مهم ترین قواعد ریدایرکت سایت که باید بدانید

قواعد ریدایرکت کردن سایت

انتقال آدرس یا ریدایرکت فرایندی است که طی آن آدرس اینترنتی (URL) مورد نظر به آدرس اینترنتی دیگری انتقال داده می‌شود. مثلا زمانی که شماره منزل خود را بر روی خط سیمکارت تلفن همراهتان دایورت می‌کنید، با شماره‌گیری تلفن منزل درواقع موبایل شما زنگ می‌خورد. در Redirect نیز کاربران یا مرورگران وب به آدرس اینترنتی خاصی غیر از نشانی درخواستی‌شان منتقل می‌شوند. به این ترتیب زمانی که مشترکان سایت بر روی لینکی خاص کلیک می‌کنند به شکل خودکار به آدرسی دیگر انتقال می‌یابند. به همین جهت ریدایرکت یا انتقال آدرس اینترنتی می‌تواند بر روی سئو و بهینه‌ سازی فضای سایت اعمال اثر کند. در ادامه مقاله انواع ریدایرکت را معرفی کرده و نکات مربوط به قواعد ریدایرکت سایت را یادآور می‌شویم.

راه‌ها و قواعد ریدایرکت سایت (URL)

Redirect  301

(این راه بهترین گزینه برای انتقال آدرس اینترنتی به شکل دائمی می‌باشد و برترین راهکار برای بهبود سئو سایت محسوب می‌شود) این انتقال آدرس پرکاربردترین و بهترین راهکار برای انتقال است و می‌تواند ویژگی‌های صفحه و پیج رنکینگ (رتبه پیج) را از آدرس قبلی به نشانی و صفحه جدید انتقال دهد. به همین دلیل است که این ریدایرکت مناسب‌ترین گزینه برای ممانعت از ایجاد خطر برای سئو سایت محسوب می‌شود. با این روش می‌توانید آدرس اینترنتی دلخواه را به صورت دائمی به فضای مورد نظر انتقال دهید و از امنیت این نوع انتقال اطمینان حاصل نمایید.

قواعدی ریدایرکت سایت

 

Redirect 302

(با استفاده از این راهکار می‌توانید به انتقال موقت URL بپردازید) با وجود اظهارات متخصصان گوگل مبنی بر یکسان بودن جایگاه ریدایرکت‌های 301 و 302 از دیدگاه گوگل، باز هم نمی‌توان مصونیتی را که ریدایرکت 301 در برابر خطرات تهدید کننده سئو سایت ایجاد می‌کند با ریدایرکت 302 برابر دانست. دو نسخه اصلی پروتکل HTTP یعنی ورژن 1.0 و ورژن 1.1 اهمیت زیادی در فضای اینترنت دارند. به عبارت دیگر فضای وب بر مبنای پروتکل HTTP استوار است. ریدایرکت 302 در ورژن 1.0 به عنوان انتقال موقت و در ورژن 1.1 به عنوان Found شناخته می‌شود.
Redirect 307 (راهکار جایگزین 302 Redirect)
در ورژن 1.1 پروتکل HTTP ریدایرکت 307 به عنوان جایگزینی برای ریدایرکت 302 شناخته می‌شود. به همین جهت واکنش اغلب مرورگران وب در برابر ریدایرکت 307 با ریدایرکت 302 برابر است. Redirect 307 هم در ورژن جدید پروتکل HTTP به عنوان انتقال موقت شناخته می‌شود.

Meta Refresh

در این دسته از راهکارهای انتقال آدرس بر خلاف ریدایرکت‌های 301 و 302 که تنظیماتشان در Web.acaonfing سرور اعمال می‌شود، تنظیمات در خود صفحه به انجام می‌رسد. روش متا ریفرش راهکاری کند و زمان بر برای انتقال آدرس محسوب می‌شود و نمی‌توان آن را روشی مناسب برای سئو سایت در نظر گرفت. بنابراین با این روش انتقال مصونیت چندانی برای سئو سایت در برابر عوامل خطر ایجاد نخواهد شد.

قدیمی ترین قواعد ریدایرکت سایت

قواعد قدیمی ریدایرکت به نحوی تنظیم شده بودند که تاثیرات آن‌ها در هنگام انتقال آدرس‌های اینترنتی و دامنه‌های سایت سبب بروز نگرانی‌هایی برای مدیران و طراحان سایت می‌شد. در بسیاری از موارد نگرانی بابت کاهش نرخ کلیک و افت ترافیک سایت باعث می‌شد طراحان از تغییر آدرس‌های اینترنتی قدیمی صرف نظر کرده و حتی با وجود امنیت بالای پروتکل HTTP به این آدرس مهاجرت نکنند. به همین جهت متخصصان قواعد جدیدی را برای این ریدایرکت‌ها وضع نمودند. قواعد قدیمی ریدایرکت به شرح زیر هستند:

  • از آنجایی که تعداد زیادی ریدایرکت 301 برای انتقال لازم بود، نقل مکان به پروتکل HTTP با از بین رفتن و افت رتبه همراه می‌شد.
  • در انتقال آدرس 301 تنها حدود 85 درصد از رنکینگ پیج (رتبه صفحه) به نشانی جدید انتقال می‌یافت.
  • به دلیل عدم انتقال رتبه صفحه توسط ریدایرکت 302، این ریدایرکت سبب آسیب به سئو سایت می‌شد.
قواعد ریدایرکت سایت

قواعد جدید ریدایرکت سایت

مطابق قوانین درج شده در سال 2016 رتبه سایت در جریان ریدایرکت‌های 301، 302 و انتقال از پروتکل HTTP به HTTPS به هیچ عنوان کاهش نمی‌یابد.
با استناد به اظهارات یکی از متخصصان گوگل روش انتقال URL اهمیتی ندارد و تمامی راهکارهای 301، 302 و 307 می‌توانند رتبه آدرس اول را به آدرس دوم انتقال دهند.

