به روز رسانی محتوا چقدر در سئو چقدر اهمیت دارد؟ بیشتر مطالب برای به دست آوردن حداکثر ورودی ها شکست می خورند. سرانجام از ارزش تمام مطالب کاسته می شود. به همین دلیل نباید اهمیت به روز رسانی محتوا را در سئو دست کم بگیرید. در ادامه مطلب با مهم ترین دلایل اهمیت به روز رسانی محتوا برای بهبود سئو آشنا می شوید؟
به روز رسانی محتوا چقدر در سئو چقدر اهمیت دارد؟
به روز رسانی محتوا چقدر در سئو چقدر اهمیت دارد؟ از ابتدای خواندن این مقاله احتمالا از خود می پرسید که چرا باید چنین موضوعی مطرح شود؟ مگر همان یکبار انتشار محتوا بر اساس موضوع کافی نیست؟
در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که خیر! به روز رسانی محتوا در سئو اهمیت زیادی دارد. از آن هنگام که گوگل الگوریتم خود به نام freshness را منتشر کرد، اهمیت به روز رسانی محتوا نیز اهمیت یافت. با این الگوریتم، گوگل به محتواهای تازه و به اصطلاح fresh اهمیت ویژه ای می دهد. به همین دلیل نباید اهمیت به روز رسانی محتوا در سئو را دست کم گرفت.
گوگل تمامی محتواها را به طور دقیق و کامل بررسی می کند و می تواند به روز شدن و تازه بودن آن را تشخیص دهد. به همین دلیل است که شما نباید با یکبار انتشار محتوا، آن را به حال خود رها کنید. بلکه همواره باید به فکر بهبود کیفیت و به روز رسانی کردن آن باشید.
اهمیت به روز رسانی محتوا
اهمیت به روز رسانی کردن محتوا اولین بار در سال 2009 مطرح شد. الگوریتم کافئین در سال 2009 منشر شد که طبق آن، به محتواهای به روز رسانی شده اهمیت ویژه ای داده می شد. یعنی وب سایت هایی که محتواهای خود را مرتب به روز رسانی می کردند، زودتر ایندکس می شدند.
اما بر طبق الگوریتم freshness گوگل، این موتور جست و جو اهمیت به روز رسانی محتوا را مطرح کرد. درست است که از انتشار این الگوریتم سال ها می گذرد، اما همان طور که در در تکنیک های سئو 2021 گفتیم، برنامه ریزی برای به روز رسانی محتوا امسال نیز بسیار مهم است. درواقع اگر برنامه ریزی شما برای تولید محتوا به شکل روزانه است، باید یک روز درمیان، محتوای قدیمی خود را به روز رسانی کنید.
البته خوب است بدانید که تغییر تاریخ انتشار محتوا، به معنی به روز رسانی کردن محتوا نیست! گوگل بسیار هوشمند است و ربات های آن به راحتی می توانند آپدیت شدن و تازه بودن مطالب را تشخیص دهند. به همین دلیل باید برای به روز رسانی محتوا زمان صرف کنید.
چگونه محتوا را به روز رسانی کنیم؟
هر محتوایی تاریخ انقضایی دارد. به طور کلی95 درصد محتواهایی که تولید می کنید، در دو سه روز اول بیشترین بازدید را دریافت می کنند.
محتوا در برخی صنایع تنها در عرض چند هفته "قدیمی" می شوند، در حالی که برخی از انواع محتوا ممکن است تا 3 الی 5 سال هم ترافیک داشته باشند که البته به طور حتم این ترافیک روند کاهشی خواهد داشت.
با محتوای قدیمی دو گزینه پیش روی خود نخواهید داشت: یا آن را حذف کنید و یا اینکه آن را به روز رسانی کنید. در ادامه خواهید دانست که چرا به روز رسانی محتوا گزینه بهتری است:
CTR شما فاجعه است
وارد سرچ کنسول گوگل شوید و Search Analytics خود را بررسی کنید. اگر میزان کلیک برای برخی از محتواها واقعا کم است، شاخص بزرگی است که به شما می گوید باید محتوای خود را به روز کنید.
عنوان سایت و متادیسکریپشن را نگاه کنید. مطمئن شوید که حاوی کلمات کلیدی مرتبط هستند. برای افرادی که عادت به جست و جو و اسکن سریع در وب دارند، دیسکریپشن جذاب طراحی کنید. از کلماتی استفاده کنید که احتمال جذب کلیک بیشتری دارند.
محتوای شما به خوبی نوشته نشده است
آیا فکر می کنید که تمامی محتواهایی که تولید می کنید جذاب هستند؟ بهتر است کمی بازنگری روی محتواهای قدیمی داشته باشید. خواهید دید که برخی از آن ها فاجعه است. محتواهایی با غلط های املایی بسیار، جمله بندی های سنگین و ... که مخاطب نمی تواند با آن ارتباط برقرار کند، سبب از دست دادن اعتماد آن ها به شما می شود.
برای به روز رسانی کردن محتوا برای سئو، به محتواهای قدیمی که نگارش خوبی ندارند، بازگردید، آن ها را بخوانید و ویرایش کنید.
محتوای شما ترافیک کمی دارد
به گوگل آنتالیتیکس وب سایت خود سر بزنید و میزان ترافیک ورودی مطالب منتشر شده را بررسی نمایید. از چیزی که می بینید قطعا متعجب خواهید شد.
توجه کنید که هیچ چیز به اندازه یک محتوای خوب و اصولی نمی تواند جایگاه خوبی در SERP به شما اهدا کند. برای رسیدن به رتبه های برتر گوگل، نیازی به جادوگری و انجام کارهای عجیب و غریب ندارید؛ بهتر است روی محتواهای خود تمرکز بیشتری داشته باشید.
محتوای شما نخ نما شده است
بدون تردید برخی از محتواها، تاریخ انقضا دارند. حتی اگر محتوای شما ورودی ارگانیک دارد، باید آن ها را تازه و به روز نگه دارید.
عدم به روز رسانی محتوا تاثیر نامطلوبی بر برند شما دارد. توجه داشته باشید که مخاطبان به وب سایت شما می آیند تا جواب سوالات خود را دریافت کنند. پس با اطلاعاتی دقیق و جامع، نیازهای آن ها را برطرف سازید.
تصویر و یا ویدئو به محتوا اضافه کنید
آیا تمام صفحه وب شما را انبوهی از واژه ها گرفته است؟ برای جذابیت بصری، به محتوای خود تصویر و ویدئو بیفزایید. به این صورت از خسته شدن کاربر حین مطالعه مطلب جلوگیری خواهید کرد. با این کار سبب شکسته شدن مطلب طولانی خود خواهید شد.
لینک اضافه و کم کنید
اگر از لینک سازی داخلی استفاده می کنید، بررسی نمایید که تمامی لینک ها به درستی کار می کنند و کاربر با عبارت "این صفحه یافت نمی شود" مواجه نخواهد شد.
شما با به روز رسانی محتوای خود، به راحتی می توانید به سایر صفحات دیگر وب سایت لینک دهید و بین آن ها ارتباط ایجاد نمایید.
سخن پایانی
همان طور که خواندید، نباید اهمیت به روز رسانی محتوا در سئو را دست کم بگیرید. مطالب قدیمی خود را بررسی کرده و آن هایی که نرخ کلیک پایینی دارند و حتی محتواهای ترافیک دار را نیز تازه نگه دارید تا اعتبار شما برای کاربر و گوگل حفظ شود.