زامبی پیج چیست + راه های برطرف کردن صفحات زامبی

زامبی پیج

تمامی صفحاتی که در یک وب سایت ساخته می شوند، صفحات ارزشمندی نبوده و می توانند در امتیازگیری کلی سایت اثر منفی داشته باشند. این صفحات زامبی پیج نامیده می شوند. اما آیا zombie pages را می شناسید؟ در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با انواع زامبی پیج ها آشنا شوید.

زامبی پیج چیست؟

زامبی پیج برای بازدید کنندگان و گوگل هیچ جذابیت و ارزشی ندارند. برخی از توسعه دهندگان فقط از آن ها برای رتبه بندی کلمات کلیدی خاصی استفاده می کنند که گاهی اوقات می تواند نتیجه معکوس به همراه داشته باشد. زیرا این صفحات دارای محتوای چرخشی و بی فایده هستند. با این صفحات بازدیدکنندگان اطلاعات زیادی در مورد ماهیت تجارت کسب نمی کنند و همچنین انگیزه ای برای گشت و گذار بیشتر در سایت ندارند.

 

زامبی پیج چیست؟

 

چرا باید Zombie Pages را برطرف نماییم؟

شناسایی و بررسی زامبی پیج ها مزیت هایی را به همراه دارد. از جمله مزایای زامبی پیج می توانیم به موارد زیر اشاره نماییم:

تجربه کاربر و بازدید کنندگان را بهبود خواهید بخشید

حذف یا اصلاح زامبی پیج ها تنها در یک سایت باعث می شود تجربه کاربری بهتری را ایجاد نمایید. همچنین این کار باعث می شود تا بانس ریت نیز بهبود یافته و نرخ تبدیل افزایش یابد.

رتبه کیفیت سایت را بالا می برید

موتور جستجو یک سایت را به طور کلی بررسی کرده و آن را قضاوت می کند. جبران اثرات منفی زامبی پیج ها، امتیاز کلی سایت را افزایش می دهد و بنابراین می تواند روی رتبه هایی که آن سایت دریافت می کند نیز اثرگذار باشد.

خزیدن صفحات سایت را بهبود می بخشید

 حذف یا مسدود کردن صفحات زامبی اجازه می دهد تا زمان خزشی که به یک سایت اختصاص داده شده است به مهم ترین صفحات آن اختصاص یابد.

راه های برطرف کردن زامبی پیج

 

انواع زامبی پیج ها

1 – صفحاتی که ایندکس نمی شوند

این صفحات معمولا دارای مشکلات فنی مانند بارگذاری بیش از حد طولانی یا اسکریپت هایی هستند که اجرا نمی شوند، می باشند. گوگل زمانی را که خزنده هایش در یک سایت می گذرانند با توجه به تعداد صفحات موجود در آن، تقسیم می کند و بر این اساس که تصمیم می گیرد صفحاتی را که سرعت لود آن ها کم بوده و به کندی نمایش داده می شوند را ایندکس نکند. زیرا احتمال خارج شدن کاربران از آن وب سایت بسیار بالا می رود.
این صفحات در فهرست نتایج گوگل وجود ندارند، از آن ها بازدید نمی شود و در هر صورت مستقیما ترافیکی از گوگل به این صفحات هدایت نمی شود.

2 - صفحات غیرریسپانسیو و غیر واکنشگرا

صفحاتی که به صورت ریسپانسیو بهینه نشده اند یا سرعت نمایش آن ها در تلفن های همراه بیش از حد طول می کشد، از جمله انواع زامبی پیج ها هستند. گوگل این صفحات را مجازات می کند زیرا فکر می کند این صفحات تجربه کاربری خوبی به همراه ندارند. این صفحات در نتایج Google قرار می گیرند اما از نظر رتبه بندی جریمه می شوند.
3 - صفحات با محتوای منسوخ شده یا با کیفیت پایین

 صفحات منتشر شده که چندین سال است به روز نشده اند. در این حالت گوگل رتبه این صفحات را به دلیل قدیمی بودن، کاهش می دهد. صفحاتی با محتوای کم (کمتر از 300 کلمه) یا بدون هیچ جذابیتی برای کاربران نیز مجازات می شوند. رتبه این صفحات در نتایج به تدریج کاهش خواهند یافت.

4 - صفحاتی که برای جستجوگرها بهینه نشده اند

این صفحات می توانند برای کاربران اینترنت کاملا مفید و جالب بوده، اما از نظر معیارهای SEO (مانند عدم وجود برچسب های alt ، h1 ، h2 یا h3، عنوان بد یا عنوان خیلی طولانی، بدون کلمات کلیدی ...) مناسب نیستند. این صفحات در نتایج موتور جستجو رتبه بندی نمی شوند.

