اهمیت فوتر در طراحی سایت

اهمیت فوتر در طراحی سایت
2 نظر دوشنبه, 10/20/1400 - 09:38

اهمیت فوتر در طراحی سایت

اهمیت فوتر در طراحی سایت چقدر است؟ المان‌هایی که برای طراحی بخش‌های پایینی سایت یا Footer مورد استفاده قرار می‌گیرند بسیار کاربردی و حائز اهمیت هستند چراکه باتوجه به آمارهای به دست آمده، توجه بسیاری از کاربران سایت گاها بیش از بخش Header یا قسمت‌های بالایی سایت به فوتر جلب می‌شود. لینک مقالات مختلف، ارائه پیشنهادات مخصوص و آیکون‌های سایر شبکه‌های ارتباط جمعی که کاربران را به سمت دیگر درگاه‌های ارتباطی شما جذب کند، در بخش فوتر صفحه قرار می‌گیرند. بنابراین توجه کافی به این بخش با توجه به اهمیت‌های زیادی که در سازوکار طراحی سایت دارد مهم و ضروری تلقی می‌شود. در ادامه این مقاله ابعاد مختلفی که اهمیت هر چه بیشتر استفاده از فوتر مناسب در سایت را نشان می‌دهد بررسی نموده، انواع دیزاین صفحه به واسطه بخش فوتر را عنوان می‌نماییم و نکاتی را نیز درباره استفاده اصولی از فوتر متذکر خواهیم شد.

ابعاد اهمیت فوتر در طراحی سایت

بهینه سازی سئو سایت با استفاده از فوتر مناسب

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در سئو سایت مورد توجه قرار می‌گیرد سایت مپ است. این فایل تمامی لینک‌ها و صفحات وب سایت را خود جای داده است. بنابراین به منظور بهبود شرایط سایت و راهنمایی صحیح کاربران لازم است در کنار استفاده از سایت مپ مناسب، شبکه لینک‌های فوتر سایت را با آرایشی مناسب ایجاد کرده باشید.

مکان درج داده‌های فنی و حقوقی سایت

مدیر یا صاحب سایت از طریق بخش فوتر می‌تواند توجه کاربران را به حق امتیاز سایت خود یا اطلاعات فنی مختلفی که در سایت وجود دارد معطوف نموده و به این ترتیب اعتماد مشتریان را جلب نماید.

افزایش اعتبار سایت

از آنجایی که گواهی و استانداردهای معتبر اخذ شده از جانب وب سایت، نماد اعتماد، لوگوی ثبت شده سایت و مهرهای امنیتی آن در بخش فوتر درج می‌شوند، کاربران با مشاهده هر یک از آن‌ها نسبت به مراجعه به سایت حس رضایت‌مندی بیشتری داشته و با توجه به اعتبار و جایگاه سایت امکان بازدید از سایت توسط آن‌‌ها بیشتر خواهد شد.

بهترین مکان برای قرار دادن نقشه سایت

از مهم‌ترین شاخصه‌های و اهمیت فوتر در طراحی  سایت این است که می‌توان بخش پایینی سایت را بهترین مکان برای قرارگیری نقشه سایت و لینک‌های دور از معرض دید در نظر گرفت. از طریق فوتر می‌توانید کاربران خود را به اقدام و عمل واداشته و پیشنهاد ثبت نام، خرید یا دیگر اهدافی که برای سایت متصور شده‌اید را ارائه نمایید. همچنین طراحی فوتر به شیوه درست و کاربرپسند می‌تواند برای راهنمایی کاربران به مهم‌ترین صفحات وب سایت کمک کننده باشد.

