زرد نویسی چیست و چرا باید از نوشتن محتوای زرد بپرهیزیم؟

زردنویسی

زرد نویسی چیست؟ در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم زیرد نویسی و ویژگی‌های آن آشنا نماییم. در ادامه این مطلب به توضیحاتی درباره نشانه‌های محتواهای زرد خواهیم پرداخت و لزوم پرهیز از زرد نویسی را عنوان می‌نماییم.

آشنایی با محتواهای زرد و زردنویسی

محتواهای زرد آن دسته از محتواهایی هستند که به ضوابط مهم و قابل اعتنا که وجود آن‌ها در محتواهای رسانه‌ای ضروری است پایبند نیستند و با انواع مختلف نگارش تنها به منظور جلب توجه و نظر مخاطبان به رشته تحریر در می‌آیند. به عبارت دیگر محتواهای زرد فاقد سطح کیفی لازم برای جذب اعتماد و اطمینان مخاطبان هستند و انتشار آن‌ها برای این است که به شکل آنی و لحظه‌ای احساسات مختلف از قبیل ترس، اندوه، هیجان و شادی را به ذهن خواننده تزریق نمایند و به این شیوه جلب توجه کنند. به طور کلی محتواهای زرد را نمی‌توان مستند و قابل اتکا دانست چراکه از جانب منبع موثقی منتشر نمی‌شوند و محوریت آن‌ها اکثرا حواشی و شایعاتی هستند که گوینده مشخصی نداشته و به منظور تحریک اذهان عمومی برای ایجاد واکنش‌های هیجانی خاص ساخته و پرداخته شده‌اند.

محتوای زرد

 

محتواهای زرد چگونه تشخیص داده می‌شوند؟

این محتواها فاقد شفافیت و هستند و با ادبیاتی مبهم به نگارش می‌رسند

تیترها و مضامینی که به شکل شفاف به بیان موضوع نمی‌پردازند و با ابهام و ایهام بیان می‌شوند ذهن مخاطب را به دام می‌اندازند تا برای اطلاع از اصل ماجرا به خواندن تمام مطالب ترغیب شود و به این طریق بتواند از اتفاق یا خبری که ارائه شده است به طور کامل سر در بیاورد. همچنین شیوه ارائه مبهم مطالب مسئولیت منتشرکننده را کم می‌کند چراکه موضوع را با صراحت به مخاطبان عرضه نمی کند و مفاهیم منتشر شده از جانب این درگاه می‌توانند دارای استنباط‌های چندگانه باشند.

محتواهای زرد حاوی شایعات و خبرهای دروغین هستند

چنین محتواهایی معمولا مبتنی بر دروغ‌ها و شایعاتی هستند که قرار است تنها برای مدت زمانی مشخص ذهن مخاطب را درگیر کرده و شنوندگان را در هاله‌ای از تردید نگه دارد و سپس با انجام تحقیقات، اطلاعات ناشی از کذب این محتواها ثابت می‌شوند و بی پایه بودن این اخبار مشخص خواهد شد.

چنین محتواهایی دارای تیترهای عجیب و جالب توجه هستند

برای جلب نظر و توجه بازدیدکنندگان و ترغیب آن‌ها برای ورود به سایت یا کلیلک بر روی لینک، استفاده از عناوین جذاب ضروری تلقی می‌شود. این نیز از ترفندهای دیگر به دام انداختن مخاطبان است تا وارد فضایی در سایت شوند که محتوای موجود در آن شاید حتی تناسب و ارتباطی نیز با عنوانی که برای خواندن ادامه مطالب مربوط به آن وارد سایت شده‌اند نداشته باشد. به همین جهت است که از کاربرد تیترهای جنجالی و عجیب در جهت برانگیختن احساسات عوام و گرایش آن‌ها به مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر من باب این مفاهیم بهره گرفته می‌شود.

محتواهای زرد از جانب منابع موثق و قابل استناد منتشر نمی‌شوند

بدیهی است که محتواهای زرد متکی به هیچ خبرگذاری یا منبعی مطمئن و قابل اتکا نیست. سایت‌ها و خبرگذاری‌هایی که با این تکنیک‌ها به نشر اکاذیب پرداخته و شایعه پراکنی می‌کنند معمولا توجه زیادی به حواشی و شایعاتی دارند که در میان مردم خبرساز شده و از همین موارد برای ساخت عناوین جدید استفاده کرده و آن را در فضای مجازی وایرال می‌کنند. چنین رسانه‌هایی معمولا در پایان خبرها و اطلاع‌رسانی های خود نام منبع را ذکر نمی‌کنند و هدف‌های ترسیم شده این تولیدکنندگان بر محور جلب توجه مخاطبان در بازه زمانی مشخص قرار دارد.

محتواهای زرد با هدف غلبه بر احساسات عمومی به تولید می‌رسند

برای بیشتر دیده شدن و جلب توجه خوانندگان استفاده از کمین‌های احساسی و هیجانی بهترین گزینه است. خبرگذاری‌های زرد بر پایه انتشار مطالب جنجالی و تامل‌برانگیز سعی دارند احساسات و هیجانات مخاطبان را درگیر کنند و به این واسطه از تله‌های کاربردی برای به دام انداختن مخاطبان استفاده کنند.

