نحوه نوشتن ایمیل فروش چگونه است؟ بازاریابی ایمیلی همچنان از جذابیت و کارایی بسیار بالایی برخوردار است و سطح اثرگذاری آن را میتوان بسیار بیشتر از توییتر و فیس بوک دانست. اما ایمیلها نیز زمانی کارآمد هستند که ویژگیهای یک خبر رسان ایدهآل برای جلب توجه مشتریان و کسب درآمد را داشته باشند. اگر در پی فراهم کردن زمینهای هستید تا مخاطبان خبرنامه ایمیلی های شما، محتواهای رایگان را بیشتر به اشتراک بگذارند و به خرید محتواهای غیر رایگان شما اقدام کنند یا تمایل دارید کاربرانی که از سرویسهای شما به صورت رایگان استفاده میکنند، به ایجاد قرارداد با شما مجاب شوند باید از دستورالعملهای اصولی برای ایجاد ایمیلهای پربازدید و پربازده استفاده کنید.
در ادامه چندی از اساسیترین راهکارها برای تولید ایمیلهای مخاطب پسند و مناسب را معرفی کرده و به ذکر نکات حائز اهمیت در این زمینه میپردازیم.
ترفندهایی برای ساخت ایمیل فروش
در جهت شخصی سازی محتوای ایمیل گام بردارید
برای اینکه متن و مفاهیم موجود در ایمیل را شخصیتر کنید میتوانید، نام و نام خانوادگی شخص مخاطب را در ایمیل فروش بگنجانید یا اینکه از تکنیک بخش بندی فهرست ایمیل برای شخصی سازی این فضا بهره بگیرید. اما
بخش بندی فهرست ایمیل یعنی چه؟
این نوع بخش بندی به معنی ساخت ایمیلها بر مبنای فهرستی از خصوصیات، رفتارها، علایق و روحیات مخاطبان است. مثلا سن جامعه مخاطب، جنسیت آنها، محلی که در آن سکونت دارند، نوع و عنوان کسبوکار، میزان درآمد و ... مجموعهای از ویژگیهای جامعه هدف شما را تشکیل میدهد. همچنین توجه به نوع خرید کاربران، نوع استفاده آنها از خدمات ارائه شده، آخرین کلیکها و ... نیز مجموعهای از رفتارهای این جامعه را نشان میدهد و به هر میزان که نسبت به این ویژگیها، رفتارها و تمایلات آگاهی بیشتری داشته باشید، تعامل بهتری هم با مخاطبان خود خواهید داشت.
بخش بندی در نظر گرفته شده برای فهرست ایمیلهای شما میتواند بر اساس مقیاس بزرگی یا مقیاس کوچکی پایه ریزی شده باشد. منظور از مقیاس بزرگ تهیه لیست ایمیل بر اساس مخاطبانی است که مدت زمان ثبت نام آنها در سایت شما به بیشتر از یک سال نمیرسد و معنای مقیاس کوچک برای ایجاد فهرست در بخش بندی نیز بر پایه افرادی است که سایت شما را در پینترست پیدا کرده و به خرید محصولی خاص پرداختهاند. توجه داشته باشید که فهرستبندی در مقیاس کوچک، دقیق و جزئی، تمایل مخاطب برای اقدام و عمل و پذیرش پیشنهاد شما را افزایش میدهد.
مطابق اظهارات MailChimp که از پرکاربردترین ابزارهای بازاریابی ایمیل محسوب میشود، فهرست بندی ایمیلها بر مبنای مکان سکونت و شغل مخاطبان، نرخ کلیک و میزان استفاده از دکمههای اقدام به عمل را به ترتیب ۱۹ و ۲۲ درصد در مقایسه با زمانی که از فهرست بندی استفاده نشده افزایش میدهد.
