آشنایی با فاکتور dwelltime در سئو

dwell time چیست

به طور کلی مولفه‌ های زیادی وجود دارند که بر نتایج گوگل و سایر موتورهای جستجوگر در فضای وب اثرگذار هستند. اما برای آگاهی از نوع کارکرد فاکتورهای یاد شده و شناخت بیشتر آن‌ ها لازم است تست ‌ها و آزمایشات معتبر صورت گیرد تا متخصصان سئو با دید جامع ‌تری نسبت به استفاده از این فاکتورها اقدام کنند.

باید بدانید که تعداد زیادی از الگوهای تعیین شده از جانب گوگل برای افراد و وب مستران گوناگون ناشناخته است، چراکه گوگل همواره به واسطه رویکردهای مشخص و راهکارهای مناسب از این الگوریتم ‌ها محافظت می ‌کند‌.
به همین جهت باید اظهار داشت که تفاوت ‌های عمده و چشمگیری در فاکتورهای سئو که گوگل آن‌ها را در الگوهای رتبه بندی سایت ‌ها در نظر می ‌گیرد با آن دسته از مولفه ‌هایی که از طریق تست ‌های گوناگون یا بر حسب گمانه زنی‌ ها حاصل می ‌شوند، وجود دارد و این درحالی است که نمی‌ توان از میزان اثرگذاری آن ‌ها غافل شد.

با تکیه بر مستندات و تجربه‌ های معتبر می ‌توان ادعا داشت که گوگل از داده‌ های آنالیتیکس در سرچ کنسول و الگوهای رتبه بندی تعیین شده از جانب خودش استفاده نمی ‌کند و بر این اساس می ‌توان اظهارات برخی افراد یا محتویات و اطلاعاتی که در بعضی از مطالب فارسی مشاهده می ‌شود را مردود اعلام کرد.

نتیجتا باید بیان داشت که پیکره و معماری گوگل و دیگر مرورگرها به شکلی است که قادر به استخراج داده ‌هایی چون time on site و bounce rate یا ... از وب سایت ‌های اینترنتی نمی‌ باشند.
تمام مطالب عنوان شده حاکی از آن است که نمی ‌توان برای عواملی مانند تعداد بازدید صفحات سایت، رتبه الکسا، نرخ پرش، مدت زمان ماندگاری کاربر در صفحه‌ ای از وب سایت و ... تاثیر مستقیمی بر شرایط سئو قائل بود.
با این حال نمی ‌توان تاثیرات نسبی مثبتی که مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت ایجاد می‌ کند را نادیده گرفت و این درحالی است که گوگل صراحتا تاثیر مثبت این مولفه بر شرایط سئو سایت را تایید نکرده و این مقوله به صورت رسمی به اثبات نرسیده است.
سایت moz پارامتری تحت عنوان dwelltime را معرفی کرده و تاثیرات آن را یادآور شده، اما اطلاعیه ‌ای از جانب گوگل در این زمینه منتشر نشده است. با این حال بهتر است در ادامه با مفهوم و ماهیت پارامتر dwelltime بیشتر آشنا شویم و میزان تاثیرات آن را بررسی نماییم.

مدت زمان ماندگاری کاربر در وب سایت

 

Dwelltime (مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت) چیست؟

بازه زمانی مشخصی که کاربر از بخش نتایج گوگل وارد وب سایت خاصی شده و بار دیگر برای جستجو به قسمت نتایج گوگل رجوع نموده است، dwelltime یا زمان ماندگاری کاربر در سایت در نظر گرفته می‌ شود. این تایم را می‌ توان بازه زمانی مشخصی دانست که مخاطب پس از ورود به یک سایت مجددا به گوگل مراجعه می‌ کند. گرچه این فاکتور دارای ایراداتی است و به صورت رسمی نیز تایید نشده، اما تاثیر آن با میزان اثری که مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت اعمال می‌ کند، برابر است.
اما محاسبه و بررسی دقیق این فاکتور توسط گوگل به چه شکل انجام می ‌شود و به عنوان مثال چنانچه کاربر بر روی سه سایت مختلف به صورت همزمان کلیک کند و سپس دوباره به قسمت نتایج گوگل مراجعه نماید، هر سه سایت از جانب گوگل متحمل جریمه خواهند شد؟ مشخصا گوگل قادر به ارزیابی مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت نیست، اما در این شیوه بخصوص، که زمان ماندگاری بر مبنای رجوع دوباره به بخش نتایج گوگل و جستجوی مجدد کلیدواژه یا عبارت مورد نظر محاسبه می ‌شود، با رویکردی عجیب و جدید مواجه هستیم.

