آیا در سرچ کنسول گوگل خود شاهد گزارش های عجیب و غریب هستید؟ احتمال دارد که گوگل پنالتی شامل حال سایت شما شده باشد.
اطلاعات مختلف و البت اشتباهی در خصوص جریمه گوگل وجود دارد و رایج ترین آن ها اشتباه گرفت الگوریتم های گوگل با پنالتی است!
به روزرسانی های برجسته الگوریتم های پاندا و پنگوئن درواقع جریمه ها و پنالتی گوگل نستند. درواقع این الگوریتم ها مجموعه ای از قوانین و محاسباتی هستند که بر ارائه بهترین نتایج تاکید دارند. در خصوص الگوریتم های پاندا و پنگوئن بازی نهایی برای گوگل این است که وب سایت هایی را در نتایج جست و جو نشان دهد که استاندارهای کیفیت آن ها، مطابق با دستورالعمل های تعریف شده خود باشد.
گوگل همچنین ارتشی از خزنده ها را مامور کرده تا تمامی وب سایت ها را بر اساس همین الگوریتم ها خزیده و مورد بررسی قرار دهد. علی رغم تمامی این موارد، هنوز وب سایت هایی وجود دارند که این استانداردها را رعایت نکرده و دچار گوگل پنالتی می شوند. مطمئنا قرارگرفتن در آن سمت قوانین الگوریتم ها، چیزی جز جریمه شدن را در پی نخواهد داشت که پیامد آن افت شدید ترافیک وب سایت خواهد بود!
گوگل پنالتی
درک تفاوت بین تحت تاثیر قرار گرفتن الگوریتم ها و جریمه شدن توسط گوگل به شما کمک می کند تا استراتژی های اساسی وب سایت خود را تغییر دهید. وب سایتی که به صورت دستی و توسط ناظران جریمه شده باشد، از طریق سرچ کنسول گزارشی دریافت می کند.
انواع گوگل پنالتی
نوع اول: اقدامات اسپم
برخی از انواع جریمه های گوگل توسط ناظران موتورهای جست و جو و به صورت دستی اعمال می شود. اگر وب سایت شما به این صورت جریمه شده باشد، هشداری را در داشبور سرچ کنسول وب سایت خود دریافت خواهید نمود.
نوع دوم: جریمه ها الگوریتمی
جریمه های الگوریتمی زمانی اتفاق می افتد که گوگل به روز رسانی الگوریتم (مانند به روز رسانی پنگوئن) را اجرا کند. این اتفاق همیشه رخ می دهد. از آنجایی که الگوریتم های گوگل دائما در حال اجرا هستند، سایت هایی که دستورالعمل های گوگل را نقض می کنند، جریمه خواهند شد.
تعیین مجازات های الگوریتمی دشوار است زیرا برخلاف جریمه ها دستی، شما در مورد آن هشدار ایمیل دریافت نمی کنید. تنها راهی که می توانید متوجه این موضوع شدید، پیگیری میزان ترافیک وب سایتتان است. اگر متوجه شدید که بی هیچ دلیل ترافیک سایت شما دچار افت شدید شده، احتمالا دچار گوگل پنالتی شده اید.
حال که با انواع گوگل پنالتی آشنا شدید، نوبت به آن می رسد که با چند روش جلوگیری از جریمه شدن توسط گوگل آشنا شوید.
چگونه از گوگل پنالتی جلوگیری کنیم؟
سرچ کنسول سایت را همیشه بررسی کنید
گوگل به روش دریافت بک لینک ها به شدت توجه می کند و هرگونه خرید و مبادله لینک را اسپم می داند:
- خرید و فروش لینک
- تبادل لینک
- کمپین های گسترده پست های مهمان
- انجمن ها و کامنت مارکتینگ
این کمپین های دریافت بک لینک، پیوندهایی غیر ارگانیک هستند که ربات های گوگل به راحتی آن ها را تشخیص می دهد. اگر مشخص شود که برای دریافت بک لینک، از این روش ها که تحت عنوان سئو کلاه سیاه از آن یاد می شود، استفاده کرده اید، مطمئنا باید منتظر جریمه شدن توسط گوگل باشید.
