چگونه برای شبکه های اجتماعی، محتوا تولید کنیم؟ همان طور که می دانید، شبکه های اجتماعی می توانند نقش بسیار موثری را در آگاهی از برند و همچنین جذب بازدیدکننده ها بازی کنند. به همین دلیل باید در برنامه ریزی های خود، جایی برای فعالیت و حضور فعال در شبکه های اجتماعی باز کنید. در ادامه این مطلب ما قصد داریم نکات مهم تولید محتوا در شبکه های اجتماعی را به شما گوشزد کنیم. با ما همراه باشید.
نکات مهم تولید محتوا در شبکه های اجتماعی
هر پلتفرمی، لحن و اصول تولید محتوای خود را دارد. درواقع همان طور که برای تولید یک مقاله علمی باید از زبان خاصی کمک بگیرید، برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعی نیز باید زبان ویژه ای داشته باشید تا بتوانید مخاطبان را به خود جذب کرده و همراه سازید. اما این نکات مهم تولید محتوا در شبکه های اجتماعی کدامند؟
1 . تحقیق کنید
اگر می خواهید پست های شما در شبکه های اجتماعی باعث جذب مخاطب شود و توجه آنان را برانگیزد، باید از مطالبی استفاده کنید که با جامعه هدفتان ارتباط تنگاتنگی داشته باشد.
هرچه این ارتباط عمیق تر باشد، میزان موفقیت شما نیز افزایش خواهد یافت. اما به طور کلی، نمی توان تنها به ارتباط متکی بود. شما باید زمان زیادی صرف کنید تا به درک عمیقی از مخاطبتان برسید. با اطلاعات آماری جامع شروع کنید و به پیش بروید.
2. به زبان مخاطب صحبت کنید
تحقیقات را گسترش داده و دریابید که جامعه هدف با چه زبانی با نیازها و چالش ها ارتباط برقرار می کند. در هنگام نوشتن پست ها از همین زبان استفاده کنید تا مطمئن شوید که محتوای شما با زبان مخاطب همخوانی دارد. با انجام این کار، به مخاطب نشان می دهید که به درک عمیقی از شخصیت و چالش هایش رسیده اید.
3. دیدگاه خود را توسعه دهید
با این که پست های شما در شبکه های اجتماعی باید به زبان جامعه هدف نزدیک باشند، اما کلیت پیام باید نشان دهنده دیدگاه خودتان باشد.
دیدگاه شما (یا دیدگاه برند شما) دربرگیرنده هویت و احساساتی است که در تمام فعالیت های مربوط به بازاریابی و تعاملات آنلاین شما جریان دارد. این دیدگاه توسط زبان و لحن مورد استفاده شما در تولید محتوا یا در تعامل با مخاطب ساخته می شود.
این دیدگاه اساسا تحت تاثیر هویت شرکت و داستان شما و همچنین زبان جامعه هدف قرار دارد.
این دیدگاه باید در مطالب و پست هایی که در شبکه های اجنماعی به اشتراک می گذارید و به طور کلی، در تمام فعالیت های مجازی شما ثابت باقی بماند.
4. مثبت نگر باشید
یکی دیگر از نکات مهم تولید محتوا در شبکه های اجتماعی، مثبت نگری شما است. مثبتنگری به معنای شادبودن پست ها نیست؛ میان مثبت نگری و شادی تفاوت زیادی وجود دارد. هدف شما این است که با انتشار پست های مختلف، مخاطب را سر ذوق آورده و او را تحت تاثیر قرار دهید و این امر همواره به معنای انتشار پست های شاد نخواهد بود.
شاید بخواهید در پستی نظر شخصیتان را اعلام کنید یا نسبت به موضوعی که برای شما و برندتان اهمیت دارد، موضع گیری کنید. اما میان موضع گیری و حمله یا انتقاد تفاوت زیادی وجود دارد. در فضای مجازی، رفتارهای ناپسند کودکانه ای صورت میگیرد که شما نباید درگیر آن ها شوید.
5. از مطالب ساده و کوتاه استفاده کنید
وقت طلا است. اگر می خواهید توجه مخاطب را به خود جلب کنید، باید نشان دهید که برای وقت آن ها ارزش قائل اید. بهترین راه ها برای رسیدن به این هدف عبارت اند از:
1. برای روان بودن و سادگی مطالب و پست ها از شیوهی نگارشی استفاده کنید که برای یک کودک کلاس هشتمی نیز قابل فهم باشد.
2. استفاده از عناوین، علامت گذاری و فهرست ها به منظور سهولت در بررسی مطالب.
3. استفاده از دو یا سه جمله در هر پاراگراف.
4. نوشتن مطالب به خلاصه ترین حالت ممکن.
6. از تصاویر و ویدئوها استفاده کنید
برای انتقال مطالب، تا حد امکان از تصاویر، کارهای گرافیکی و ویدئوها استفاده کنید. محتوای بصری تاثیر بیشتری بر مخاطب می گذارد و اغلب اوقات، می تواند مطالب را به شکلی خلاصه و سریع تر از کلمات منتقل کند. در واقع، یک تصویر یا ویدئو می تواند به تنهایی تمام پیام مورد نظر را به مخاطب منتقل کند. به یاد داشته باشید که ویدئو می تواند میان شما و مخاطب ارتباط عمیق تری برقرار کند. از آنجا که مردم نسبت به ویدئوها واکنش مثبتی نشان می دهند، استفاده از آن ها به مردمی شدن شما کمک کرده و باعث می شود مردم به شما نزدیک تر شوند.
برای بدست آمدن بهترین نتایج، محتوای بصری را با توجه به پلتفرم مربوطه بهینه سازی کنید تا پیام شما بدون هیچ مشکلی به اشتراک گذاشته شود و بتوانید از خود چهره ای حرفه ای به نمایش بگذارید.
7. از فراخوان عمل استفاده کنید
یکی دیگر از نکات مهم تولید محتوا در شبکه های اجتماعی استفاده از فرخوان های عمل است. در انتهای مطالب یا پست ها از فراخوان عمل (CTA) استفاده کرده و درخواستتان از مخاطب را مطرح کنید. اگر از فراخوان عمل استفاده نکنید، حتی اکثر افرادی که به محتوای شما علاقه مند شده و از آن لذت برده باشند نیز هیچ اقدامی نخواهند کرد.
فراخوان عمل به شکل های مختلف و برای اهداف مختلفی ایجاد می شود. به عنوان مثال، می توانید با استفاده از این فراخوان ها مخاطب را تهییج کنید:
1. از آن ها درخواست کنید که پست های شما را لایک کرده و به اشتراک بگذارند.
2. پرسشی مطرح کنید که مخاطبان بتوانند در بخش نظرات به آن پاسخ دهند.
3. آن ها را به سمت سایر مطالب مرتبط هدایت کنید.
4. آن ها را به صفحه هدف بفرستید.
5. آن ها را به وب سایتتان هدایت کنید.
6. از آن ها درخواست کنید در خبرنامه شما عضو شوند.
7. از آن ها درخواست کنید که در سایر شبکه های اجتماعی نیز با شما در ارتباط باشند.
سخن پایانی
همان طور که خواندید، تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی نیازمند رعایت کردن اصولی است که به شما کمک می کند مخاطبان بیشتری را با خود همراه سازید. به این ترتیب به شما پیشنهاد می کنیم حتما این اصول را رعایت کرده تا شاهد نتایج مثبتی باشید.