تاثیر تعداد کلمات محتوا بر سئو ؛ محتوا طولانی باشد یا نه؟

تاثیر تعداد واژه ها بر سئو

تا به امروز درباره تاثیر تعداد کلمات محتوا بر سئو زیاد شنیده ایم و بسیاری از افراد بر این باورند که هرچه محتوا طولانی تر باشد، شانس بیشتری برای قرارگرفتن در رتبه های برتر گوگل خواهند داشت. اما واقعا اینطور است؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا با یکدیگر به بررسی این موضوع بپردازیم.

تاثیر تعداد کلمات محتوا بر سئو

اگر مدت زمان کافی را در دنیای آنلاین سپری کرده باشید، احتمالا با پندهای ضد و نقیضی در خصوص تاثیر تعداد کلمات محتوا بر سئو مواجه شده اید. برخی ها می گویند این روزها کمتر کسی دوست دارد تا پای محتواهای طولانی بنشیند، درحالی که برخی دیگر بر این باورند که هرچه محتوا طولانی تر باشد، شانس بیشتری برای رتبه گرفتن در گوگل خواهد داشت.

سال 2005 یکی از مهم ترین فاکتورها برای وب سایت ها، تعداد کلمات یک مقاله بود. درواقع هرچه یک محتوا طولانی تر نوشته می شد، شانس بیشتری برای آن وجود داشت که در صفحات SERP جایگاه بهتری بگیرد.
اما رفته رفته این فاکتور کمرنگ تر شد و جای خود را به موارد مهم تری داد. حال امروز باید از خود بپرسیم که تعداد واژه های یک محتوا در سال 2021 هم مهم است؟

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم آنچه که در سئو 2021 مهم است، تهیه محتوای جامع و کامل است. البته کامل یا جامع بودن یک محتوا لزوما به تعداد کلمات متکی نیست، چرا که برخی از محتواها با داشتن تعداد واژه های زیاد، حرفی برای گفتن ندارند و نمی توانند نیاز کاربر را برطرف سازند. لذا این دسته از محتواها را نمی توانیم محتواهایی غنی بنامیم.

آیا تعداد واژه های یک مقاله بر سئو تاثیر دارد؟

 

رابطه بین تعداد کلمات و رتبه گرفتن در گوگل چیست؟

اگر بخواهیم به راحت ترین شیوه ممکن رابطه بین تعداد کلمات و رتبه گرفتن در گوگل را توضیح دهیم، می بایست بگوییم که هیچ تعداد کلمات مناسب مقالات سایت برای آنکه تضمینی برای رتبه گیری محتوا وجود ندارد. بلکه آنچه که اهمیت دارد، جامع بودن آن محتوا است.

درواقع یک محتوا می تواند شامل تعداد واژه های زیادی باشد، اما محتوایی طولانی که تنها با گزافه گویی نوشته شده است. چنین محتوایی نمی تواند فاکتورهای لازم برای رتبه گیری را داشته باشد. درواقع تاثیر تعداد کلمات محتوا بر سئو به همراه عوامل دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

حقیقت غیرقابل اجتنابی که باید بپذیریم این است که محتواهای بسیار کوتاه اغلب حرفی برای گفتن ندارند. درواقع الگوریتم های گوگل به محتواهای بلند اهمیت بیشتری می دهند. به زبان ساده باید بگوییم هنگامی که شما محتوای طولانی و بلندی می نویسید، به گوگل اعلام می کنید که تسلط لازم را روی آن محتوا و موضوع تولید شده دارید.

البته این فاکتور بیشتر برای پست های وبلاگی اثر دارد. چرا که ممکن است شما در صفحات فروش ببینید که رقیبتان بدون هیچ محتوای متنی، توانسته جایگاه بهتری نسبت به شما در صفحات SERP دریافت نماید. اینجا است که نقش بک لینک بیشتر دیده می شود.

تاثیر تعداد کلمات محتوا بر سئو زمانی اهمیت پیدا می کند که شما محتوای ارزشمند تولید کرده باشید. اگر شما صفحه ای با 3000 واژه ایجاد کرده باشید درحالی که 500 واژه برای نوشتن آن کافی بود، نه تنها کار درستی انجام نداده اید، بلکه محتوای شما بی ارزش هم تلقی می شود. چرا؟

اگر در دنیای وب فعال باشید حتما می دانید که گوگل آنقدر هوشمند است که بتواند میزان ماندن یک کاربر در آن صفحه را اندازه گیری کند. اگر محتوای شما طولانی باشد و کاربر در چند ثانیه صفحه شما را ترک کند، گوگل خواهد فهمید که صفحه تولید شده شما ارزشی ندارد. لذا به آن نمره ای نخواهد داد و در نتیجه جایگاهی در صفحه نتایج موتور جست و جو کسب نمی کنید.
درست به همین دلیل است که گاهی برخی از محتواهای طولانی، نمی توانند جایگاه مناسبی در گوگل کسب کنند.

