اسپم چیست؟ انواع اسپم کدامند؟

اسپم چیست
2 نظر چهارشنبه, 10/24/1399 - 13:15

اسپم چیست؟ انواع اسپم کدامند؟

اسپم چیست؟ اسپم به طیف گسترده ای از صفحات، پیوندها، داده ها و ایمیل های ناخواسته اشاره دارد که در تعاملات روزمره در وب با آن ها روبرو هستیم. اسپم ها ناخواسته هستند و می توانند برای وب سایت مضر و مشکل ساز باشد. در ادامه مطلب با اسپم و انواع اسپم آشنا خواهید شد.

اسپم چیست؟

اسپم چیست؟ انواع اسپم کدامند؟ اسپم ها پیام های الکترونیکی هستند که بدون آنکه گیرنده آن را درخواست کند، برای تعداد زیادی از افراد ارسال می شود. از جمله مشهورترین اسپم ها، هرزنامه ها هستند. اما اسپم ها را می توانیم در پیام رسان های مختلف، گروه های خبر، نظرات سایت و وبلاگ و حتی در لینک های وب سایت نیز بیابیم.
در کل به هر نوع سو استفاده از ابزارهای الکترونیکی از جمله پیام کوتاه، ایمیل، مسنجرها و ... به منظور ارسال تعداد زیادی پیام به صورت ناخواسته، اسپم گفته می شود. اکنون که به پرسش "اسپم چیست؟" پاسخ دادیم، نوبت به معرفی انواع اسپم می رسد.

اسپم

انواع اسپم

اکنون انواع اسپم و روش های مختلف برای مبارزه با آن ها وجود دارد. در اینجا ما نگاهی به طیف وسیعی از انواع اسپم ها می اندازیم و به بررسی رایج ترین انواع اسپم که با آن رو به رو می شویم، خواهیم پرداخت.

متداول ترین انواع اسپم به دسته های زیر تقسیم می شوند:

  • ایمیل اسپم
  • کامنت اسپم
  • پست اسپم
  • بک لینک اسپم
  • سرچ اسپم

ایمیل اسپم

ایمیل اسپم ها، به انبوهی از ایمیل های ناخواسته گفته می شود. این ایمیل ها بدون آنکه از سوی دریافت کنندگان درخواست شود، به طور مکرر با محتوای تجاری و البته در مقیاس بزرگ ارسال می شود.
تاریخچه ایمیل اسپم، به اواسط 1990 برمی گردد و از آن زمان، به یک معضل بزرگ تبدیل شد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که هم اکنون اسپم ایمیل ها 80 تا 85 درصد ایمیل ها را شامل می شود.
این ایمیل ها از سرویس ایمیل ارسال شده و یا اینکه می توانند از فایل های PHPMailer ارسال شوند. این ایمیل ها حتی می توانند از طریق هک ایمیل، برای شما ارسال گردند.

ایمیل اسپم

کامنت اسپم

نوع دیگری از انواع اسپم ها، کامنت اسپم هستند. مدیران وب سایت ها، با این مشکل بسیار مواجه می شوند. در کامنت اسپم ها، ربات ها در بخش نظرات وب سایت، اقدام به انتشار مطالب غیرعادی می کنند که گاهی تبدیل به اسپم ایمیل نیز می شوند. در این حالت، مدیر وب سایت با لیستی از نظرات غیرعادی رو به رو می شوند که هیچ ارتباطی با مطلب منتشر شده ندارد. به همین دلیل پیشنهاد می شود که برای جلوگیری از کامنت اسپم، از کد Captcha استفاده کنید.

پست اسپم

انجمن ها یکی از بسترهایی هستند که اسپم های زیادی در آن ها دیده می شود. نشانه های پست اسپم ها به شرح زیر هستند:

  • پست اسپم ها دارای چند کلمه هستند که به روال منطقی بحث در تاپیک انجمن کمکی نمی کند.
  • پست اسپم ها خارج از موضوع تاپیک بوده و سبب انحراف مسیر تاپیک می شود.
  • شکلک و ایموجی هایی بدون درج متن ثبت می شود.
  • انجمن به چت روم تبدیل می شود.

بک لینک اسپم

یکی از مهم ترین انواع اسپم ها که برای مدیران وب سایت بسیار اهمیت دارد، بک لینک اسپم است. همان طور که می دانید، یکی از فاکتورهای بااهمیت برای اعتبار سایت، میزان بک لینک های باکیفیت و معتبری است که دریافت می کند. اما در میان ممکن است چند بک لینک اسپم نیز دریافت کرده باشید که این می تواند برای وب سایت شما خطرناک باشد.