5 – فقدان صفحات پیوست

یکی دیگر از انواع زامبی پیج ها، صفحات پیوست هستند، اما زمانی که فقدان آن ها در یک وب سایت حس شود. اغلب این صفحات در بخش پایینی وب سایت قرار می گیرند  شامل صفحاتی مانند صفحه تماس با ما، اعلامیه ها و ... می شوند.
حتی اگر کاربران علاقه چندانی به این صفحات نداشته باشند، این ها حاوی اطلاعات حقوقی هستند و حضور آن ها در یک سایت برای بهینه سازی مهم است. فقدان این صفحات بر مرجعیت یک سایت تأثیر منفی می گذارد.

6 - صفحات یتیم

این صفحات به راحتی توسط ربات های خزنده یافت نمی شوند، از طریق هیچ پیوند داخلی به سایر صفحات سایت پیوند ندارند و از طریق فهرست سایت قابل دسترسی نیستند. آن ها صفحاتی هستند که به نوعی در یک جهان موازی شناورشده اند و تقریبا هیچ شانسی برای بازدید ندارند.

چندین روش برای شناسایی صفحات یتیم یک سایت وجود دارد. اما یکی از ساده ترین راه ها - اگر سایت شما هزاران صفحه ندارد- مقایسه نقشه سایت XML با فهرست Google سایت شماست. با جستجو مانند "site: mywebsite.com" در گوگل می توانید به لیستی از این صفحات دست یابید.
سپس باید این دو لیست را مقایسه کنید. با این کار صفحات موجود در نقشه سایت را که در فهرست Google وجود ندارد، شناسایی کنید. پس از آن تنها باید صفحات یتیم را به سایر سایت بخش وب سایت با پیوندهای داخلی مرتبط سازید.

چگونه صفحات زامبی را برطرف کنیم؟

توجه داشته باشید که حذف هیچ یک از صفحات یک وب سایت بدون بررسی دقیق درست نیست. بهترین کار این است که صفحات زامبی را بهبود ببخشید. از آنجا که صفحات زامبی غالبا صفحاتی با سرعت لود پایینی بوده و مدت زمان بارگیری آن ها یاد است، می توان با چند تکنیک فنی آن ها را بهبود بخشید.
پس این اقدامات را برای برطرف کردن صفحات زامبی انجام دهید:

  • سرعت بارگیری آن ها را بالا ببرید
  • محتوای آن صفحات را بهبود بخشید
  • از کلمات کلیدی مناسب درون محتوای آن ها استفاده کنید
  • از سایر صفحات و بخش های سایت به آن ها لینک دهید
  • در شبکه های اجتماعی لینک آن ها را به اشتراک بگذارید

سخن پایانی

همان طور که خواندید، زامبی پیج ها می توانند بر سئو و امتیاز کلی سایت تاثیر بگذارند. پس بهتر است با برطرف نمودن این صفحات، به سرعت به مسیر درست مدیریت وب سایت خود بازگردید.

مطالب مرتبط
لینک شکسته چیست

لینک شکسته چیست؟ تاثیر لینک شکسته بر سئو چگونه است؟ لینک‌ های شکسته لینک ‌هایی هستند که باز نمی‌ شوند یا به اصطلاح شکسته و خراب هستند. هنگام لینک…

0 نظر 1400-12-27
تکنیک های نوشتن محتوای رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی چه تاثیری بر مخاطب شما در دیجیتال مارکتینگ می‌گذارد؟ تولید محتوای رپورتاژ آگهی چگونه است؟ قطعا با آگهی‌ ها و تبلیغات مختلفی برخورد کرده‌…

0 نظر 1400-12-25
ترفندهای ساخت ایمیل فروش

نحوه نوشتن ایمیل فروش چگونه است؟ بازاریابی ایمیلی همچنان از جذابیت و کارایی بسیار بالایی برخوردار است و سطح اثرگذاری آن را می‌توان بسیار بیشتر از…

0 نظر 1400-12-24
حذف سایت از گوگل وب مستر

حذف سایت از گوگل وب مستر چگونه انجام می شود؟ تغییراتی که در سایت خود ایجاد می ‌کنید، می‌ تواند شامل تغییر در محتوای موجود در صفحات و شیوه آدرس دهی آن…

0 نظر 1400-12-23
dwell time چیست

به طور کلی مولفه‌ های زیادی وجود دارند که بر نتایج گوگل و سایر موتورهای جستجوگر در فضای وب اثرگذار هستند. اما برای آگاهی از نوع کارکرد فاکتورهای یاد…

0 نظر 1400-12-22
ارسال دیدگاه
logo-samandehi