طراحی فوتر سایت

 

انواع طراحی فوتر در فضای وب سایت

طراحی فوتر سایت به سبک سنتی

در گذشته عقیده بر این بود که قرار گرفتن بخش فوتر در قسمت انتهایی سایت از میزان اهمیت و ویژگی‌های اساسی جایگاه آن می‌کاهد و کاربران توجه چندانی به آن نخواهند داشت. فوترهای سنتی از لینک‌های مهم و اطلاعاتی من باب حقوق مادی و معنوی وب سایت و قوانین کپی رایت تشکیل شده‌اند. اما با گذشت زمان فوترهای سنتی تغییراتی کاربردی یافته و به نقشه سایت‌های کوچکی تبدیل شده‌اند که استفاده درست از آن‌ها در بهبود محیط سایت، جلب نظر و اعتماد کاربران و بازدهی بیشتر فروش یا ارائه خدمات اعمال اثر می‌کند.

Mini sitemap

استفاده از قابلیت‌های نقشه سایت کوچک یا مینی سایت مپ برای طراحی فوتر در وب سایت‌های بزرگ و تجارت‌های کلان بسیار کمک کننده است. دسته‌ بندی و مرتب سازی لینک‌ها و اطلاعات ضروری سایت در بخش فوتر به کاربران کمک می‌کند به سمت داده‌هایی که در خلال مطالب سایت به آن دست نیافته‌اند هدایت شوند یا اطلاعاتی را که در منوی سایت و بخش‌های اصلی صفحه نیافته‌اند، در این بخش جست‌وجو نمایند. به منظور جلوگیری از شلوغ شدن طراحی سایت می‌توانید تعدادی از لینک‌های کلیدی را در بخش‌های بالایی و مابقی آن‌ها را در قسمت فوتر قرار دهید.

فوتر در طراحی سایت و نکاتی برای بهبود آن

به منظور صرفه‌جویی در وقت و انرژی کاربران و تسریع و سهولت روند یافتن لینک‌های مورد نظر بهتر است "نقشه سایت کوچک" به طور دسته‌ بندی شده شامل لینک‌های مهم باشد.
با هدف ایجاد طراحی چشم‌نوازتر در سایت و دقت در لمس لینک‌ها بهتر است در صورت زیاد بودن تعداد لینک‌ها آن‌ها را در فاصله‌ای مناسب از هم قرار دهید. این نوع طراحی خصوصا برای کاربرانی که صفحه نمایش دستگاه‌ها آن‌ها کوچک است (مانند کاربران موبایلی) از درجه اهمیت بالایی برخورد است.
از آنجایی که فوتر سهم زیادی در جلب اعتماد و توجه کاربران دارد لازم است در هنگام طراحی آن هم فاکتورهای کیفی و هم مولفه‌های ظاهری و بصری را مورد توجه قرار دهید.

اهمیت فوتر در طراحی سایت

مهم‌ترین نکات درباره نوع فوتر در طراحی سایت

آیکون‌های شبکه‌های اجتماعی که در آن فعالیت دارید را در بخش فوتر قرار دهید

کاربران زیادی ممکن است به دنبال لینک شبکه‌های اجتماعی شما باشند و لازم است علاوه بر قرار دادن لینک‌ها در قسمت فوتر به قرارگیری آیکون‌های شبکه‌های اجتماعی مختلفی که در آن‌ها فعالیت دارید نیز توجه کنید. به این وسیله میزان ارتباط و تعامل کاربران با شما بهبود خواهد یافت و بر تعداد دنبال کنندگان شما در سایر درگاه‌های ارتباط جمعی افزوده خواهد شد.

به سادگی طراحی فوتر توجه کنید

استفاده از جلوه‌های بصری در حد اعتدال لازم است اما نباید با طراحی‌های شلوغ کاربران را سردرگم کرده و توجه آن‌ها را به حواشی و مطالب کم اهمیت جلب کنید. چراکه بازدید کنندگان سایت نباید از داده‌ها و اطلاعات مهم سایت غافل شوند. بنابراین اندازه‌ها، نوع فونت، طیف رنگ‌ها و شیوه طرح مضامین باید ساده و عاری از پیچیدگی باشند تا بیشتر توجه کاربر به مسائل اصلی و اهداف اولویت بندی شده سایت معطوف شود.

