جست و جوی معنایی چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

جست و جوی معنایی چیست؟

فناوری موتورهای جستجو تکامل یافته است ، بنابراین جست و جوی معنایی برای SEO ضروری است. بیاموزید چیست ، چرا مهم است و چگونه برای آن بهینه سازی کنید.

از سال 2010 که SEO بیشتر روی دریافت هرچه بیشتر بک لینک و وجود کلمات کلیدی بیشتر در صفحه متمرکز بود، چیزهای زیادی تغییر کرده است. امروز که در سال 2021 به سر می بریم، تمرکز بر معنا و محتوا و درک مقصد و رفتار اهمیت زیادی پیدا کرده است.

امروز، درک موتور جستجو بسیار تکامل یافته است و به همین دلیل، نحوه بهینه سازی برای موتورهای جست و جو نیز تغییر یافته اند. اکنون دیگر تنها شناسایی کلامات کلیدی کافی نیست و نمی تواند یک وب سایت را به مقصد نهایی برساند.
در حال حاضر، شما باید معنی کلمات کلیدی را بفهمید، اطلاعات غنی در خصوص آن کلمه کلیدی ارائه دهید و قصد کاربر از ورود به صفحه را کاملا درک کنید.

این موارد برای SEO در عصر جستجوی معنایی، جایی که یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی به موتورهای جستجو در درک بهتر مقصود کاربران کمک می کند، بسیار حیاتی است.

 

جست و جوی معنایی چیست؟

جست و جوی معنایی یا semantic search  چیست؟

جستجوی معنایی تلاش موتور جستجو برای یافتن دقیق ترین نتایج در صفحه SERP با درک مبتنی بر قصد جستجوگر با یافتن رابطه بین کلمات مرتبط است.

این موضوع چرا مهم است:

  • افراد موضوعات را به شیوه ها، زبان ها و لحن های مختلف جست و جو کرده و سوال می کنند.
  • جست و جوی کاربران ممکن است دارای ابهاماتی باشد.
  • نیاز به درک روابط بین کلمات وجود دارد.

گوگل هزینه زیادی را صرف ایجاد الگوریتم های مربوط به این موضوع می کند. به تعبیر عامیانه، جستجوی معنایی به دنبال درک زبان طبیعی به شیوه ای است که انسان آن را درک می کند.

جست و جوی معنایی چه تاثیری بر سئو دارد؟

کاربران به جستجوی صوتی روی می آورند

جستجوی معنایی به دلیل افزایش جستجوی صوتی تا حد زیادی تکامل یافته است. امروز بسیاری از کاربران از فرمان های صوتی تلفن های همراه خود استفاده می کنند.
بهینه سازی برای جستجوی صوتی با SEO سنتی بسیار متفاوت است و شما باید برای موفق شدن در این مسیر، محتواهای خود را تغییر دهید.

تاثیر جست و جوی معنایی بر سئو

 

برای بهبود سئو با جست و جوی معنایی چه کاری باید انجام داد؟

قبل از هرچیزی، به این فکر کنید که محتوایی ایجاد نمایید تا به طور واضح و مختصر به یک پرسش متداول پاسخ دهد. مطمئن شوید که از داده های ساختار یافته یا همان structured data برای کمک به موتورهای جستجو برای درک محتوا و مفهوم استفاده می کنید.
به عنوان مثال، اگر به عنوان یک خرده فروش کالاهای ورزشی فعالیت می کنید، ممکن است محصولاتی در خصوص پیاده روی های روزانه نیز به فروش برسانید. در این صورت می توانید اطلاعاتی در خصوص مقررات ماهیگیری، شکار، حیات وحش و اطلاعات تماس و خدمات ضروری را نیز ارائه دهید.

تغییر تمرکز از کلمات کلیدی به موضوعات

زمان آن رسیده است که ایجاد محتوا پیرامون کلمات کلیدی را متوقف کنید. به جای این کار، شما باید به بررس ی موضوعات مختلفی در محتوا بپردازید و عمیقا آن ها را پوشش دهید. هدف این است که بتوانید محتوایی جامع، اصیل و باکفیت ارائه دهید که تبدیل به منبع اطلاعاتی شود.
راهکار چیست؟ به جای ایجاد دها ها صفحه کوتاه و متفاوت که هر کدام موضوع خاص خود را دارند، صفحه ای با محتوای غنی که راهنمای نهایی است و می تواند به منبعی جامع شود، ارائه دهید.

هدف جستجوگر در اولویت قرار می گیرد

یکی از بهترین روش ها برای هدف قرار دادن کلمات کلیدی، در واقع هدف قرار دادن کلمات کلیدی نیست بلکه تمرکز بر قصد و هدف کاربر است.
به همین ترتیب شما باید روی پرسش هایی که کاربران را می تواند به وب سایت شما هدایت کند، تمرکز نمایید. یعنی موضوعات ایده آلی را طرح کنید و بر اساس آن ها اقدام به تولید محتوا کنید.

