6 گام موثر در تدوین استراتژی محتوا

استراتژی محتوا

همان طور که پیش تر گفتیم، این روزها نمی توانیم از اهمیت تولید محتوا در کسب و کارهای آنلاین چشم بپوشیم. چرا که این محتوا است که با خوانندگان صحبت می کند، آن ها را تشویق و ترغیب به اقدامی می کند و به آن ها آگاهی می رساند. اما برای اینکه این اهداف محقق شوند، باید استراتژی محتوا به درستی چیده شده باشد. اما استراتژی محتوا چیست؟ در این مطلب با گام های مهم تدوین استراتژی محتوا آشنا خواهید شد.

استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا چیست؟ این که تازه وارد حوزه بازاریابی محتوا شده اید و یا اینکه مدت ها است این کار را انجام می دهید، به شما لطمه ای وارد نمی کند که بازنگری روی استراتژی محتوای خود داشته باشید. با این کار مطمئن خواهید شد که قدم درستی را در رسیدن به هدف بر می دارید و به مشتریان خود کمک می کنید.

استراتژی محتوا استراتژی است که اهداف تجاری شما را در بر می گیرد و از محتوا به عنوان وسیله اصلی دستیابی به آن اهداف استفاده می کند.
اگر بخواهیم به طور دقیق تر بگوییم استراتژی محتوا چیست؟ باید این استراتژی را برنامه ریزی، ایجاد، تحویل و اداره مطالب در راستای هدف تعریف نماییم.

استراتژی تولید محتوا


 
محتوا نه تنها شامل کلمات موجود در صفحه بلکه شامل تصاویر و ویدئوها و پادکست ها می شوند. اطمینان تولید محتوای مفید و قابل استفاده، با ساختاری مناسب که به راحتی در دسترس کاربر قرار می گیرد، می تواند در بهبود تجربه کاربری از یک وب سایت، تاثیر بسیاری داشته باشد.

به عنوان مثال، هدف کسب و کار شما ممکن است افزایش آگاهی از نام تجاری و در نهایت فروش بیشتر باشد. برای رسیدن به این هدف، شما می بایست یک استراتژی محتوا تعریف کرده و آن را با تمرکز بر SEO برای افزایش بازدید وب سایت و قرارگیری در نتایج برتر SERP اجرا نمایید. در این صورت بازدیدکنندگان بیشتری را به سمت وب سایت خود سوق می دهید.

برخی از صاحبان مشاغل که به تازگی کار خود را در دنیای وب آغاز کرده اند، ممکن است تصور کنند که استراتژی محتوا در اوایل کار، چندان ضروری نیست. اما باید بدانید که تولید محتوای باکیفیت، برای پاسخگویی به نیازهای تجاری مشتریان امری کاملا ضروری و اجتناب ناپذیر است. ضمن آنکه محتوای خوب می تواند اعتماد مخاطبان را به کسب و کار، بیشتر کند.

تدوین استراتژی محتوا

برای تدوین استراتژی محتوا، شما بهتر است چند سوال را از خود بپرسید. با پاسخ به این پرسش ها است که می توانید گام های درستی را در این مسیر بردارید.

چه کسی مطالب شما را می خواند؟

مخاطبان محتوای شما چه کسانی هستند؟ برای چه تعداد مخاطب محتوا ایجاد می کنید؟ همان طور که کسب و کار شما ممکن است بیش از یک نوع مشتری داشته باشد، استراتژی محتوای شما می تواند نیاز تجاری بیش از یک نوع خواننده یا کاربر را برطرف سازد.

استفاده از انواع متنوعی از کانال ها به شما کمک می کند، محتوای متفاوتی را به هر نوع مخاطبی که در ذهن دارید، تحویل دهید و هرکسی را که شرکت شما با آن تجارت می کند را با خود همراه سازید.

چه مشکلی را برای مخاطبان خود حل خواهید کرد؟

در بهترین حال، محصول یا خدمات شما باید مشکلی را که مخاطبان شما با آن مواجه هستند، برطرف سازد. به همین ترتیب، محتوای شما باید این مشکلات را شناسایی کرده و با آموزش، به حل کردن آن ها کمک کند.
استراتژی درست محتوا، هم از مشتری و هم از اهداف کسب و کار پشتیبانی می کند. چالش های پیش روی مخاطبان خود را بشناسید و با توجه به آن ها، یک محتوای خوب تولید کنید.

