نقش تبلیغات گوگل در سئو سایت چیست؟ مطابق اظهارات گوگل تبلیغات تاثیر خاصی بر روی سئو سایت ندارد. این درحالی است که بسیاری از متخصصان سئو اقرار دارند برپایی کمپین های تبلیغاتی در گوگل ادز سبب به وجود آمدن تحولات قابل توجهی در زمینه سئو سایت آنها شده است. مقصود از شکل گیری این تحولات دستیابی به بازدید های بالا نیست اما چنانچه سایتی با مطالب مفید و قابل استناد در فضای گوگل به انجام تبلیغات بپردازد، مرورگر صفحات به بررسی و ارزیابی دقیقتر مضامین موجود در سایت خواهد پرداخت و به این ترتیب ضریب شانس برای کسب جایگاه بهتر در نخستین صفحات نتایج جستجو به مقداری افزایش مییابد. به بیان دیگر میتوان ادعا داشت که تبلیغات به صورت غیر مستقیم بر روی سئو وب سایت اثر دارد. اگر قصد دارید از تبلیغات برای بهره مندی هر چه بیشتر تاثیرات مثبت سئو بهره بگیرید، نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:
نقش تبلیغات گوگل در سئو سایت
تبلیغات گوگل و SEO اجزای اصلی بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) بوده و از ارزشمندترین ابزارهای شما هنگام اجرای کمپین های بازاریابی دیجیتال محسوب می شوند. آنها تفاوت ها و شباهت هایی دارند و بسته به اهداف تجاری و بازاریابی خود باید آنها را با هم یا جداگانه استفاده کنید.
برخی افراد بر این باور هستند وقتی ترافیک وب سایت را از سئو دریافت می کنید، دیگر نیازی به استفاده از AdWords ندارید، اما این یک رویکرد اشتباه است. حتی اگر رتبه بندی خوبی در صفحه نتایج گوگل داشته باشید، باز هم میتوانید از Adwords استفاده کنید و با همان کلمات کلیدی که ترافیک سئو دریافت می کنید، در معرض دید بیشتری قرار بگیرید. تاثیر تبلیغات گوگل بر سئو این است که با کلمات کلیدی مد نظرتان بیشتر دیده خواهید شد.
چگونه از تبلیغات گوگل در سئو بهره مند شویم؟
برای آنکه بتوانید از تاثیر و نقش تبلیغات گوگل در سئو بهره مند شوید، می توانید از موارد زیر کمک بگیرید:
جامعه مخاطبین هدف خود را بشناسید
اطلاعاتی مانند سن مخاطبان، جنسیت آن ها، موقعیت مکانی که در آن قرار دارند، نوع موتور جست و جویی که از آن استفاده می کنند و ... جزء اصلی ترین و کاربردی ترین داده هایی است که برای تعامل بیشتر و بهتر با مخاطبان خود باید در اختیار داشته باشید. به همین جهت علاوه بر استفاده از ساختاربندی های مناسب و توجه به طراحی ظاهری مناسب برای سایت باید به تبلیغات، بهبود تولید محتوا و استفاده از فاکتورهای ضروری گوگل نیز توجه نمایید. لازم به ذکر است که با بررسی دقیق می توانید تعدد کاربران موبایلی نسبت به سایر مخاطبان را به سادگی تشخیص دهید، لذا لازم است تدابیر ویژهای را برای استفاده آسان از سایت توسط این دسته از مخاطبین بیندیشید.
میزان اشتراک گذاری را بالا ببرید
به منظور رشد و ارتقای سطح کیفی سئو سایت خود لازم است تولید محتوای ارزشمند و کاربر پسند را در صدر فهرست اقدامات خود قرار داده و به آن توجه ویژه ای داشته باشید. این موضوع بخصوص در کانال های ارتباط جمعی بزرگ و پرمخاطبی چون فیسبوک و توییتر از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
چنانچه مضامین و محتوای موجود در سایت شما دارای استانداردهای لازم بوده و به واسطه برخورداری از مولفههای مفید قادر به جلب توجه مخاطبان باشد، کاربران سایت صفحات وب سایت شما را بیشتر به اشتراک گذاشته و سطح بازدید از محتواهای تولید شده توسط شما افزایش خواهد یافت. به این ترتیب محتوای خوب بستر مناسب برای انجام تبلیغاتی کارآمد را مهیا کرده و میتواند سطح استقبال از تبلیغات و پیگیری این محتواها را بالا ببرد.
