منابع ترافیک وب سایت ؛ تفاوت ترافیک مستقیم و ترافیک ارگانیک چیست؟

تفاوت ترافیک مستقیم و ترافیک ارگانیک

برای مدت طولانی، بازاریابان دیجیتال ویژگی های ترافیک مستقیم و ارگانیک را خلاصه می کردند. برای اکثر افراد این دو مفهوم به این صورت تعریف شده که ترافیک ارگانیک شامل بازدیدهایی از موتورهای جستجو می شود، در حالی که ترافیک مستقیم بازدید افرادی را شامل می شود که به طور مستقیم آدرس URL وب سایتی را در صفحه مرورگر خود وارد می کنند. این توضیح در خصوص ترافیک مستقیم و جست و جوی ارگانیک بسیار ساده است. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر با این دو مفهوم و تفاوت ترافیک مستقیم و ترافیک ارگانیک آشنا شوید.

آشنایی با منابع ترافیک وب سایت

فراتر از ترافیک ارگانیک و مستقیم، شما باید تفاوت بین همه منابع ترافیک خود و نحوه طبقه بندی آن ها را درک کنید. اکثر پلتفرم های تجزیه و تحلیل وب، مانند گوگل آنالیتیکس، از الگوریتم و نمودار جریان بر اساس وب سایت های ارجاع دهنده یا پارامترهای URL استفاده می کنند که منبع ترافیک را تعیین می کند. در ادامه این منابع را تفکیک کرده و توضیح مختصری را ارائه می دهیم:

  •     مستقیم: هر ترافیکی که مرجع یا منبع آن ناشناخته است
  •     ایمیل: ترافیک از طریق ایمیل مارکتینگ که به درستی با یک پارامتر ایمیل برچسب گذاری شده است
  •     ارگانیک: ترافیک حاصل از نتایج موتورهای جستجو
  •     جستجوی پولی: ترافیک از نتایج موتورهای جستجو که نتیجه تبلیغات پولی از طریق Google AdWords یا پلتفرم جستجوی پولی دیگر باشد
  •     ارجاع: آن ترافیکی است که کاربر شما را از طریق سایتی غیر از موتور جستجوی اصلی پیدا کند
  •     اجتماعی: ترافیک از یک شبکه اجتماعی مانند فیس بوک، لینکدین، توییتر یا اینستاگرام
  •     سایر: اگر ترافیک با منبع دیگری مطابقت نداشته باشد یا از طریق پارامتر URL به عنوان "سایر" برچسب گذاری شده باشد، در ترافیک "سایر" لیست خواهد شد.

اکنون با این منابع کلی ترافیک آشنا شده ایم. پس نوبت به آن می رسد که به بررسی جزئیات مربوط به ترافیک مستقیم و ترافیک ارگانیک بپردازیم.

ترافیک مستقیم

 

ترافیک مستقیم

ترافیک مستقیم به بازدیدهایی گفته می شود که هیچ منبع ارجاعی ندارند. هنگامی که یک بازدیدکننده، روی پیوندی که از یک وب سایت به وب سایت دیگر داده شده کلیک می کند، ترافیکی شکل می گیرد که سایت مبدا تحت عنوان ارجاع دهنده در نظر گرفته می شود.
این سایت‌ها می ‌توانند موتورهای جستجو، رسانه ‌های اجتماعی، وبلاگ‌ ها یا وب ‌سایت ‌های دیگری باشند که به وب ‌سایت ‌های دیگر پیوند می دهند. ترافیک مستقیم تمام آن بازدیدهایی است که ارجاع دهنده ای در آن وجود نداشته باشد.
به طور کلی، ما این ترافیک را به بازدیدکنندگانی نسبت می دهیم که به صورت دستی URL وب سایت را وارد می کنند. با این حال، امروز داستان پشت ترافیک مستقیم کمی پیچیده ‌تر است و به نظر می ‌رسد تعداد بازدید از ترافیک مستقیم برای بسیاری از وب ‌سایت‌ ها، به ‌ویژه سایت‌ هایی با ترافیک ارگانیک رو به رشد در حال افزایش است.

چرا سایت های زیادی شاهد افزایش رشد ترافیک مستقیم هستند و درباره آن باید چه کرد؟

دلایل مختلفی برای بیشتر شدن ترافیک مستقیم سایت وجود دارد:

  • کارمندان داخلی: کارمندان معمولا از سایت شرکت بازدید می کنند و IP آن ها در تجزیه و تحلیل وب فیلتر نمی شود. برای آنکه بتوانید نتیجه بهتری را به دست آورید، می توانید تمامی IPهای کارکنان شرکت را در تجزیه و تحلیل وب سایت فیلتر کنید.
  • مشتریان: آیا مشتریان وارد پورتال مشتری در سایت می شوند؟ این می تواند یکی از عوامل ایجاد ترافیک مستقیم باشد. پس می تواند بی ارتباط با آنچه که مد نظر دارید، باشد.
  • ترافیک مستقیم واقعی: این ها افرادی هستند که URL شما را در مرورگر خود وارد می کنند یا شما را از طریق بوکمارک ها پیدا می کنند. در این خصوص واقعیتی وجود دارد و آن این است که برخی از کاربران واقعا برند شما را می شناسند.
  • ایمیل‌ های خاص برای مشتریان ویژه: معمولا کلیک‌ های ایمیل از Outlook یا Thunderbird تحت عنوان ترافیک های ارجاع دهنده شناسایی نمی شوند. به همین دلیل ترافیک و کلیک هایی که از طریق این موارد دریافت می شوند، با عنوان ترافیک مستقیم شناسایی می گردند.
  • کلیک از طریق برنامه‌ های موبایل یا نرم ‌افزارهای دسکتاپ: نرم افزارهایی مانند اسکایپ اغلب اطلاعات ارجاع ‌دهنده را ارسال نمی‌ کنند و در نتیجه باعث ترافیک مستقیم می‌ شوند.
  • ترافیک از پروتکل امن (https) سایت به سایت های غیر ایمن (http): از زمانی که گوگل بر اهمیت داشتن یک سایت امن تاکید کرد، وب سایت های بیشتری به پروتکل های ایمن روی آوردند. اما به طور کلی، ترافیک از سایت های ایمن به سایت های غیر ایمن، ترافیک های مستقیم شناسایی می شوند چرا که اطلاعات ارجاع دهنده منتقل نخواهد شد.
ترافیک ارگانیک

