تست a/b و تاثیر آن بر بهبود نرخ تبدیل سایت

تست a/b

تست a/b را می ‌توان روشی برای بررسی دو نمونه مجزا در نظر گرفت تا تاثیرات هر یک مشخص شود و بتوان از قابلیت‌ های این تست برای بهره‌مندی از نتایج مناسب و دستیابی به مقصود مشخص استفاده نمود.
در واقع در تست a/b از یک عنصر یا المان مشخص، دو نمونه مجزا وجود دارد و شاخصه‌ ای روشن برای نمودار کردن میزان موفقیت در نظر گرفته می‌ شود. در این حالت به شکل همزمان آزمایشاتی مشابه را بر روی نمونه‌ های موجود انجام می ‌دهید و در آخر نمونه مطلوب به عنوان محتوای نهایی مورد استفاده قرار می‌ گیرد.
در ادامه این مقاله به طور کامل تست a/b را معرفی کرده، اهمیت استفاده از آن را توضیح می‌ دهیم و ارتباط آن با سئو سایت را بررسی می ‌نماییم.

آشنایی با تست a/b

تست a/b (تست split) مقایسه دو ورژن مجزا از یک صفحه در فضای وب می ‌باشد تا مشخص شود کدام یک از نسخه ‌های موجود نسبت به دیگری بهتر و مناسب ‌تر است.
به عبارت دیگر در این تست دو صفحه را بر مبنای دو شاخصه خاص (A و B) مقایسه می ‌کنند. به این ترتیب دو صفحه به شکل همزمان برای کاربران به نمایش درمی ‌آیند و صفحه ‌ای که بالاترین نرخ تبدیل را از آن خود کند در این آزمون پیروز خواهد بود.
عمده‌ ترین کاربرد تست a/b را می ‌توان در فضای بازاریابی مشاهده نمود تا عناصر تجارت را در قیاس با یکدیگر قرار داده و از تاثیر آن ‌ها بر افزایش میزان نرخ تبدیل سایت آگاه شوند.
در انجام این تست از یک صفحه مشخص به عنوان صفحه مبنا استفاده می ‌شود و آزمایش را بر روی صفحه دیگر انجام می ‌دهند. در نتیجه این آزمایش مشخص خواهد شد المانی که قرار است برای بازاریابی مورد استفاده قرار گیرد تا چه اندازه کارایی دارد.

اهمیت استفاده از تست a/b

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، استفاده صحیح از تست a/b باعث می ‌شود ترافیک سایت شما به میزان قابل اعتنایی افزایش یابد.
اگر قصد دریافت ترافیک با ترفندهای پولی را داشته باشید باید هزینه‌ های زیادی را در این زمینه پرداخت کنید اما تست a/b کمک می ‌کند با کمترین میزان هزینه به هدف خود دست یافته و در پرداخت ‌ها صرفه ‌جویی کنید.

تست a/b

در تست‌ های a/b چه مواردی مورد بررسی قرار می ‌گیرد؟

به طور کلی هر عاملی که سبب ایجاد تاثیر بر رفتار و عکس ‌العمل ‌های کاربران شود در تست ‌های a/b مورد بررسی قرار می ‌گیرد. مثلا می ‌توانید در بخش‌ های زیر تغییر ایجاد کرده و آن‌ها را در تست a/b مورد ارزیابی قرار دهید:

  • محتوای متنی پاراگراف‌ ها
  • عناوین و سرتیترها
  • لینک ‌ها
  • فرم‌ های نظرسنجی از کاربران
  • تصاویر
  • تیترهای غیر اصلی
  • تبلیغات موجود در گوگل ادوردز و مقدار بودجه ‌ای که برای آن در نظر گرفته شده است
  • دکمه‌ های call to action
  • متن دکمه ‌های call to action
  • مقدار مولتی مدیاها

تست ‌های حرفه‌ ای و کاربردی شامل چه مواردی هستند؟

  • تبلیغات برای فروش یا ارائه خدمات
  • ارسال رایگان یا غیر رایگان
  • تجربه کاربری
  • طول فایل ‌های آموزشی رایگان
  • قیمت محصولات سایت
  • شیوه انتقال در سایت
تاثیر a/b بر سئو

ارتباط تست ‌های a/b با سئو

گوگل با محتواهای کپی شده و تکراری برخورد کرده و سایت‌ هایی که چنین عملکردی داشته باشند را جریمه می ‌کند. به همین جهت ممکن است این موضوع که در تست a/b یک کپی از محتوای خود سایت ایجاد می‌ شود برای شما نگران کننده باشد. اما باید بدانید که در این مورد جای نگرانی وجود ندارد و بنابر اظهارات گوگل بکارگیری تست‌های a/b و تولید محتوای تکراری در آن برای شما مشکل ساز نخواهد شد و تنها لازم است به نکات زیر توجه کنید:

مدت زمان تست باید تا جای ممکن کوتاه باشد

عواملی که در نرخ تبدیل سایت مورد استفاده قرار می‌ گیرند و همچنین میزان ترافیک سایت شما، مدت زمان انجام یک تست معتبر را مشخص می‌ کند. لذا استفاده از ابزارهای مناسب مشخص می ‌کند که چه زمانی برای به دست آوردن نتیجه ‌ای اطمینان بخش لازم است.
همزمان با اجرای تست لازم است محتوای مورد نظر را در صفحه سایت آپلود کرده و تک تک عناصر تست را سریعا حذف نمایید.