برای اینکه بتوانید کار مخاطبان خود برای به اشتراک گذاشتن مفاهیم را تسهیل کنید میتوانید با طراحی دکمه ها و آیکن هایی در بالا و پایین یا حاشیههای صفحه آنها را برای به اشتراک گذاشتن محتواها ترغیب کنید. مجاب کردن مخاطبان به انجام اقدام و عمل باعث می شود سطح بازدید از سایت شما افزایش یافته و به بهینهسازی سئو سایت کمک بیشتری شود.
توجه به ساخت برند
برند سازی تاثیرات بالقوه ای در بهبود سئو سایت داشته و در ردهبندیهای گوگل، سایت شما را به جایگاه مناسبی خواهد رساند. تصور کنید شما درباره مضمون خاصی به انتشار مقاله و بارگذاری محتواهای جامع و کاربردی متنی، تصویری، ویدئویی و صوتی پرداختهاید و سایت شما اولین جایگاه را در صفحه نتایج دارد. زمانی که کاربری برای آموزش و فراگیری این مفاهیم وارد فضای سایت شما میشود با حجم مناسبی از اطلاعات کارآمد و پربازده روبرو خواهد شد.
انتشار این محتواهای کاربر پسند باعث میشود نام سایت شما یا نشان آن در ذهن مخاطب ثبت شود. به این ترتیب زمانی که این کاربر برای جستجوی مضمون دیگری در این حیطه به گوگل مراجعه کند چنانچه حتی سایت شما در رتبه سوم یا چهارم از صفحه نتایج گوگل قرار داشته و در ابتدای فهرست سایتهای نمایش داده شده نمودار نشود باز هم تجربه موفق بازدید قبلی از سایت شما باعث میشود کاربر به جای ورود به سایتهایی که در ابتدای لیست قرار داشته و رتبه بهتری کسب کرده اند به سراغ سایت شما آمده و مجددا نسبت به استفاده از مفاهیم این سایت استقبال نشان دهد.
چنانچه این عملکرد توسط سایر کاربران نیز انجام شود تاثیر برند سازی را برروی سئو سایت و بهینه سازی شرایط وب سایت خود مشاهده خواهید کرد.
در گذشته استفاده از ابزارهای کاربردی برای اطلاع از تعداد آن دسته از کلمات کلیدی که در نظر داشتید، امکان پذیر و قابل دسترسی بود؛ اما در حال حاضر استفاده از قابلیت های این ابزارها چندان کمک کننده نیست و نمیتواند داده های آماری دقیقی از تعداد کلیدواژهها در اختیار متخصصان قرار دهد. تبلیغات گوگل در این زمان به کمک وبمستران آمده و تکنیکهایی کاربردی برای اطلاع از آمارهای دقیق را در اختیار آنها قرار میدهد.
تبلیغات باعث می شود بتوانید کلمات مهمی را که سئو کردن آنها به شرایط سایت کمک میکند پیدا کنید. همچنین اعمال تغییرات در روند تبلیغات گوگل سبب می شود به داده های مفیدتری دسترسی پیدا کنید. به عنوان مثال میتوانید بفهمید در میان گروهی از کلمات هم معنی نرخ تبدیل کدام یک نسبت به سایر لغات بیشتر است. نتیجتا می توان گفت که تبلیغات گوگل در کاهش خطاها و کمک به پیمودن سریعتر مسیر برای رسیدن به مقصد کمک کننده است.
سخن پایانی
اکنون می دانید که نقش تبلیغات گوگل بر سئو چگونه است. درواقع سئو و تبلیغات گوگل را می توانیم مکمل یکدیگر بنامیم که می توانند کامل کننده کمپین های بازاریابی باشند. چنانچه قصد داریم یک کمپین موفق داشته باشید، از مزایای هر دو استفاده نمایید.