سئو منفی چیست و راه های مقابله با سئو منفی کدامند؟

سئو منفی چیست؟

صنعت سئو در دو سال گذشته تحول بزرگی را تجربه کرده است. در نتیجه، بسیاری از بازاریابان آنلاین به طور چشمگیری استراتژی های خود را تغییر داده اند. کسب رتبه بالا در گوگل برای کلمات کلیدی رقابتی به آسانی سه سال پیش نیست و امروز تلاش های مستمر بیشتری را می طلبد. از آنجایی که اجرای سئو کلاه سیاه سخت ‌تر و سخت‌ تر می ‌شود، و کمتر و کمتر احتمال دارد که به نتایج برسد، نوع جدیدی از سئو به نام «سئو منفی» ظهور کرده است. در این مطلب ما قصد داریم شما را با مفهوم سئو منفی آشنا نماییم تا بتوانید کسب و کار خود را در برابر آن محافظت نمایید.

سئو منفی چیست؟

سئو منفی به تمرین استفاده از کلاه سیاه و تکنیک های غیراخلاقی برای تاثیر سو گذاشتن بر رتبه رقبا در موتورهای جستجو اشاره دارد. حملات منفی سئو می تواند به اشکال مختلفی باشد که در زیر به برخی از آن ها اشاره کرده ایم:

  • هک کردن وب سایت شما
  • ایجاد صدها یا هزاران پیوند هرزنامه به وب سایت شما
  • کپی کردن محتوای شما و توزیع آن در سراسر اینترنت
  • لینک دهی به وب سایت با استفاده از کلمات اسپم و اسپویل
  • ایجاد پروفایل های اجتماعی جعلی و از بین بردن شهرت آنلاین شما
  • حذف بهترین بک لینک هایی که وب سایت شما دارد
سئو منفی

آیا سئو منفی یک تهدید واقعی محسوب می شود؟

بله، در این شکی نیست. سئو منفی واقعی است و بسیاری از وب سایت ها مجبور به مقابله با این مشکل شده اند. اما خوب است بدانید که پیشگیری از آن بسیار ساده تر از رفع آن خواهد بود. شاید برایتان جالب باشد بدانید که هزینه انجام سئو منفی بسیار ارزان است و هزاران نفر هستند که قادر به انجام این کار هستند.
گوگل ابزار Disavow را برای کمک به مدیران وب ‌سایت ها برای مقابله با این مشکل منتشر کرده است، اما این ابزار باید با احتیاط و تنها به عنوان آخرین راه حل استفاده شود.

چگونه از حملات سئو منفی جلوگیری کنیم؟


1. Google Webmaster Tools Email Alerts را تنظیم کنید

گوگل می‌ تواند هشدارهای ایمیلی را برای شما ارسال کند. پس با فعال کردن Google Webmaster Tools Email Alerts، شما می توانید در صورت بروز مشکلات زیر، ایمیل هشدار را دریافت نمایید:

  •      وب سایت شما توسط بدافزار مورد حمله قرار گرفته است
  •      صفحات شما ایندکس نمی شوند
  •      وب سایت مشکل اتصال به سرور دارد
  •     وب سایت شما جریمه دستی از گوگل دریافت می کند

لیست بک لینک های وب سایت را پیگیری کنید

این مهم ترین اقدامی است که باید برای جلوگیری از لینک هرزنامه ها انجام دهید. اغلب، در سئو منفی، این دسته از افراد لینک های باکیفیت پایین یا ریدایرکت ها را برای وب سایت شما می سازند. بسیار مهم است که از این موارد به سرعت آگاه شوید تا بتوانید جلوی انجام این کار را بگیرید.
می‌ توانید از ابزارهایی مانند Ahrefs یا Open Site Explorer هر از چندگاهی استفاده کنید تا بررسی نمایید چه کسانی در حال ساخت بک لینک به وب سایت شما هستند. یکی دیگر از بهترین و اسان ترین ابزارهایی که می توانید از آن برای انجام این کار استفاده نمایید، MonitorBacklinks.com است.

راه های مقابله با سئو منفی

 

از بهترین بک لینک های خود محافظت کنید

اغلب، اسپمرها سعی می کنند بهترین بک لینک های شما را حذف کنند. آن‌ ها معمولا با استفاده از نام شما با مالک وب ‌سایت بک لینک دهنده تماس می ‌گیرند و از مدیر وب‌ سایت درخواست می‌ کنند که بک لینک شما را حذف کند.