از cloaking استفاده نشود

Cloaking از جمله تکنیک‌ هایی است که در سئو کلاه سیاه وجود دارد و در آن محتوای به نمایش درآمده برای کاربر با محتوایی که به گوگل نشان داده می ‌شود، تفاوت اساسی دارد‌.
اگر از شیوه کلوکینگ استفاده کنید گوگل اهمیتی نمی‌ دهد که دلیل استفاده شما از این ترفند، اجرای یک تست بخصوص است و به طور کلی آن را مجاز نمی ‌داند. بنابراین بهتر است با توجه به ضوابط گوگل به اجرای تست بپردازید تا با خطراتی مانند حذف سایت از نتایج گوگل مواجه نشوید‌.

از روش مخفی نگه داشتن استفاده کنید

مقصود از روش پنهان نگه داشتن این است که یک نسخه‌ از وب سایت را به مرورگر نشان دهید و نسخه ‌ای دیگر از آن را برای کاربران وفادار سایت به نمایش بگذارید‌. به این ترتیب می ‌توانید با به نمایش در آوردن ورژن حقیقی، تست a/b را از خزنده‌ های گوگل دور کنید.

از انتقال موقت ۳۰۲ به جای انتقال دائم ۳۰۱ استفاده کنید

چنانچه در جریان تست خود قصد دارید کاربران را از صفحه‌ ای به صفحه دیگر منتقل کنید، می‌ توانید انتقال موقت ۳۰۲ را به جای انتقال دائم ۳۰۱ مورد استفاده قرار دهید. با این کار به مرورگر اطلاع می ‌دهید که انتقال آدرس صفحه دائمی نیست‌ و برای انجام تست از آن استفاده می ‌شود‌.
با این روش مرورگر آدرس صفحه اصلی سایت را در ایندکس ذخیره می ‌کند و آدرس صفحه جدید را به جای آدرس اصلی قرار نخواهد داد. استفاده از کدهای جاوا اسکریپت گزینه‌ ای مناسب برای انتقال آدرس صفحات سایت در هنگام انجام تست‌ های a/b به شمار می ‌آید.

سخن پایانی

انجام تست a/b به شما کمک می کند تا بتوانید به راحتی ورژن های مختلف صفحات وب را ایجاد کرده و آن ها را با هم مقایسه کنید. به این ترتیب می توانید بهترین نمونه را در اختیار کاربران قرار دهید و نتیجه مطلوب کسب کنید.

 

مطالب مرتبط
لینک شکسته چیست

لینک شکسته چیست؟ تاثیر لینک شکسته بر سئو چگونه است؟ لینک‌ های شکسته لینک ‌هایی هستند که باز نمی‌ شوند یا به اصطلاح شکسته و خراب هستند. هنگام لینک…

0 نظر 1400-12-27
تکنیک های نوشتن محتوای رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی چه تاثیری بر مخاطب شما در دیجیتال مارکتینگ می‌گذارد؟ تولید محتوای رپورتاژ آگهی چگونه است؟ قطعا با آگهی‌ ها و تبلیغات مختلفی برخورد کرده‌…

0 نظر 1400-12-25
ترفندهای ساخت ایمیل فروش

نحوه نوشتن ایمیل فروش چگونه است؟ بازاریابی ایمیلی همچنان از جذابیت و کارایی بسیار بالایی برخوردار است و سطح اثرگذاری آن را می‌توان بسیار بیشتر از…

0 نظر 1400-12-24
حذف سایت از گوگل وب مستر

حذف سایت از گوگل وب مستر چگونه انجام می شود؟ تغییراتی که در سایت خود ایجاد می ‌کنید، می‌ تواند شامل تغییر در محتوای موجود در صفحات و شیوه آدرس دهی آن…

0 نظر 1400-12-23
dwell time چیست

به طور کلی مولفه‌ های زیادی وجود دارند که بر نتایج گوگل و سایر موتورهای جستجوگر در فضای وب اثرگذار هستند. اما برای آگاهی از نوع کارکرد فاکتورهای یاد…

0 نظر 1400-12-22
ارسال دیدگاه
logo-samandehi