تقویم محتوا چیست و برای ساخت آن به چه نکاتی توجه کنیم؟

تقویم محتوا

تولید محتوا، کسب ترافیک ارگانیک، اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و رتبه بندی کلمات کلیدی زمان بر است. به همین دلیل جای تعجب نیست که گاهی این پروسه ها به دست فراموشی سپرده شوند و یا اینکه در این روند تاخیری ایجاد گردد. تقویم محتوا یک برنامه زمانبندی شده از زمان و مکانی است که قرار است اقدام به انتشار محتوا نمایید. این تقویم ها معمولا شامل قطعاتی هستند که می توانید وضعیت را به روزرسانی کرده و فعالیت ها را در آن ها وارد سازید.

چرا تقویم محتوا مهم است؟

اگر وبلاگ شما تنها نقش یک سرگرمی را دارد و از آن برای انتشار گاه به گاه پست استفاده می کنید، نیازی به تقویم های محتوایی نخواهید داشت.
اما اگر وبلاگ شما نقش مهمی در بازاریابی محتوا برای توسعه تجارت آنلاین دارد، سازماندهی محتوا در آن بسیار مهم است؛ پس حتما به تقویم محتوا نیازمندید.  

تقویم محتوایی


سه روش وجود دارد که تقویم های محتوایی به استراتژی بازاریابی محتوا کمک می کند:

مورد اول:

تقویم محتوا تضمین می کند که همه کارهای مرتبط با محتوا در حال انجام است. اگر نظمی برای تولید محتوا وجود نداشته باشد، ممکن است مواردی را به دست فراموشی بسپارید. یا اینکه کمتر اقدام به انتشار محتوا کرده و یا از به روزرسانی مقالات قدیمی غافل شوید. به عبارت دیگر یک تقویم تضمین می کند که هیچ چیزی از قلم نیفتد.

مورد دوم:

تقویم محتوا همکاری با تیم را آسان تر می کند. اگر یک وبلاگ توسط یک نفر اداره می شود، ممکن است در وهله اول نیاز چندانی به تقویم محتوا وجود نداشته باشد. اما اگر چندین نفر قرار است اقدام به تولید محتوا برای وبلاگ کنند، وجود تقویم محتوایی می تواند برنامه ریزی و هماهنگی میان تیم را آسان نماید.
امروزه تقویم محتوایی بیشتر شبیه به یک سیستم مدیریت پروژه است تا یک تقویم واقعی!

مورد سوم:

تقویم محتوا، تصویر کلی از انتشار مطالب در آینده به شما می دهد. هنگامی که شما از تقویم محتوایی استفاده می کنید، می دانید که قرار است چه محتوایی، با چه موضوعی و در کجا منتشر شود. به این ترتیب استراتژی محتوایی به صورت کاملا واضحی ترسیم می شود و همه چیز مشخص خواهد بود.
تقویم محتوایی شما می تواند در پلتفرم های مختلفی اجرا شود؛ از کاغذ گرفته تا ابزارهای دیجیتالی! شما می توانید در شروع، کار خود را با گوگل شیت آغاز نمایید. اما امروز ابزارهای رایگان و پولی مختلفی وجود دارند که به شما امکان ساخت و میزبانی تقویم محتوا را خواهند داد. برای آنکه تقویم محتوایی بسازید، باید پلتفرم آن را نیز مشخص کنید.

چگونه تقویم محتوا ترسیم کنیم؟

حقیقت این است که تقویم های محتوایی نباید پیچیده باشند. درواقع این وظیفه مدیر محتوا است که از پیچیدگی تقویم بکاهد و کار را برای تیم آسان کند. شما می توانید این کار را به سادگی به کمک گوگل شیت انجام دهید.
اما توجه داشته باشید برای ساخت تقویم محتوایی، باید این نکات را در نظر داشته باشید:

اهداف خود را تعیین کنید

هنگام برنامه ریزی محتوا برای آینده، این سوال را بپرسید: هدف اصلی شما چیست؟ به این ترتیب می توانید سرنخ های جدیدی برای تولید محتوا و هدایت کاربران به وب سایت خود به دست آورید.
اهداف تعیین شده تاثیر قابل توجهی بر اینکه چه کسی محتوا را تولید کند و کجا و چطور باید منتشر شود، خواهد داشت. به همین دلیل اولین گام این است که اهداف شما به وضوح مشخص شوند.