 

ترافیک ارگانیک

ترافیک ارگانیک اصلی ترین کانالی است که می توان برای افزایش بازدیدهای یک وب سایت استفاده کرد. این ترافیک به عنوان بازدیدکنندگانی که از یک موتور جستجو مانند گوگل یا بینگ می آیند، تعریف می شود.
این ترافیک شامل بازدیدهای حاصل از تبلیغات پولی نمی شوند، اما این بدان معنا نیست که ترافیک ارگانیک تحت تاثیر جستجوی پولی یا تبلیغات گوگل، چه مثبت یا چه منفی، قرار نمی گیرد.
به طور کلی، کاربران به موتورهای جستجو اعتماد دارند و عباراتی مانند "ads" در کنار آدرس یک سایت، می تواند به آن اعتبار بخشد. به این دلیل کمپین های تبلیغات پولی می تواند به بازدید و ترافیک سایت کمک شایانی کند.

همانطور که گفته شد، اکنون می دانیم که ترافیک ارگانیک به طور کلی تحت تاثیر تغییرات رتبه در صفحه نتایج جست و جو است و به این ترتیب می توان آن را پراهمیت ترین منبع برای دریافت ترافیک دانست.
اما خوب است بدانید که ترافیک های ارگانیک، مانند ترافیک مستقیم نیز می توانند در تجزیه و تحلیل دارای نقاط خاکستری باشند؛ یعنی اطلاعات کاملا دقیق برای تحلیل وضعیت در اختیار ما قرار نگیرد. اما به طور کلی ترافیک ارگانیک توسط به کارگیری اصول سئو هدایت می شود.
هرچه رتبه بهتری برای کلمات کلیدی رقابتی داشته باشید، ترافیک ارگانیک بیشتری به سمت وب سایت خود هدایت می کنید. وب سایت هایی که به طور مداوم محتوای بهینه سازی شده برای جستجو ایجاد می کنند، شاهد افزایش پیوسته در ترافیک جستجوی ارگانیک و بهبود موقعیت در نتایج جست و جو خواهند بود. پس مهم است که به کلمات کلیدی و نتایج آن ها در گوگل همواره دقت کنید و فرصت های جدید را شناسایی نمایید.

سخن پایانی

اکنون با تفاوت ترافیک مستقیم و ترافیک ارگانیک آشنا شده اید. برای هر وب سایتی لازم است که روی ترافیک ارگانیک تمرکز ویژه ای داشته باشد، چرا که به کمک این ترافیک است که شما می توانید مستقیما به کاربران هدف خود دسترسی پیدا کنید. پس لازم است که در این راه از یک مشاور حرفه ای سئو کمک بگیرید تا بهترین کلمات کلیدی و استراتژی راه برای وب سایت شما چیده شود.

مطالب مرتبط
لینک شکسته چیست

لینک شکسته چیست؟ تاثیر لینک شکسته بر سئو چگونه است؟ لینک‌ های شکسته لینک ‌هایی هستند که باز نمی‌ شوند یا به اصطلاح شکسته و خراب هستند. هنگام لینک…

0 نظر 1400-12-27
تکنیک های نوشتن محتوای رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی چه تاثیری بر مخاطب شما در دیجیتال مارکتینگ می‌گذارد؟ تولید محتوای رپورتاژ آگهی چگونه است؟ قطعا با آگهی‌ ها و تبلیغات مختلفی برخورد کرده‌…

0 نظر 1400-12-25
ترفندهای ساخت ایمیل فروش

نحوه نوشتن ایمیل فروش چگونه است؟ بازاریابی ایمیلی همچنان از جذابیت و کارایی بسیار بالایی برخوردار است و سطح اثرگذاری آن را می‌توان بسیار بیشتر از…

0 نظر 1400-12-24
حذف سایت از گوگل وب مستر

حذف سایت از گوگل وب مستر چگونه انجام می شود؟ تغییراتی که در سایت خود ایجاد می ‌کنید، می‌ تواند شامل تغییر در محتوای موجود در صفحات و شیوه آدرس دهی آن…

0 نظر 1400-12-23
dwell time چیست

به طور کلی مولفه‌ های زیادی وجود دارند که بر نتایج گوگل و سایر موتورهای جستجوگر در فضای وب اثرگذار هستند. اما برای آگاهی از نوع کارکرد فاکتورهای یاد…

0 نظر 1400-12-22
ارسال دیدگاه
logo-samandehi