الگوریتم کبوتر گوگل چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

الگوریتم کبوتر گوگل

الگوریتم کبوتر گوگل چیست و چه تاثیری بر سئو خواهد گذاشت؟ در ادامه با ما همراه باشید تا درباره الگوی موسوم به الگوریتم کبوتر آشنا شوید. در این مطلب سازوکار استفاده از این الگوریتم را بررسی می ‌کنیم و تغییراتی که پس از ایجاد این الگوریتم در بخش ‌های مختلف به وجود آمده است را تحلیل می ‌نماییم.

آشنایی با الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟

الگوریتم کبوتر در سال 2014 توسط گوگل معرفی شد. زمانی که به واژه محتوا برمی ‌خوریم مفاهیمی چون تصویر، صدا و متن برای ما تداعی می ‌شود، اما اکنون لوکیشن یا مکان نیز به لیست محتواهای گوگل اضافه شده است. به همین دلیل است که جست ‌و جوگر گوگل برای تسهیل عملکرد کاربران الگوریتم کبوتر را ایجاد کرده است که با مکانیسمی خاص و مبتنی بر موقعیت مکانی، جست‌ و جوهای مختلف در فضای گوگل را بهینه‌ سازی نموده و نتایج را سفارشی ‌تر کند.

الگوریتم کبوتر گوگل

 

نحوه کارکرد الگوریتم کبوتر گوگل

گوگل برای سایت ‌های مختلف موجود در فضای وب رده‌بندی مشخصی دارد. با جست و جو کردن مضمونی خاص در کادر جست‌ و جو، نتایج به شکل رتبه بندی شده برای شما به نمایش در می‌ آید و هر سایت رتبه خاص خود را دارد. معیارها و استانداردهایی که گوگل برای اطلاق رتبه‌ های مختلف به هر سایت آن‌ ها را در دستور کار قرار می ‌دهد با هم متفاوت هستند. اما به کارگیری الگوریتم کبوتر معیاری را بر حسب مکان و فاصله برای رتبه ‌بندی ترسیم می ‌کند.
به این ترتیب موقعیت مکانی شما در ارائه نتایج گوگل پس از جست‌ و جوی مفهوم مورد نظر اثرگذار است. بنابراین اگر به طور مثال عبارت "نزدیک ‌ترین سرای محله" را در کادر جست ‌و جو وارد کنید، به نسبت مکانی که جست‌ و جو در آن انجام شده است نتایج مختلفی به دست خواهید آورد. در این فرایند الگوریتم جست ‌و جوی انجام شده با الگوریتم سایت‌ هایی که مرتبط با این مضمون محتوا تولید کرده ‌اند، مطابقت یافته و پس از سرچ کردن نزدیک ‌ترین سرای محله که در حال حاضر در محدوده مکانی محل کنونی شما قرار دارند را معرفی می ‌نمایند.

تاثیر الگوریتم کبوتر بر سئو

تغییراتی که بعد از ورود الگوریتم کبوتر به جست‌ و جوگر گوگل بر روی نتایج و رتبه ‌بندی سایت‌ ها اعمال شده است دارای مزایای فراوانی است و البته به عقیده برخی از افراد نقطه ضعف‌ هایی را نیز ایجاد نموده است. استفاده از این الگوریتم سبب حذف برخی نتایج می ‌شود، اما تغییر در نوشتار عبارتی که قصد جست ‌و جوی آن را دارید، می ‌تواند این نتایج را در فضایی دیگر نشان دهد. به عبارت دیگر استانداردی که الگوریتم کبوتر برای ارائه نتایج جست ‌و جو به آن متکی است بر اساس موقعیت مکانی تعیین می ‌شود و به فاصله مکانی که در آن قرار دارید با واژه یا جملات جست ‌و جویتان وابسته است. الگوریتم کبوتر جست ‌و جوی شما را شخصی سازی و سفارشی کرده و به جزئیات می ‌پردازد تا کار شما را آسان‌ تر کند.

الگوریتم کبوتر گوگل

 

تاثیر الگوریتم کبوتر در کسب‌ و کارهای مختلف

زمانی که جست ‌و جوی شما در موتور جست‌وجوی گوگل با ارائه نتایجی مواجه می‌ شود و این سرچ کردن بر پایه سازوکارهای الگوریتم کبوتر صورت می‌ گیرد، نتایج نشان داده شده تنها به مواردی محدود می ‌شود که نزدیک‌ ترین فاصله مکانی و زمانی را با موقعیت کنونی شما دارد و این یعنی بسیاری از مکان‌ ها و کسب ‌و کارها در این محدوده قرار نمی ‌گیرند و به عبارتی سرشان بدون کلاه می ‌ماند.
این توضیحات به معنای آن است که الگوریتم کبوتر برای کاربران مزیت ‌های بیشتری نسبت به کسب ‌و کارها داشته است و داده های آماری نیز به خوبی این مسئله را نشان می ‌دهند. بر این اساس 53 درصد افراد به ایجاد تاثیرات منفی الگوریتم کبوتر بر روی کسب ‌و کارهای مختلف معتقد هستند و 69 درصد افراد هم تصور می‌ کنند این الگوریتم برای کاربران باعث ایجاد تغییرات مثبت شده است.

