوانند محتوای یک سایت را برای جستجوگران بیشتر درک کنند. برای این کار از دیسکریپشن، لغات برجسته و کلیدواژه های خاص، تگ های هدینگ، تگ عنوان و... استفاده میشود. روش اسکیمای سایت نیز همین اهداف را دنبال میکند و از این رو میتوان اظهار کرد که استفاده از اسکیما در بهبود و پیشرفت عملکرد سئوی داخلی نقشی موثر دارد. مفید بودن اسکیما برای سئوی سایت و مزیت هایی که در این حیطه دارد را میتوان زمانی درک کرد که با وجود اسکیما شانس دیده شدن سایت و نرخ کلیک ها و ترافیک آن بیشتر شود و همین موضوع سبب می شود تاثیر اسکیما بر سئو مثبت باشد.
در کنار تمام مزیت های اسکیما، نشان دادن اطلاعات و داده های اضافی نیز میتواند برگ برنده دیگری برای میزان افزایش کلیکهای یک سایت باشد و سبب شود کاربران با دیدن این دیتاها و اخذ نتیجه بهتر در نتیجه جستجوشان، علاقه بیشتری به پیگیری سایت شما نشان دهند که این موضوع چیزی بیشتر از سئوی سایت است. این مراتب میتواند به جایی ختم شود که گوگل با دیدن میزان استقبال از سایت شما آن را در میان سایت های تراز اول قرار دهد و در این صورت است که سایت شما بولت شده و میتواند موفق تر و قوی تر با رقبای خود به رقابت بپردازد و در آیندهای نزددیک، به سایتی نامآشنا و پرطرفدار تبدیل شود.
روش اسکیما مورد تایید جستجوگرهایی مانند گوگل است و روشی کاملا قانونی و متناسب با استانداردهاست و به همین دلیل است که استفاده از کدهایی که برای معرفی سایتتان از آن ها استفاده میکنید را به هیچ عنوان نمیتوان هک یا استفاده غیر قانونی از سئو دانست.