برای جلوگیری از این اتفاق می توانید دو کار را انجام دهید:

     هنگامی که با مدیران وب سایت ارتباط برقرار می کنید، به جای استفاده از جیمیل یا یاهو، همیشه از آدرس ایمیل دامنه خود استفاده کنید. به این ترتیب، شما ثابت خواهید کرد که مدیر وب سایت هستید. درواقع بهتر است ایمیلی که با آن تماس برقرار می کنید، به شکل زیر باشد:
yourname@yourdomain.com
     بهترین بک لینک های خود را پیگیری کنید. برای این کار، می توانید از ابزارهای بررسی بک لینک ها استفاده نمایید تا بتوانید از وضعیت بک لینک های وب سایت خود باخبر شوید.

وب سایت خود را در برابر بدافزارها و هکرها ایمن کنید

امنیت سایت بسیار مهم است. هیچ مدیر سایتی دوست ندارد که درون وب سایتش هرزنامه ای وجود داشته باشد. چندین روش وجود دارد که شما می توانید از آن ها برای ایمن سازی وب سایت خود استفاده نمایید:

  • اگر از وردپرس استفاده می ‌کنید، افزونه Google Authenticator را نصب کرده و یک رمز عبور تأیید ۲ مرحله ‌ای ایجاد کنید. هر بار که وارد وب ‌سایت وردپرس خود می ‌شوید، باید کدی را که توسط Google Authenticator در تلفن همراه خود تولید می‌ شود، را درون کادر مربوط به این افزونه اضافه نمایید. (البته باید این نرم افزار را روی گوشی موبایل خود نیز نصب کنید.)
  • یک رمز عبور قوی با اعداد و کاراکترهای خاص ایجاد کنید.
  • به طور منظم از فایل ها و پایگاه داده خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.
  • اگر وب سایت شما به کاربران امکان آپلود فایل ها را می دهد، با شرکت میزبان خود صحبت کنید و از آن ها بپرسید که چگونه می توانید آنتی ویروسی را برای جلوگیری از نفوذ بدافزار نصب نمایید.

محتوای تکراری را بررسی کنید

یکی از رایج ‌ترین تکنیک ‌هایی که اسپمرها در سئو منفی از آن استفاده می‌ کنند، تکرار و کپی محتوا است. آن ها محتوای وب سایت شما را کپی می کنند و آن را در هر کجا که می توانند منتشر می نمایند. اگر بیشتر محتوای شما تکراری باشد، احتمال جریمه شدن وب سایت شما و از دست دادن رتبه وجود دارد.
برای جلوگیری از این روش سئو منفی، می توانید از ابزار Copyscape.com استفاده نمایید. به این ترتیب می توانید ببینید که آیا وب محتوای شما در سایر سایت ها کپی و منتشر می شود یا خیر. شما به کمک این ابزار می توانید به سادگی متن مقاله ای را که می خواهید مورد بررسی قرار دهید، در این ابزار کپی می کنید و سپس مشاهده خواهید کرد که آیا محتوای وب سایت در جای دیگری منتشر می شود یا خیر!

سخن پایانی

همان طور که خواندید، سئو منفی نیز می تواند همانند سئو کلاه سیاه بر وب سایت اثرات سو گذارد. با استفاده از این روش های جلوگیری از سئو منفی، وب سایت خود را در برابر این آسیب ها محافظت نمایید تا زحمات شما برباد نرود.

 

مطالب مرتبط
لینک شکسته چیست

لینک شکسته چیست؟ تاثیر لینک شکسته بر سئو چگونه است؟ لینک‌ های شکسته لینک ‌هایی هستند که باز نمی‌ شوند یا به اصطلاح شکسته و خراب هستند. هنگام لینک…

0 نظر 1400-12-27
تکنیک های نوشتن محتوای رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی چه تاثیری بر مخاطب شما در دیجیتال مارکتینگ می‌گذارد؟ تولید محتوای رپورتاژ آگهی چگونه است؟ قطعا با آگهی‌ ها و تبلیغات مختلفی برخورد کرده‌…

0 نظر 1400-12-25
ترفندهای ساخت ایمیل فروش

نحوه نوشتن ایمیل فروش چگونه است؟ بازاریابی ایمیلی همچنان از جذابیت و کارایی بسیار بالایی برخوردار است و سطح اثرگذاری آن را می‌توان بسیار بیشتر از…

0 نظر 1400-12-24
حذف سایت از گوگل وب مستر

حذف سایت از گوگل وب مستر چگونه انجام می شود؟ تغییراتی که در سایت خود ایجاد می ‌کنید، می‌ تواند شامل تغییر در محتوای موجود در صفحات و شیوه آدرس دهی آن…

0 نظر 1400-12-23
dwell time چیست

به طور کلی مولفه‌ های زیادی وجود دارند که بر نتایج گوگل و سایر موتورهای جستجوگر در فضای وب اثرگذار هستند. اما برای آگاهی از نوع کارکرد فاکتورهای یاد…

0 نظر 1400-12-22
ارسال دیدگاه
logo-samandehi