علاوه بر این، شما با رصد منظم سرچ کنسول سایت، باید سایت هایی که به شما پیوند می دهند را نیز بررسی کنید. اگر سایت هایی غیر مرتبط و اسپم به وب سایت شما لینک دهند، باید از آن ها درخواست کنید که لینک را حذف کنند تا تاثیر منفی روی وب سایت شما نداشته باشند.
به جنگ سئو کلاه سیاه و منفی بروید
همان طور که پیش تر گفتیم، نتیجه سئو کلاه سیاه چیزی جز جریمه شدن توسط گوگل را در پی خواهد داشت. اما توجه داشته باشید که گاهی اوقات این رقبای شما هستند که برای سایت شما سئو کلاه سیاه استفاده می کنند. گاهی ممکن است آن ها از تعداد زیادی سایت اسپم به وب سایت شما لینک دهند!
در این صورت ممکن است گوگل سایت شما را بی ارزش تلقی کرده و شاهد تاثیرات سو بر وب سایت خود باشید. بنابراین، اگر متوجه سایت های اسپم شده اید که به شما لینک می دهند، آن پیوندها را رد کنید. یک فایل متنی ساده با تمام پیوندهای ورودی از این وب سایت ها ایجاد نمایید و سپس آن را در در صفحه ابزار Google disavow links آپلود نمایید.
محتوای غنی، مفید و منحصر به فرد ایجاد کنید
گوگل محتواهای کپی، پست های مهمان، محتوایی که حرفی برای گفتن ندارد و کوتاه را محتوای ضعیف می داند. اگر می خواهید مشمول گوگل پنالتی نشوید، بهتر است روی محتوا سرمایه گذاری زیادی انجام دهید.
از یک متن پیوند خاص به طور مرتب استفاده نکنید
متن پیوند یا Anchor Text کلمات یا عباراتی هستند که برای پیوند دادن به یک صفحه استفاده می کنید. از آنجایی که متن پیوند/لنگر معیار بسیار مهمی برای گوگل محسوب می شود، اگر به طور دائم برای لینک دادن به صفحات از یک متن لنگر خاص استفاده کنید، درواقع در مسیر سئو کلاه سیاه قرار گرفته اید. پس بیش از اندازه از یک متن لنگر خاص استفاده نکنید.
محتوای خیلی طولانی تولید نکنید
با الگوریتم "صفحه آرایی"، گوگل عنوان کرد انتظار دارد سایت ها بلافاصله مطالب مرتبط را به کاربران ارائه دهند. یعنی چه؟ یعنی وب سایت به اصطلاح کاربر را وادار به اسکرول کردن برای رسیدن به پاسخ مورد نظر، نکند.
اگر تبلیغات زیادی در قسمت بالای سایت خود داشته باشید، گوگل سایت شما را جریمه می کند. آنچه که شما باید در ابتدا انجام دهید، نشان دادن محتوایی است که کاربر به دنبال آن می گردد. در غیر این صورت توسط گوگل جریمه خواهید شد.
سخن پایانی
غول موتور جستجوها، یعنی گوگل به دنبال وب سایت هایی می گردد که برای کسب رتبه بهتر در صفحه نتایج یا همان SERP، از روش های غیرقانونی استفاده می کنند. اگر می خواهید آسیب پذیری وب سایت خود را کاهش دهید و دچار گوگل پنالتی نشوید، بهتر است به طور منظم سرچ کنسول وب سایت را مورد بررسی قرار دهید. همچنین به شما پیشنهاد می کنیم این نکات را در ذهن داشته باشید تا از سئو کلاه سیاه فاصله بگیرید.