
از زمانی که مبحث سئو مطرح شد، بک لینک ها تبدیل به عضوی جدا نشدنی از بهینه سازی سایت و صفحات وب برای موتورهای جست و جو شدند. در واقع، تعداد بک لینک ها به صفحات وب، یکی از عوامل اصلی صعود به صدر فهرست موتور جستجو گوگل بود. در سال های پس از آن، ارزش بک لینک ها تبدیل به مهم ترین عامل برای رتبه بندی وب سایت شد. اما چگونه می توانیم ارزش بک لینک ها را به دست آوریم؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا با نحوه ارزیابی ارزش بک لینک ها آشنا شوید.
نحوه ارزیابی ارزش بک لینک ها
نحوه تأثیرگذاری بک لینک ها و پیوندها در رتبه بندی در طول زمان تکامل یافته است. پیش تر، داشتن تعداد زیادی لینک که به یک صفحه پیوند داده می شدند، برای رتبه بندی آن صفحه در نتایج گوگل کافی بود. با این حال، به لطف به روزرسانی های گوگل، که عموما (اما نه همیشه) تحت عنوان الگوریتم پنگوئن شناخته می شوند، تاکید از کمیت به کیفیت بک لینک تغییر یافته است. در ادامه یان مطلب، فرایند و نحوه ارزیابی ارزش بک لینک ها و کیفیت آن ها را به شما آموزش می دهیم.

کیفیت بک لینک یعنی چه؟
در بهینه سازی موتورهای جستجو، یک بک لینک با کیفیت به یک بک لینک dofollow در متن بدنه یک صفحه در وب سایت با کیفیت بالا اشاره دارد که به موضوع مرتبط بوده و به صفحه ای در وب سایت شما پیوند می دهد. باکیفیت ترین بک لینک ها از کلمات کلیدی مرتبط در متن لنگر لینک ها استفاده می کنند. البته به خاطر داشته باشید که کیفیت بک لینک از ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار می گیرد.
چرا کیفیت بک لینک مهم است؟
کیفیت بک لینک ها مهم هستند چرا که قرار است اعتباری را به صفحه ای از وب سایت شما انتقال دهند. خیلی پیش ترها، زمانی که گوگل سعی می کرد بهترین صفحات را برای نمایش در نتایج جستجو تعیین کند، تعداد پیوندهایی که به صفحه ای داده می شد، اهمیت زیادی داشت. اما در این میان وب سایت های نامعتبر بسیاری با استفاده از روش های غیرقانونی، در جایگاه های برتر صفحه نتایج قرار می گرفتند.
به همین دلیل گوگل برای مبارزه با این روش ها مانند خرید لینک، هرزنامه های نظرات، لینک های پنهان و ... شیوه اعتباردهی به وب سایت ها را تغییر داد.

معیارهای ارزیابی ارزش بک لینک ها
معیار ارزیابی ارزش بک لینک ها شامل چند مورد می شود:
- ارتباط متن لنگر
- ارتباط محتوای صفحه و کیفیت آن
- کیفیت پیوند و ارتباط آن با دامنه
- آدرس آی پی
- محل پیوند
اما در کل لازم است بدانید که هیچ قانون کلی در این خصوص وجود ندارد. اما می توانیم بگوییم که اگر این معیارها را رعایت کنید، می توانید اطمینان بیشتری در خصوص ساخت بک لینک های معتبر داشته باشید.
ارتباط متن لنگر
Anchor Text به متن قابل کلیک یک پیوند اشاره دارد که معمولا آبی و زیر خط دار است. وقتی گوگل یک صفحه وب را می خزد و پیوندی را پیدا می کند، از متن لنگر به عنوان راهی برای آگاهی از لینک و صفحه مقصد آن استفاده می کند. به همین دلیل اگر می خواهید بک لینک های معتبر بسازید، باید به روش طبیعی اقدام به ساخت آن ها نمایید. درواقع لازم است تا از متن های لنگر مرتبط با صفحه باشند. پس اگر صفحه ساخته شده در خصوص دیجیتال مارکتینگ هست، صفحه پیوند دهنده و متن پیوند نیز باید در خصوص همین موضوع باشد.
ارتباط و کیفیت صفحه و دامنه
به طور خلاصه گفتیم که متن لنگر باید مرتبط با صفحه باشد. اما یکی از نکات مهم در نحوه ارزیابی ارزش بک لینک ها این است که صفحه و دامنه ای که از آن بک لینک می سازید، باید مرتبط به صفحه مقصد بوده و البته کیفیت بالایی داشته باشد.
توجه داشته باشید که ساخت لینک از صفحات بی ارزش و بی کیفیت، هیچ ارزش اضافه ای برای وب سایت شما به همراه نخواهد داشت، بلکه می تواند از ارزش وب سایت شما نیز کم کند.
برای سنجش اعتبار دامنه ابزارهای زیادی وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید - Moz، Ahrefs، Majestic از جمله ابزارهایی هستند که می توانند در این خصوص به کمک شما آیند.
محل پیوند
شاید برایتان جالب باشد بدانید که هر لینکی در هر بخش از صفحه، از ارزش یکسانی برخوردار نیست. به همین دلیل محل قرارگیری بک لینک نیز از نکات مهم در نحوه ارزیابی ارزش بک لینک ها محسوب می شود.
یک صفحه وب پایه دارای 5 بخش است:
- سرتیتر
- پاورقی
- نوار کناری سمت راست
- نوار کناری سمت چپ
- بدنه محتوا
هر یک از این بخشها می توانند حاوی پیوند باشند. اما خوب است بدانید تنها پیوندهایی که در محتوای بدنه یک صفحه ظاهر می شوند، بر ارزش سئو سایت شما می افزایند و از تغییرات الگوریتم های گوگل در امان خواهند ماند.
همچنین خوب است بدانید که محل قرارگیری یک لینک در بدنه محتوا نیز عامل مهمی در تاثیرگذاری آن است. هرچه لینک در قسمت بالاتری از بدنه محتوا قرارگیرد، اهمیت و ارزش آن بیشتر خواهد بود. پس توجه داشته باشید که موقعیت قرارگیری لینک بسیار مهم است.
ساخت بک لینک با کیفیت
برای ساخت و دریافت بک لینک باکیفیت، بهتر است اول از همه روی تولید محتوای باکیفیت تمرکز نمایید. همان طور که بارها عنوان کرده ایم، گوگل این روزها به محتوای کاربرپسند اهمیت زیادی می دهد. از سوی دیگر شما با تولید یک محتوای خوب، می توانید به عنوان مرجعی شناخته شوید که می تواند به صورت کاملا ارگانیک، پیوند دریافت کند.
اما شما می توانید از روش های پست وبلاگ مهمان نیز استفاده نمایید. می توانید با وب سایت های معتبر مذاکره نمایید و محتوایی باکیفیت با متن لنگر مرتبط به صفحه را در وبلاگ آن ها منتشر نمایید.
سخن پایانی
همان طور که گفته شد، این روزها، بیش از آنکه تعداد بک لینک ها اهمیت داشته باشد، این کیفیت آن ها است که از اهمیت زیادی برخوردار است. پس برای آنکه بتوانید بک لینک های بیشتری دریافت نمایید، حتما تمرکز زیادی روی تولید محتوای خوب داشته باشید.