پس بهتر است تمرکز خود را صرفا روی تولید محتوای طولانی نگذارید. اگر کلیدواژه انتخابی شما تنها با 500 کلمه می تواند به پرسش مخاطب پاسخ دهد، محتوای خود را روی همین 500 کلمه ببندید و گزافه گویی نکنید. اگر 10 برابر این میزان به نوشتن ادامه دهید، گوگل خواهد فهمید.

تاثیر تعداد کلمات محتوا بر سئو

 

چگونه محتوای جذاب تولید کنیم؟

همان طور که پیش تر گفتیم، این روزها محتوا در سئو حرف اول را می زند. درواقع این محتوا است که با کاربران صحبت می کند و آن ها را به خود جذب می نماید.
یکی از بهترین روش ها برای تولید محتوای جذاب، داستان سرایی کردن است. یعنی چه؟ منظور این است که خود را به جای مخاطب قرار دهید، سعی کنید از دید او به ماجرا نگاه کنید و پرسش او را در قالب یک داستان ساده و یا شرح حالی پاسخ دهید.

این گونه می توانید با مخاطب خود بهتر و راحت تر ارتباط بگیرید. از سوی دیگر امکان ماندن کاربر در صفحه شما بیشتر است، چرا که ضمن دریافت پاسخ خود، احتمالا علاقه مند می شود تا نوشته شما را تا انتها بخواند. هرچه کاربر بیشر در صفحه شما باقی بماند، آن صفحه ارزشمندتر تلقی شده و رتبه بهتری می گیرد.
نکته بعدی که در تاثیر تعداد کلمات محتوا بر سئو باید بدان توجه کنید، اعتبار و برند بودن وب سایت است. حتما برای شما هم پیش آمده که با وب سایت هایی مواجه شده اید که با محتوای نه چندان جامع، جایگاه بهتری نسبت به محتوای جامع شما داشته اند!

دلیل این اتفاق این است که گوگل به وب سایت های معتبر نسبت به وب سایت های گمنام، اعتبار بیشتری می دهد. البته این موضوع تا زمانی ادامه خواهد داشت که شما بتوانید با داشتن نظم در محتواگذاری و ارائه اطلاعات جامع به کاربران، اعتماد کاربر و گوگل را کسب نمایید.

سخن پایانی

اکنون می دانید که تعداد کلمات یک مقاله برای سئو مهم است، اما نه آنقدر که بخواهید کیفیت را فدای کمیت کنید. پیشنهاد ما این است که به تعداد کلمات یک محتوا اهمیت دهید، اما تا جایی که موضوع کشش داشته و شما بتوانید اطلاعات جامع را بدون گزافه گویی در اختیار کاربر قرار دهید.
برای کسب اعتبار به طور منظم محتوا تولید کرده و بک لینک های معتبر دریافت نمایید. همچنین لازم است تا ساختار وب سایت شما بهینه شده و کاربرپسند باشد. به این صورت است که می توانید رفته رفته جایگاه بهتری در صفحات نتایج گوگل کسب نمایید.

 

مطالب مرتبط
چرا لینک های داخلی مهم هستند

همان طور که پیش تر گفتیم، اهمیت لینک های داخلی بر سئو قابل چشم پوشی نیست و  باید همواره به آن توجه نمود. اما لینک های داخلی به راستی چه کار مهمی…

0 نظر 1399-12-06
تاثیر تعداد واژه ها بر سئو

تا به امروز درباره تاثیر تعداد کلمات محتوا بر سئو زیاد شنیده ایم و بسیاری از افراد بر این باورند که هرچه محتوا طولانی تر باشد، شانس بیشتری برای…

0 نظر 1399-12-04
هدف جستجو چیست

هدف جستجو چیست و چرا در سئو مهم است؟ این روزها تجربه کاربری موضوع مهمی در سئو است که توجه ویژه ای به آن می شود. چرا که گوگل در آپدیت های جدید خود…

0 نظر 1399-12-03
رپورتاژ آگهی چیست

تا به امروز بارها درباره اهمیت تبلیغات سخن گفتیم و اکنون می دانیم که برای بهتر دیده شدن علاوه بر سئو نیاز به تبلیغات است. اما تبلیغاتی که برای یک وب…

0 نظر 1399-12-02
داستان برند چیست؟

آیا تا به حال روایت های عجیب و غریبی از برند خود شنیده اید؟ مواردی گاه بسیار بی ربط به آنچه که هستید؟ اینجا است که اهمیت داستان برند برجسته می شود.…

0 نظر 1399-11-30
ارسال دیدگاه