چه چیزی شما را منحصر به فرد می کند؟

رقبای شما به احتمال زیاد محصولی مشابه محصولات شما دارند و یا احتمالا شما اولین کسی نیستید که به ارائه خدمات کاملا متفاوت پرداخته اید! پس شما باید بدانید که چیزی برای ارائه کردن دارید که شما را از رقبایتان متمایز می سازد. شاید این وجه تمایز در استراتژی محتوا باشد. شما با یک محتوای خوب می توانید ارزش خود را به مخاطبانتان اثبات کرده و آن ها را به سمت خرید از شما سوق دهید. این کاری است که محتوا می کند!

روی کدام فرمت از  محتوا تمرکز خواهید کرد؟

همان طور که می دانید، روش های تولید محتوا برای وب سایت مختلف هستند. به همین دلیل یکی از موارد مهم در استراتژی تولید محتوا این است که تعیین کنید محتوای شما به چه صورتی تولید شود. اینفوگرافیک، محتوای متنی، ویدئویی، پادکست و ... .
با انتخاب فرمت مورد نظرتان، می توانید موضع گیری بهتری روی تولید محتوا داشته باشید، چرا که هر یک از این انواع محتوا، سیاست های خود را دارا هستند.

تدوین استراتژی محتوا

 

محتوای خود را در چه کانال هایی منتشر می کنید؟

همانطور که می توانید محتوا را در انواع مختلفی تولید کنید، می توانید برای انتشار آن ها از کانال های متفاوتی استفاده نمایید. انتخاب این کانال ها به شما در تعیین استراتژی محتوا کمک می کند چرا که هر یک از آن ها ویژگی های خاص خود را دارند.

مدیریت تولید محتوا و انتشار آن به چه صورت است؟

مدیریت محتوا و انتشار آن ها می تواند کار پر استرسی باشد اگر که برنامه ریزی برای آن نداشته باشید. از این رو به شما پیشنهاد می کنیم برنامه ای برای اینکه چه محتوایی تولید کنید، چه زمانی و در چه کانالی انتشار دهید، ایجاد نمایید.

همان طور که پیش تر گفتیم، بازاریبای محتوا به کسب و کارهای آنلاین کمک می کنند تا به منایع قابل اعتماد و البته مقرون به صرفه ای تبدیل شوند.
اگر بتوانید محتواهای ارزشمند تولید کرده و آن ها را در کانال های مختلفی با کاربران خود به اشتراک بگذارید، مخاطبان بسیاری را به خود جذب خواهید کرد و در نهایت فروش بیشتری در کالا و خدمات خود خواهید داشت.

سخن پایانی

اکنون که با گام های مهم در تدوین استراتژی محتوا آشنا شدید، بهتر است برای تولید محتوا، به درستی برنامه ریزی کنید، مخاطبان خود را بشناسید، نیازهای آن ها را شناسایی کنید و بر اساس این موارد کار خود را آغاز نمایید. مطمئن باشید سرمایه گذاری روی تولید محتوای خوب و باکیفیت، شما را به سرعت به هدفتان خواهد رساند.

 

مطالب مرتبط
لینک شکسته چیست

لینک شکسته چیست؟ تاثیر لینک شکسته بر سئو چگونه است؟ لینک‌ های شکسته لینک ‌هایی هستند که باز نمی‌ شوند یا به اصطلاح شکسته و خراب هستند. هنگام لینک…

0 نظر 1400-12-27
تکنیک های نوشتن محتوای رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی چه تاثیری بر مخاطب شما در دیجیتال مارکتینگ می‌گذارد؟ تولید محتوای رپورتاژ آگهی چگونه است؟ قطعا با آگهی‌ ها و تبلیغات مختلفی برخورد کرده‌…

0 نظر 1400-12-25
ترفندهای ساخت ایمیل فروش

نحوه نوشتن ایمیل فروش چگونه است؟ بازاریابی ایمیلی همچنان از جذابیت و کارایی بسیار بالایی برخوردار است و سطح اثرگذاری آن را می‌توان بسیار بیشتر از…

0 نظر 1400-12-24
حذف سایت از گوگل وب مستر

حذف سایت از گوگل وب مستر چگونه انجام می شود؟ تغییراتی که در سایت خود ایجاد می ‌کنید، می‌ تواند شامل تغییر در محتوای موجود در صفحات و شیوه آدرس دهی آن…

0 نظر 1400-12-23
dwell time چیست

به طور کلی مولفه‌ های زیادی وجود دارند که بر نتایج گوگل و سایر موتورهای جستجوگر در فضای وب اثرگذار هستند. اما برای آگاهی از نوع کارکرد فاکتورهای یاد…

0 نظر 1400-12-22
ارسال دیدگاه
logo-samandehi