تفاوت محتوای زرد و تیتر زرد چیست؟

محتواهای زرد از اساس و بنیان دارای مفاهیم غیر مستند و حواشی بحث‌برانگیز هستند اما تیترهای زرد بخشی از یک محتوا هستند که می‌توانند نظر مخاطبان را به خواندن مطالب قابل استناد و اصولی دعوت کنند. به طور کلی مبنای استفاده از محتوای زرد سودجویی بیشتر بوده و به این منظور ارائه می‌شوند که احساسات خوانندگان را درگیر کنند و در این بازار داغ به اهداف خود برسند در حالی که تولیدکنندگان محتوا ممکن است با ارائه تیترهای زرد برای جلب نظر مخاطب میان‌بر بزنند و از این ترفند برای تسریع در رسیدن به هدف استفاده کنند اما مقصود آن‌ها ارائه مضامین و مفاهیم کاربردی و اصیل از جانب منابع مورد اعتماد باشد.

زردنویسی چیست

 

محتواهای زرد و رسانه‌های ارتباط جمعی

از آنجایی که پیشرفت تکنولوژی و افزایش استقبال عمومی برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی هر روز با افزایش مواجه است و مطبوعاتی چون روزنامه و مجله کمتر از قبل به عنوان منبع خبررسانی مورد استفاده قرار می‌گیرند میزان رقابت سایت ها و خبرگذاری‌هایی که در فضای مجازی به انتشار اخبار و مطالب می‌پردازند نیز افزایش یافته است. به همین جهت است که بسیاری از این سایت‌ها و درگاه‌های خبری با انتشار اخبار و محتواهای زرد قصد دارند جایگاه خود را در میان دیگر سایت‌ها ارتقا دهند و به جلب مشتری بپردازند.
کسانی که در حیطه خبررسانی و ارائه محتوا در فضای مجازی مشغول فعالیت هستند از طریق انتشار مطالب و محتواهای مختلف به کسب درآمد می‌پردازند و همین موضوع باعث شده است که این افراد برای تولید مطالب با کیفیت بالا به دستاویزهای مختلف متوسل شوند و راه پیشرفت را هموار نمایند. اما در این میان سایت‌هایی نیز هستند که انتشار اکاذیب و زردنویسی را راه چاره‌ای برای سودجویی بیشتر می‌دانند و البته همواره مخاطبان خود را نیز دارند. به طور کلی نمی‌توان فضای رسانه را عاری از مفاهیم زرد و غیر موثق دانست و این محتواها همواره در این فضاها انتشار می‌یابند اما بهتر است برای ایجاد هرگونه خبر یا مطلب، اصل و اساسی مناسب و درخور را در نظر بگیریم و مطالبی را عرضه کنیم که بار محتوایی بالا داشته و سبب سوء استفاده از اعتماد و حسن نیت مخاطبان نشود.

دلیل پرهیز از تولید محتوای زرد و زرد نویسی چیست؟

مسلما مخاطبان فرهیخته و حرفه‌ای در فضای رسانه به دنبال استفاده از محتواهایی هستند که مستند و قابل اتکا باشند و مطالب زرد و بی‌اساس را دنبال نمی‌کنند، لذا چنانچه قصد دارید گروهی از مخاطبین را که ارزش محتوا را ارج می‌نهند و در پی کسب اطلاع از مفاهیم اصیل و موثق هستند به سمت رسانه خود جذب کنید بهتر است از نوشتن محتواهای زرد بپرهیزید و استراتژی محتوا را از این وادی جدا کنید.

 

مطالب مرتبط
لینک شکسته چیست

لینک شکسته چیست؟ تاثیر لینک شکسته بر سئو چگونه است؟ لینک‌ های شکسته لینک ‌هایی هستند که باز نمی‌ شوند یا به اصطلاح شکسته و خراب هستند. هنگام لینک…

0 نظر 1400-12-27
تکنیک های نوشتن محتوای رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی چه تاثیری بر مخاطب شما در دیجیتال مارکتینگ می‌گذارد؟ تولید محتوای رپورتاژ آگهی چگونه است؟ قطعا با آگهی‌ ها و تبلیغات مختلفی برخورد کرده‌…

0 نظر 1400-12-25
ترفندهای ساخت ایمیل فروش

نحوه نوشتن ایمیل فروش چگونه است؟ بازاریابی ایمیلی همچنان از جذابیت و کارایی بسیار بالایی برخوردار است و سطح اثرگذاری آن را می‌توان بسیار بیشتر از…

0 نظر 1400-12-24
حذف سایت از گوگل وب مستر

حذف سایت از گوگل وب مستر چگونه انجام می شود؟ تغییراتی که در سایت خود ایجاد می ‌کنید، می‌ تواند شامل تغییر در محتوای موجود در صفحات و شیوه آدرس دهی آن…

0 نظر 1400-12-23
dwell time چیست

به طور کلی مولفه‌ های زیادی وجود دارند که بر نتایج گوگل و سایر موتورهای جستجوگر در فضای وب اثرگذار هستند. اما برای آگاهی از نوع کارکرد فاکتورهای یاد…

0 نظر 1400-12-22
ارسال دیدگاه
logo-samandehi