از زبان عملی برای نگارش متن ایمیل استفاده کنید
بهتر است محتوای متنی ایمیل شما به شکلی باشد که مخاطب را به انجام عملی خاص ترغیب کند. عباراتی مانند "تا دیر نشده دانلود کن"، "تا فرصت هست خرید کن" و ... چنین عباراتی باعث میشود شناخت مخاطب نسبت به نوع محتوای ایمیل بیشتر شود. علاوه بر استفاده از زبان عملی برای بیان مقصود خود میتوانید به طور مستقیم نیز به ارائه پیشنهادات خود در متن ایمیل بپردازید. مثلا در عبارت تبلیغاتی "تخفیفات زمستانه لوازم خانگی رو از دست ندید" علاوه بر اشاره مستقیم به هدف، جمله بندی را به شکلی انجام دادهاید که مخاطبان به انجام اقدام و عمل علاقه بیشتری نشان دهند.
موضوع (عنوان) ایمیل و متن آن باید در هماهنگی با هم باشد
از دیگر راهکارهای قابل توجه برای ساخت و نحوه نوشتن ایمیل فروش این است که در متن ایمیل به بیان توضیحاتی درباره موضوع و تیتر اصلی بپردازید. به بیان دیگر برای اینکه روند صعودی نرخ کلیک در کوتاه مدت و نرخ باز شدن ایمیل در بلند مدت را از دست ندهید باید در قسمت متن، موضوع و عنوان ایمیل را توصیف کرده و همان مفاهیمی را ارائه دهید که در تیتر ایمیل به آن اشاره کرده بودید.
به معرفی مزایا بیشتر از توصیف ویژگیها اهمیت دهید
مسلما مخاطبان شما از ارزش و اعتبار ایمیل آگاهی پیدا نمیکنند تا زمانی که این میزان از ارزش را برای آنها شرح دهید. اگر به قصد معرفی محصولات یا خدماتی خاص برای مخاطبان ایمیل ارسال میکنید، لازم است بیشتر از صرف انرژی برای بیان ویژگیها، به استفاده از ادبیات مناسب برای صحبت درباره مزیتهای کالاها و سرویسهای خود اهمیت دهید. بدیهی است که توجه به مزیتها اهرم محرک برای بالا بردن تمایل مخاطبان به خرید یا بهرهمندی از خدمات شما خواهد بود.
وضوح و شفافیت را در اولویت قرار دهید
توجه داشته باشید که یکی از اصلیترین شاخصههای ایمیلهای پربازده، شفافیت آنها است. شفافیت ایمیل سبب میشود مخاطبان از همان ابتدا پیشنهاد ویژهای که در پس ایمیل تبلیغاتی وجود دارد را بشناسند و بدانند که دقیقا قرار است به انجام چه عملی اقدام کنند. به عبارت دیگر برای شاخت یک ایمیل تبلیغاتی پرفروش و موفق باید ابتدا شفافیت را در نظر بگیرید و سپس جنبه جذابیتهای مفهومی و بصری را تقویت کنید.
خواننده ایمیل را مخاطب قرار دهید
برای تولید و نوشتن ایمیل فروش کاربر پسند به جای استفاده از ضمیر "من" یا "ما" بیشتر ضمایر مخاطب یعنی "تو" و "شما" را مورد استفاده قرار دهید. با این تکنیک ساده ثابت میکنید که برای مخاطب ارزش بیشتری قائل هستید و این ایمیل فروش بیش از اینکه به قصد برندینگ و توصیف خدمات ارسال شده باشد، برای راهنمایی مخاطبان و جلب رضایت آنها به وجود آمده است.
از نوشتن متنهای طولانی بپرهیزید
مخاطبان آن دسته از پیامهایی را دوست دارند که در کمترین زمان ممکن آنها را به نتیجه برساند. زمانی که ایمیلی برای جامعه هدف خود ارسال میکنید آنها تنها بخشهای مهم و جالب توجه از محتوای متنی را اسکن میکنند و چنانچه پس از باز کردن ایمیل با متنی طولانی و حجیم مواجه شوند ممکن است تمایل آنها حتی برای خواندن بخشهای قابل توجه نیز از بین برود و شما عملا هیچ نتیجه مطلوبی از ارسال ایمیل دریافت نکنید. بنابراین به جای استفاده از توضیحات اضافه و افزایش کلمات، به روشی سریع اما کاربردی از اصل مختصر نویسی برای بیان مقصود استفاده کنید، هدف از ارسال ایمیل را توضیح داده و درگاههای ارتباطی خود را معرفی کنید.