چه کاری می توان انجام داد؟ لیستی از کلمات کلیدی تهیه کرده و آن ها را با توجه به هدف کاربر جدا کنید. هنگامی که هدف از جستجوی کاربران خود را درک کردید، به جای ایجاد محتوا در خصوص کلمات کلیدی خاص، اقدام به تولید محتوایی با موضعی گسترده که مستقیما مقصود کاربران را هدف قرار می دهد، نمایید.

سئو فنی به اندازه محتوا اهمیت دارد

با وجود تکامل زیاد ربات های گوگل، اما باید بگوییم که این ربات ها هنوز آنقدر هوشمند نشده اند که سئو فنی سایت را از یاد ببریم. درواقع شما هنوز به سئو فنی سایت به درک بهتر گوگل از محتوای وب سایت خود نیاز دارید.

کلید واژه ها

کلمات کلیدی هنوز هم مهم هستند. شما باید از ابزارهای مختلف تجزیه و تحلیل برای رسیدن به سوالات متداول و انواع کلمات کلیدی مرتبط و یا کلمات کلیدی دم بلند استفاده نمایید. همچنان می بایست از کلمات کلیدی در عنوان، سرتیترها، متاها و برچست ها به طور طبیعی بهره بگیرید.

لینک دهی

دریافت بک لینک معتبر همچنان یکی از مهم ترین رکن ها در کسب جایگاه بهتر در صفحات نتایج موتورهای جست و جو است. تمرکز خود را روی تولید محتوایی قرار دهید که به صورت ارگانیک لینک دریافت کند. همچنین نباید ساختار درست لینک های داخلی را برای ایجاد ارتباط میان محتواهای ارزشمند، از یاد ببرید.  

داده های ساختاری

از Schema برای کمک به کاربر به منظور درک بهتر محتوا و همچنین کمک به موتورهای جست و جو برای ایندکس شدن سایت استفاده نمایید.

خطاها و کدهای http

تا جایی که امکان دارد، میزان خطاها و تغییر مسیرها یا همان ریدایرکت ها را به حداقل برسانید. همچنین از برچسب های rel = canonical برای نسخه های مختلف وب سایت خود استفاده نمایید.

سرعت سایت

کدها را بهینه کنید، از تصاویر فشرده شده استفاده نمایید، سیستم کش را فعال نمایید و در نهایت به بهبود سرعت سایت کمک کنید.

بهینه سازی ساختار سایت

حفظ ساختار منطقی سایت به موتورهای جستجو کمک می کند وب سایت شما را ایندکس کرده و ارتباط بین محتوهای موجود را درک کنند. همچنین ساختارهای منطقی می تواند به ماندگار کاربر در سایت و هدایت او به صفحات مختلف، کمک شایانی نماید.

تغییر تمرکز به تجربه کاربر

رضایت کاربر باید همه تلاش ها را برای تولید محتوا و سئو هدایت کند. گوگل به تجربه کاربران اهمیت زیادی می دهد و به طور مرتب الگوریتم های خود را بر این اساس تنظیم می کند. به همین دلیل است که متخصصان سئو باید روی UX متمرکز باشند.

سخن پایانی

همان طور که گفته شد، سئو جستجوی معنایی سایت اهمیت زیادی دارد و برای آنکه بتوانید کاربران هدف خود را به سایت جذب کنید، باید حتما روی جستجوی معنایی تمرکز داشته باشید.

 

مطالب مرتبط
لینک شکسته چیست

لینک شکسته چیست؟ تاثیر لینک شکسته بر سئو چگونه است؟ لینک‌ های شکسته لینک ‌هایی هستند که باز نمی‌ شوند یا به اصطلاح شکسته و خراب هستند. هنگام لینک…

0 نظر 1400-12-27
تکنیک های نوشتن محتوای رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی چه تاثیری بر مخاطب شما در دیجیتال مارکتینگ می‌گذارد؟ تولید محتوای رپورتاژ آگهی چگونه است؟ قطعا با آگهی‌ ها و تبلیغات مختلفی برخورد کرده‌…

0 نظر 1400-12-25
ترفندهای ساخت ایمیل فروش

نحوه نوشتن ایمیل فروش چگونه است؟ بازاریابی ایمیلی همچنان از جذابیت و کارایی بسیار بالایی برخوردار است و سطح اثرگذاری آن را می‌توان بسیار بیشتر از…

0 نظر 1400-12-24
حذف سایت از گوگل وب مستر

حذف سایت از گوگل وب مستر چگونه انجام می شود؟ تغییراتی که در سایت خود ایجاد می ‌کنید، می‌ تواند شامل تغییر در محتوای موجود در صفحات و شیوه آدرس دهی آن…

0 نظر 1400-12-23
dwell time چیست

به طور کلی مولفه‌ های زیادی وجود دارند که بر نتایج گوگل و سایر موتورهای جستجوگر در فضای وب اثرگذار هستند. اما برای آگاهی از نوع کارکرد فاکتورهای یاد…

0 نظر 1400-12-22
ارسال دیدگاه
logo-samandehi