به درج اطلاعات تماس و راه‌های ارتباطی خود در قسمت فوتر بپردازید

توجه داشه باشید که اصلی‌ترین اطلاعات تماس مانند تلفن، آدرس و ایمیل باید در بخش فوتر قرار داده شوند تا کاربران در صورت تمایل بتوانند به راحتی با شما ارتباط بگیرند. بنابراین باید به ساده‌ترین شکل ممکن به ایجاد پل‌های ارتباطی مناسب برای تعامل با مشتریان بپردازید.

لینک‌های اصلی و مهم سایت را در بخش فوتر قرار دهید

به منظور دسترسی راحت‌تر کاربران و یافتن مطالبی که در نظر دارند قرار دادن لینک‌های اساسی و کلیدی مانند "خدمات"، "مطالب"، "تماس با ما"و ... بسیار کمک کننده است. به این ترتیب می‌توانید کاربران خود را به شیوه‌ای کاربردی برای رسیدن به داده‌‌های مورد نظرشان هدایت کنید.

به ایجاد فواصل مناسب در طراحی توجه کنید

عناصری که در بخش فوتر قرار دارند، خطوط نوشتار و طرح‌های هندسی مختلف باید در حدفاصل معین از یکدیگر قرار گرفته و سبب بهم ریختگی یا ایجاد تشویش در طراحی فضای فوتر نشوند. طراحی قسمت‌های عمودی در فوتر و قرار دادن هر یک از مطالب در جایگاه خاص خود یکی از بهترین روش‌ها برای ایجاد نظم و ترتیب در این محیط است.

دکمه عضویت در سایت باید به شکل برجسته و واضح در فوتر قرار گیرد

از مهم‌ترین اهدافی که مدیران و طراحان سایت در نظر دارند جذب کاربران بیشتر و جلب نظر مشتریان است. به همین جهت با درج دکمه ثبت نام در سایت می‌توانید این هدف را محقق کرده و مجال را برای عضویت کاربران فراهم نمایید.

حقوق مادی و معنوی سایت و قوانین مربوط به کپی‌رایت را در بخش فوتر عنوان نمایید

در بخش پایینی فضای فوتر باید نام صاحب امتیاز سایت و سال اخذ این امتیاز را ذکر نمایید. علاوه بر این در بخش فوتر باید به صورت خوانا و مشخص رعایت حقوق مادی و معنوی سایت عنوان شده و منع کپی برداری از مضامین سایت را تذکر دهید.

مطالب مرتبط
کدنویسی ابری

کدنویسی ابری چیست؟ امکان استفاده از فضای اینترنت در هر جایگاه و هر نقطه وجود دارد. قابلیت انعطاف پذیری ویژه‌ای که از جانب اینترنت برای ما مهیا شده،…

0 نظر 1400-10-30
ایمیل مارکتینگ برای استارت آپ ها

همان طور که پیش تر گفتیم، ایمیل مارکتینگ یکی از راه ها و روش های مهم در بازاریابی آنلاین است که می توان از ان بهره برد. اما استفاده از این روش می…

0 نظر 1400-10-30
مشکلات بازاریابی ایمیلی

همان طور که پیش تر گفتیم، بازاریابی ایمیلی یکی از بهترین روش های بازاریابی آنلاین است که می توان از آن استفاده نمود. اما این روش می تواند با مشکلاتی…

0 نظر 1400-10-30
داستان گویی در بازاریابی ایمیلی

داستان گویی می تواند یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در بازاریابی آنلاین محسوب شود. اما اینکه چگونه می توان از این مزیت بهره برد، لازم است که با نحوه…

0 نظر 1400-10-30
تکنیک های ایمیل مارکتینگ 2022

ایمیل مارکتینگ همواره یکی از روش های بازاریابی ایمیلی بوده است. برای آنکه بتوانید در سال جدید میلادی، از این روش بهترین بهره را ببرید، از این تکنیک…

0 نظر 1400-10-29
ارسال دیدگاه
logo-samandehi