چه خطراتی در ریدایرکت کردن آدرس ها وجود دارد؟

همانطور که عنوان شد، مطابق قوانین جدید ریدایرکت 301 با کاهش رتبه صفحه همراه نخواهد بود. اما باید توجه داشت که رتبه صفحه یا پیج رنک تنها یکی از مولفه‌هایی است که بر روی سئو سایت اعمال اثر می‌کند. به این جهت چنانچه آدرس قبلی به صفحه جدیدی انتقال یابد (به روش ریدایرکت 301) و محتوای صفحه جدید و صفحه سابق کاملا مشابه هم باشند و تنها تفاوت آدرس اینترنتی آن‌ها باشد، رتبه سایت کم نمی‌شود و خطری برای سئو سایت وجود نخواهد داشت. اما چنانچه ریدایرکت 301 به صفحه‌ای با محتوای مغایر با محتوای صفحه قبل انجام شود، می‌توان شاهد افت رتبه و ایجاد خطر برای بهینه سازی صفحه بود.

انتقال آدرس مناسب جهت بهینه سازی سایت و نکات آن

توجه کنید که رتبه سایت (Page Rank) و سایر ویژگی‌های مرتبط با لینک، تنها بخش محدودی از مولفه‌های بهبود فضای سایت و سئو را شامل می‌شوند.
انتقال URL از هر نوعی که باشد همواره می‌تواند شامل میزانی از خطر و اثرات منفی بر روی سئو سایت باشد.
باید در نظر داشت که بجز URL که باید حتما تغییراتی در آن اعمال شود، بخش‌های دیگر صفحه باید عینا مشابه هم باشند تا بهترین شکل انتقال در این فضا صورت گیرد.
بجز رتبه صفحه، سایر قواعد مربوط به ریدایرکت همچنان برقرار است. به همین جهت چنانچه URL خود را به صفحه‌ای با محتوای غیر یکسان منتقل کنید یا وب سایتی را خریداری نموده و صفحاتی از آن را به صفحه اصلی سایت خود ریدایرکت کنید، سئو سایت شما با بهبود مواجه نخواهد شد.
از هر سه ریدایرکت 301، 302 و 307 برای انتقال رتبه صفحه استفاده می‌شود اما از این میان ریدایرکت 301 همچنان بهرین راهکار برای انتقال URL به صورت دائمی محسوب می‌شود و ضریب خطرات مختلف برای سئو سایت را کاهش می‌دهد.
برای انتقال آدرس اینترنتی یا عوض کردن نام URL برای بهینه سازی سئو سایت لازم است موارد زیر صورت گیرد:

  • درج کلید واژه آدرس اینترنتی
  • حذف متن‌های غیرضروری داخل آدرس
  • خوانا کردن URL برای کاربران
  • بهبود و افزایش سطح کیفی ایجاد پوشه‌ها به منظور سئو سایت

سخن پایانی

همان طور که خواندید، برای انتقال صحیح آدرس های سایت، باید قواعد ریدایرکت سایت را رعایت کنید تا آسیبی به وضعیت وب سایت شما وارد نشود

مطالب مرتبط
لینک شکسته چیست

لینک شکسته چیست؟ تاثیر لینک شکسته بر سئو چگونه است؟ لینک‌ های شکسته لینک ‌هایی هستند که باز نمی‌ شوند یا به اصطلاح شکسته و خراب هستند. هنگام لینک…

0 نظر 1400-12-27
تکنیک های نوشتن محتوای رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی چه تاثیری بر مخاطب شما در دیجیتال مارکتینگ می‌گذارد؟ تولید محتوای رپورتاژ آگهی چگونه است؟ قطعا با آگهی‌ ها و تبلیغات مختلفی برخورد کرده‌…

0 نظر 1400-12-25
ترفندهای ساخت ایمیل فروش

نحوه نوشتن ایمیل فروش چگونه است؟ بازاریابی ایمیلی همچنان از جذابیت و کارایی بسیار بالایی برخوردار است و سطح اثرگذاری آن را می‌توان بسیار بیشتر از…

0 نظر 1400-12-24
حذف سایت از گوگل وب مستر

حذف سایت از گوگل وب مستر چگونه انجام می شود؟ تغییراتی که در سایت خود ایجاد می ‌کنید، می‌ تواند شامل تغییر در محتوای موجود در صفحات و شیوه آدرس دهی آن…

0 نظر 1400-12-23
dwell time چیست

به طور کلی مولفه‌ های زیادی وجود دارند که بر نتایج گوگل و سایر موتورهای جستجوگر در فضای وب اثرگذار هستند. اما برای آگاهی از نوع کارکرد فاکتورهای یاد…

0 نظر 1400-12-22
ارسال دیدگاه
logo-samandehi