بک لینک های اسپم شامل این دسته از موارد می شوند:

  • منشا آن ها از Link farm یا مزرعه لینک است. این ها، وب سایت هایی هستند که تنها هدف آن ها سئو و فروش لینک است.
  • بک لینک از وب سایتی دریافت شده است که آن وب سایت کیفیت پایین دارد. درواقع قدرت دامنه آن بسیار پایین است و محتواهای ضعیف و تکراری تولید می کند.
  • تعداد زیادی بک لینک از کشورهای دیگر کسب می کنید.
  • تعداد زیادی از بک لینک شما، تنها از یک وب سایت است.
  • تعداد زیادی لینک، در یک بازه زمانی کوتاه تنها از یک وب سایت به سایت شما داده شده است.

تمامی این موارد به راحتی توسط گوگل شناسایی شده و به افت رتبه وب سایت شما در گوگل خواهد انجامید.

سرچ اسپم

هدف از سرچ اسپم تغییر رتبه بندی یک وب سایت در نتایج جستجو است، که معمولا بر آن است تا با حداقل تلاش، بیشترین ورودی ها را برای وب سایت به ارمغان آورد. یکی از معمول ترین روش ها در سرچ اسپم، keyword stuffing یا همان بمباران کلمات کلیدی است.

بمباران کلمات کلیدی یکی از تکنیک های رایج قدیمی است که این روزها فایده ای نخواهد داشت چرا که از جمله تکنیک های سئو کلاه سیاه محسوب می شود. از آنجا که هرزنامه نویسان اولیه می دانستند که گوگل و سایر موتورهای جستجو برای رتبه بندی صفحات به شناسایی بسیاری از کلمات کلیدی متکی هستند، شروع به استفاده از تعداد زیادی کلمات کلیدی می کردند.

سرچ اسپم شامل کلمات کلیدی نمی شوند که در مکان های درست استفاده می شوند؛ بلکه قراردادن کلمات کلیدی در قسمت هایی است که از دید کاربر پنهان هستد.

محتوای سایت یک عامل موثر در چگونگی رتبه بندی سایت شما در صفحات نتایج جست و جو است. اسپم داخل محتوا، از جمله پر کردن و پنهان کردن کلمات کلیدی، تاثیر منفی بر سئو صفحه خواهد داشت.
آنچه وب سایت شما می گوید، به همان اندازه که برای کاربران مهم است، برای موتورهای جست و جو نیز اهمیت دارد. برخی از مدیران وب سایت، از محتواهای ماشینی یا کپی محتوا، برای پر کردن سایت خود و استفاده از کلمات کلیدی بهره می برند. این نیز از جمله روش هایی است که از جانب موتور جست و جو اسپم شمرده شده و سبب جریمه وب سایت شما خواهد شد.

سخن پایانی

همان طور که گفتیم، بهتر است تکنیک های سئو را بشناسید و از اصولی ترین روش ها برای بهبود رتبه و جایگاه خود در صفحات نتایج موتور جست و جو استفاده کنید. یک مشاور حرفه ای سئو و بهینه سازی سایت به شما کمک می کند تا بدون استفاده از روش های غیرقانونی و دچار شدن به انواع اسپم، به جایگاهی که مد نظر دارید، برسید.

 

مطالب مرتبط
بک لینک نوفالو چیست

تاثیر دریافت بک لینک از وب سایت های معتبر در افزایش رتبه بندی وب سایت در گوگل و همچنین قدرت دامنه بسیار زیاد است. به همین دلیل بسیاری از وب مستران،…

0 نظر 1399-11-04
بازاریابی سئو چیست؟

با توجه به آنچه که در مقاله های پیشین به آن ها پرداختیم، اکنون با تعریف سئو به زبان ساده آشنا هستیم و از اهمیت آن برای موتورهای جست و جو آگاهیم. همان…

0 نظر 1399-11-01
سئو کلاه سیاه چیست؟

حضور در صفحات برتر نتایج موتور جست و جو، برای رشد هر تجارت آنلاینی بسیار حیاتی است. اما روش های درست و غلطی برای بهینه سازی موتور جست و جو وجود دارد…

0 نظر 1399-10-30
تعداد کلمات مناسب برای مقالات سایت

تعداد کلمات مناسب برای مقالات سایت چقدر است؟ هنگامی که صحبت از سئو سایت به میان می آید، سوالات مختلفی در ذهن همه کسانی که در حوزه کسب و کار آنلاین…

0 نظر 1399-10-29
اهمیت به روز رسانی محتوا

به روز رسانی محتوا چقدر در سئو چقدر اهمیت دارد؟ بیشتر مطالب برای به دست آوردن حداکثر ورودی ها شکست می خورند. سرانجام از ارزش تمام مطالب کاسته می شود…

0 نظر 1399-10-28
ارسال دیدگاه