تفاوت زمان ماندگاری و نرخ پرش یا Bounce Rate

درست است که هر دو این معیارها، تفاوت های بزرگی با هم دارند، اما این دو مورد با هم شباهت هایی دارند که گاه به طور اشتباه به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند.
نرخ پرش، همان طور که پیش تر گفتیم، معیاری برای اندازه گیری زمانی است که کاربر صفحه وب سایت شما را باز کرده و بدون انجام هیچ فعالیتی از آن خارج می شود.

تفاوت بانس ریت و dwell time

 

به این ترتیب، به نسبت تعداد کاربرانی که با این شرایط از صفحه وب سایت خارج می شوند به تعداد کل کاربرانی که وارد صفحه شده اند، ضریب خروج یا همان بانس ریت گفته می شود.
پس زمانی که کاربر وارد وب سایت شده و بدون انجام هیچ فعالیت مفیدی وب سایت را ترکی می کند، بانس ریت نامیده می شود. در این حالت تفاوتی ندارد که کاربر به صفحه نتایج گوگل بازگردد یا صفحه دیگری در اینترنت را باز کنند!
تفاوت اصلی میان این دو مفهوم، در بازگشت کاربر به صفحه نتایج گوگل است. اگر کاربر پس از ترک صفحه وب سایت، به صفحه نتایج گوگل باز گردند، Dwell Time محاسبه می شود. چنانچه مدت زمان حضور کاربر در صفحه وب سایت شما کم تر از 20 ثانیه باشد، بانس ریت هم محاسبه می شود و این دو در کنار هم می تواند امتیاز منفی برای وب سایت شما به همراه داشته باشد.
اگر کاربر وب سایت شما را بالافاصله ترک کند و به صفحه نتایج گوگل بازنگردد و جست و جوی جدیدی انجام ندهد، تنها بانس ریت اتفاق خواهد افتاد و چندان فاکتور منفی برای وب سایت در نظر گرفته نمی شود چرا که کاربر نیازی به جست و جوی مجدد نداشته است.

سخن پایانی

آشنایی با این مفاهیم به شما کمک می کند که بتوانیدوب سایت خود را به صورت اصولی بهینه سازی نمایید و بهترین محتوا و صفحات را در اختیار کاربران خود قرار دهید.

با تمام تفاسیر فاکتور dwelltime مولفه‌ ارائه شده از سوی وب سایت moz است و از آنجایی که در گروه فاکتورهای مورد تایید گوگل دسته بندی نمی ‌شود، اطلاعات خاصی درباره آن منتشر نشده است. اما باید در نظر داشت که گوگل همواره پارامترهایی در سئو را که تاثیر مطلوب ‌تری بر نوع تجربه کاربری دارند دنبال می ‌کند و در صدد افزایش اثرگذاری این فاکتورها به وسیله عوامل گوناگون خواهد بود. اما باید در آینده منتظر مشاهده تاثیرات مختلف dwelltime بر سئو سایت باشیم.

 

 

مطالب مرتبط
لینک شکسته چیست

لینک شکسته چیست؟ تاثیر لینک شکسته بر سئو چگونه است؟ لینک‌ های شکسته لینک ‌هایی هستند که باز نمی‌ شوند یا به اصطلاح شکسته و خراب هستند. هنگام لینک…

0 نظر 1400-12-27
تکنیک های نوشتن محتوای رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی چه تاثیری بر مخاطب شما در دیجیتال مارکتینگ می‌گذارد؟ تولید محتوای رپورتاژ آگهی چگونه است؟ قطعا با آگهی‌ ها و تبلیغات مختلفی برخورد کرده‌…

0 نظر 1400-12-25
ترفندهای ساخت ایمیل فروش

نحوه نوشتن ایمیل فروش چگونه است؟ بازاریابی ایمیلی همچنان از جذابیت و کارایی بسیار بالایی برخوردار است و سطح اثرگذاری آن را می‌توان بسیار بیشتر از…

0 نظر 1400-12-24
حذف سایت از گوگل وب مستر

حذف سایت از گوگل وب مستر چگونه انجام می شود؟ تغییراتی که در سایت خود ایجاد می ‌کنید، می‌ تواند شامل تغییر در محتوای موجود در صفحات و شیوه آدرس دهی آن…

0 نظر 1400-12-23
dwell time چیست

به طور کلی مولفه‌ های زیادی وجود دارند که بر نتایج گوگل و سایر موتورهای جستجوگر در فضای وب اثرگذار هستند. اما برای آگاهی از نوع کارکرد فاکتورهای یاد…

0 نظر 1400-12-22
ارسال دیدگاه
logo-samandehi