تقویم محتوایی

 

عناوین و موضوعات را مشخص نمایید

یک تقویم محتوا باید قابلیت ادیت و ویراستاری داشته باشد. مهم ترین بخش تقویم محتوایی بخش مربوط به نوشتار و تولید محتوا است. اینها مطالبی هستند که قرار است شما در وبلاگ، پادکست و یا شبکه های اجتماعی منتشر کنید.
هدف اصلی تقویم محتوایی این است که تولید محتوا برای مقالات برنامه ریزی شود. به این ترتیب شما می توانید به صورت سازماندهی شده و مطابق با برنامه انتشار پیش بروید.
برخی از شرکت ها، عناوین محتوایی خود را از یک سال قبل برنامه ریزی می کنند و برخی دیگر این کار را به صورت هفتگی انجام می دهند تا موضوعات جدید را از دست ندهند.
درواقع می توانیم بگوییم هیچ زمان قطعی و مشخصی برای انجام این کار وجود ندارد. شما می توانید با توجه به نوع کسب و کار خود، تقویم محتوا را تنظیم نمایید.

قالب برای تقویم ایجاد کنید

ابزارهای فراوانی وجود دارد که می توانید از آن ها برای ساخت تقویم محتوا استفاده نمایید. از هر ابزاری که استفاده می کنید، باید توانایی ارائه اطلاعات زیر را داشته باشد:

  • کانالی که محتوا در آن منتشر می شود
  • موضوع
  • نوع محتوا
  • تاریخ و زمان انتشار
  • فرد مسئول
  • پیگیری: آیا مطالب طبق برنامه منتشر شده است؟

ابزاری که به شما امکان ساخت این بخش ها را بدهد، برای ایجاد تقویم محتوا کفایت می کند.

اولویت بندی کنید

همان طور که می دانید، شما می توانید هم اقدام به تولید محتوای جدید نمایید و هم برای تولید محتوای همیشه سبز، به سراغ محتواهای قدیمی رفته و آن ها را به روزرسانی نمایید. توجه داشته باشید برای آنکه بتوانید به اهداف خود در بازاریابی محتوا دست یابید، باید برای تولید و یا به روزرسانی محتوا، اولویت بندی کنید.
این کار را حتما در تقویم محتوایی انجام دهید تا مسیر به وضوح مشخص باشد. به این ترتیب خواهید دانست که چه زمانی باید اقدام به نشر محتوا کرده و یا چه زمانی باید کدام محتوا را به روزرسانی نمایید.

همان طور که پیش تر گفتیم، به روزرسانی محتواهای قدیمی بسیار مهم هستند و شما باید از این موضوع اطمینان حاصل نمایید. بسیاری از مشتریان و کاربران بالقوه، ممکن است که از طریق همین محتواهای قدیمی شما را بیابند. برای آنکه از صحت اطلاعات ارائه داده شده اطمینان حاصل کنید، حتما نیاز است که به صورت حرفه ای، اقدام به به روزرسانی آن ها نمایید.

سخن پایانی

انتشار منظم محتوای با کیفیت برای هر وب سایتی، حتی برای کسانی که روی بازاریابی محتوایی خود بسیار کار می کنند، می تواند مشکل باشد. اما امکان منظم سازی و سازماندهی انتشار محتوا، به راحتی توسط تقویم محتوایی امکان پذیر است. با ساخت تقویم محتوا، مسیر و راه برای تولید و انتشار محتوا آسان می شود و هیچ چیز از قلم نخواهد افتاد.

 

مطالب مرتبط
لینک شکسته چیست

لینک شکسته چیست؟ تاثیر لینک شکسته بر سئو چگونه است؟ لینک‌ های شکسته لینک ‌هایی هستند که باز نمی‌ شوند یا به اصطلاح شکسته و خراب هستند. هنگام لینک…

0 نظر 1400-12-27
تکنیک های نوشتن محتوای رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی چه تاثیری بر مخاطب شما در دیجیتال مارکتینگ می‌گذارد؟ تولید محتوای رپورتاژ آگهی چگونه است؟ قطعا با آگهی‌ ها و تبلیغات مختلفی برخورد کرده‌…

0 نظر 1400-12-25
ترفندهای ساخت ایمیل فروش

نحوه نوشتن ایمیل فروش چگونه است؟ بازاریابی ایمیلی همچنان از جذابیت و کارایی بسیار بالایی برخوردار است و سطح اثرگذاری آن را می‌توان بسیار بیشتر از…

0 نظر 1400-12-24
حذف سایت از گوگل وب مستر

حذف سایت از گوگل وب مستر چگونه انجام می شود؟ تغییراتی که در سایت خود ایجاد می ‌کنید، می‌ تواند شامل تغییر در محتوای موجود در صفحات و شیوه آدرس دهی آن…

0 نظر 1400-12-23
dwell time چیست

به طور کلی مولفه‌ های زیادی وجود دارند که بر نتایج گوگل و سایر موتورهای جستجوگر در فضای وب اثرگذار هستند. اما برای آگاهی از نوع کارکرد فاکتورهای یاد…

0 نظر 1400-12-22
ارسال دیدگاه
logo-samandehi