تاثیر الگوریتم کبوتر بر روی نرخ تبدیل ورودی

کاهش محدوده جغرافیایی و تغییر در اندازه پک باعث شده است که الگوریتم کبوتر بر روی مقدار ارتباط نتایج جست‌ و جو با مفهوم مورد نظر شما تاثیر بگذارد. در نتیجه تعداد ورودی سایت‌ های مختلف جابجا می ‌شود. در واقع تحقیقات نشان داده‌اند که الگوریتم کبوتر در کاهش میزان ترافیک سایت موثر است اما از دیگر جهت نیز به دلیل ارتباط بیشتر نتایج با مفهوم جست‌ و جو شده و شخصی ‌سازی بیشتر این نتایج نرخ تبدیل کاربران را بالا می ‌برد. بنابراین الگوریتم کبوتر گرچه ترافیک وب سایت را کاهش می ‌دهد، اما نرخ تبدیل را با افزایش مواجه می‌ کند.

تاثیر الگوریتم کبوتر بر روی ظاهر گوگل

الگوریتم کبوتر به لحاظ طاهری نیز سبب ایجاد تغییراتی در جست و جوگر گوگل شده است و گرچه این نوسانات به زیباسازی فضا کمک چندانی نکرده اما اندازه پک را در نتیجه جست‌ و جو تغییر داده است.

سخن پایانی

الگوریتم کبوتر گوگل تاثیر بسیاری بر سئوی محلی دارد. درواقع موقعیت مکانی تاثیر زیادی بر معیار رتبه بندی گوگل دارد. سازو کار موتور جست و جوگر گوگل، براساس محتوا است؛ حال آنکه برای گوگل تفاوتی ندارد که شما چه نوع محتوایی خلق می کنید، متنی، تصویری، ویئویی یا حتی پادکست. گوگل بر آن است تا مرتبط ترین چیزی که به نیاز کاربران پاسخ می دهد را به آن ها نشان دهد. به همین دلیل الگوریتم کبوتر گوگل پدید آمد، چرا که جای خالی تاثیر موقعیت مکانی در نتایج جست و جو به شدت احساس می شد.
گوگل این الگوریتم را پدید آورد تا کاربران بتوانند به راحتی از موقعیت مکانی نیز بهره مند شده و نزدیک ترین ارائه دهنده خدمات به خود را به آسانی پیدا کنند. این کار نه تنها برای کاربران مفید بود، بلکه به صاحبان کسب و کارها کمک می کند تا راحت تر بتوانند مشتریان هدف خود را پیدا کنند.
لوکال سئو یا سئو محلی روز به روز اهمیت بیشتر پیدا می کند و این الگوریتم به کسب و کارهای محلی کمک می کند تا جایگاه خود را آسان تر در صفحه نتایج موتور جست و جوگر گوگل براساس نیاز کاربران پیدا کنند.

 

 

مطالب مرتبط
لینک شکسته چیست

لینک شکسته چیست؟ تاثیر لینک شکسته بر سئو چگونه است؟ لینک‌ های شکسته لینک ‌هایی هستند که باز نمی‌ شوند یا به اصطلاح شکسته و خراب هستند. هنگام لینک…

0 نظر 1400-12-27
تکنیک های نوشتن محتوای رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی چه تاثیری بر مخاطب شما در دیجیتال مارکتینگ می‌گذارد؟ تولید محتوای رپورتاژ آگهی چگونه است؟ قطعا با آگهی‌ ها و تبلیغات مختلفی برخورد کرده‌…

0 نظر 1400-12-25
ترفندهای ساخت ایمیل فروش

نحوه نوشتن ایمیل فروش چگونه است؟ بازاریابی ایمیلی همچنان از جذابیت و کارایی بسیار بالایی برخوردار است و سطح اثرگذاری آن را می‌توان بسیار بیشتر از…

0 نظر 1400-12-24
حذف سایت از گوگل وب مستر

حذف سایت از گوگل وب مستر چگونه انجام می شود؟ تغییراتی که در سایت خود ایجاد می ‌کنید، می‌ تواند شامل تغییر در محتوای موجود در صفحات و شیوه آدرس دهی آن…

0 نظر 1400-12-23
dwell time چیست

به طور کلی مولفه‌ های زیادی وجود دارند که بر نتایج گوگل و سایر موتورهای جستجوگر در فضای وب اثرگذار هستند. اما برای آگاهی از نوع کارکرد فاکتورهای یاد…

0 نظر 1400-12-22
ارسال دیدگاه
logo-samandehi